Americké automobilky si zjavne veľmi uvedomujú silu Tesly a tak na ňu útočia ako sa dá. Prvou automobilkou bol Ford, ktorý predstavil model Mustang Mach-E, crossover šitý na mieru robiť konkurenciu Tesle Model Y. Teraz tu máme Cadillac a jeho LYRIQ, ktorý je zhodou okolností taktiež plne elektrický crossover.
https://www.youtube.com/watch?v=91hlK7sT5-Q&feature=emb_logo
Kým Ford stavil na slávne meno pri svojom prvom elektromobile, Cadillac ide vlastnou cestou a nevykráda mená svojich slávnych modelov. LYRIQ je ta prvým plne elektrickým modelom automobilky, ktorý prekvapí hneď vo viacerých smeroch.
Prvým je určite dizajn, ktorý je prísne ostrý a hranatý. Na prvý pohľad pôsobí až drzo a futuristicky. Hlavne zadná časť so svetlami delenými na tri segmenty prechádzajúce do bočnej strany vyzerá ako z iného storočia. Luxusné sú aj 23″ kolesá, ktoré pridávajú novinke na majestátnosti.
Podobný pocit môžete mať pri pohľade do vnútra vozidla. Pred vodičom je obrovský 33-palcový displej s vysokým rozlíšením siahajúci až do stredu palubovky. Samozrejmosťou je luxus, ktorý vidieť všade. Práve tým sa LYRIQ výrazne líši od vyššie spomínaných konkurentov – Model Y a Mustang Mach-E.
Škoda však, že LYRIQ v tejto podobe nie je stále finálny model. Automobilka tvrdí, že sa s finálnym kúskom zhoduje na 80%. Zmiznúť tak môžu niektoré prvky ako podsvietené logo a maska vpredu či kamery namiesto spätných zrkadiel.
https://www.youtube.com/watch?v=VqsVWsNL8w0
Dojazd na jedno nabitie má byť okolo 500 km, nabíjať sa bude na DC i AC nabíjačkách, maximom pre domáce nabíjanie má byť 19 kW, pre DC nabíjačky to bude 150 kW. O chod by sa mala starať zhruba 100 kWh batéria NCMA (nickel-cobalt-manganese-aluminum). Aj vďaka nej chce Cadillac dosiahnuť rozloženie hmotnosti v pomere 50:50.
V predaji má byť aj štvorkolka, teda s náhonom na všetky kolesá, ale aj model s pohonom iba zadnej nápravy. Ten by mal ponúknuť ešte o čosi lepší dojazd.
Vo výbave novinky nemajú chýbať ani pokročilé technológie ako Super Crusie, poloautonómny systém jazdenia, automatický parkovací systém či head-up displej s rozšírenou realitou. Zaujímavo znie aj systém na potláčanie hluku od vozovky. Pôjde zjavne o podobný systém ako sa využíva pri ANC technológii v slúchadlách.
O zvuk sa má postarať spoločnosť AKG. O ovládanie zas dotyk pomocou všadeprítomných displejov. Dva majú byť na sedačkách pre pasažierov vzadu, jeden ďalší bude slúžiť na ovládanie multimediálneho systému v stredovej konzole medzi zadnými sedadlami. LYRIQ tak bude pravdepodobne len pre 4 cestujúcich.
Novinka žiaľ príde na trh až o dva roku, v roku 2022. Dovtedy konkurenčné automobilky prídu na trh so svojimi už ohlásenými, alebo celkom novými modelmi. To je škoda. Veľkou neznámou je aj cena, no vzhľadom na zaradenie Cadillacu do prémiového segmentu GM cena nebude nízka.