Reklama

Čaká nás veľká šou, SpaceX sa pri najbližšom teste pokúsi o zdanlivo nemožné

Zdroj | TESLARATI
Stanislav Vinc
Zdroj | TESLARATI
Zdroj | TESLARATI

Spoločnosť SpaceX má za sebou množstvo úspešných misií, ale aj spektakulárnych zlyhaní. Nech už sa jej najbližší test zaradí do ktorejkoľvek z týchto kategórií, bude to poriadna šou, ktorú by ste si nemali nechať ujsť.

SpaceX naďalej pokračuje vo vývoji ambicióznej rakety Starship, ktorá by mala jedného dňa slúžiť ako kyvadlová doprava na Mars. Po prvých skokoch a menších letoch prichádza konečne na rad jej prvý orbitálny let. Pôvodne sa počítalo s tým, že raketa po teste dopadne do Mexického zálivu, no najnovšie dokumenty naznačujú, že Muskova spoločnosť si trúfa zájsť opäť o krok ďalej.

To, čo spočiatku vyzeralo ako ďalší z mnohých Muskovych žartov, sa zrejme čoskoro stane realitou. Žiadosť SpaceX smerovaná na Federálnu komunikačnú komisiu USA (FCC) pripúšťa, že pri najbližšom orbitálnom lete sa môže spoločnosť pokúsiť nosnú časť rakety zachytiť pomocou štartovacej veže zvanej „Mechazilla“ a jej ramien, ktoré si vyslúžili prirovnanie k čínskym paličkám.

Pôvodná žiadosť o povolenie tohto testovacieho letu počítala s tým, že obe časti rakety skončia v oceáne. Nosná časť mala dopadnúť zhruba 32 kilometrov od brehu v Mexickom zálive, zatiaľ čo horný stupeň po čiastočnom oblete Zeme dopadne do vody niekde pri severozápadnom pobreží Kauai na Havaji.

Tento scenár sa ešte stále môže odohrať, no k prvej časti tohto plánu si SpaceX pridalo drobný dodatok: „…alebo sa vráti do základne Starbase a bude zachytený štartovacou vežou“.

Za pozornosť stojí aj žiadosť o povolenie pre použitie „viacerých terminálov siete Starlink“ na zabezpečenie prenosu živej telemetrie počas letu. SpaceX má v pláne priamo na Starship namontovať niekoľko antén, aké predáva aj bežným klientom, avšak s „revidovaným krytom a montážou, ktorá je vhodná pre profil misie“.

Mechazilla bude zohrávať pri letoch lode Starship kľúčovú úlohu. Okrem samotnej možnosti „recyklácie“ nosnej časti bude mať táto štartovacia veža na starosť aj dvíhanie, stohovanie a rozkladanie jednotlivých častí lode, ktoré sú naskladané na sebe. Akákoľvek anomália pri pristávaní, ktorá by spôsobila odchýlenie rakety od plánovaného pristávacieho kurzu, by mohla byť pre samotnú vežu a jej bezprostredné okolie prakticky fatálna.

Riziko poškodenia veže a s ním spojené niekoľkomesačné opravy a zdržania vo vývoji si uvedomuje aj SpaceX, ktoré preto počíta s vybudovaním viacerých podobných veží na rôznych miestach. Druhá Mechazilla už aktuálne rastie vo vzletovom komplexe 39A Kennedyho vesmírneho strediska na Floride.

Kedy sa dočkáme prvého orbitálneho letu lode Starship, je v tejto chvíli vo hviezdach. Elon Musk pôvodne hovoril o júli, avšak nedávny výbuch prototypu Super Heavy Booster 7 počas pozemných testov sa nepochybne podpíše pod isté zdržania, minimálne do doby ukončenia vyšetrovania a nájdenia príčiny zlyhania.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.