Reklama

Bývalí vývojári z Applu predstavili unikátny senzor pre autonómne autá

Zdroj | Aeva Inc
Juraj Procházka
Zdroj | Aeva Inc
Zdroj | Aeva Inc

Samojazdiace autá vyšších kategórií (4., alebo 5.) musia byť schopné detegovať nielen jazdné pruhy, dopravné značky a polohu auta, ale hlavne ostatných účastníkov cestnej premávky a prekážky na ceste.

Dokážu to vďaka spracovaniu a analýze dát z množstva senzorov, ktoré obvykle pochádzajú od viacerých výrobcov. Radar meria rýchlosť, lidar zas vzdialenosť a štandardné kamery zachytávajú digitálny obraz, ktoré riadiaci počítač musí analyzovať. Informačné toky z týchto snímačov musia byť spojené v kroku nazývanom „senzorová syntéza“ (“sensor fusion”).

Originálna technológia

Dvaja ex-Apple vývojári Soroush Salehian a Mina Rezk však prišli s nápadom na nový typ senzoru pre autonómne autá, ktorý umožní externý krok tejto syntézy preskočiť.

Pozrite si

V Texase vyrážajú na cesty autonómne autá Drive.ai. Sú iné ako doteraz

Za týmto účelom založili v Mountain View v Kalifornii startup Aeva Inc. Ich senzorový systém má snímače pohybu, vzdialenosti, rýchlosti a odrazeného svetla a obsahuje čip s umelou inteligenciou, ktorý dáta spája dokopy.

Zdroj | Aeva Inc.


Obaja inžinieri, ktorí založili spoločnosť Aeva, opustili Special Projects Group v Apple. Tá zastrešuje vývoj autonómnych áut slávneho výrobcu smartfónov a počítačov. Aeva pracuje na snímacom zariadení, ktoré by pomohlo samojazdiacim autám vnímať cestu, iné vozidlá, chodcov a ďalšie okolie v okruhu až niekoľko sto metrov.

Išlo by o kľúčové prepojenie technológií autonómneho riadenia, vrátane softvéru a ovládacích prvkov.

Pozrite si

Volkswagen založil alianciu NAV. Podporí supersiete pre autonómne autá

Výskumníci spoločnosti Aeva zatiaľ demonštrovali svoj prístroj namontovaný na nešpecifikovanom bielom športovom vozidle Audi na simulovanej ceste v hale. V reálnom čase zachytili obrazy pohybujúcich sa pracovníkov Aeva, pričom ich zábery zmenili farbu, keď sa približovali smerom k vozidlu.

Ušetrí náklady

Aeva chce svoj senzorový systém dodávať automobilkám, ktoré pripravujú výrobu autonómnych áut. Aj keď je v tomto segmente trhu už dnes silná konkurencia, tradiční výrobcovia senzorov sa zameriavajú väčšinou na ich špecifické druhy – radary, lidary, ultrazvukové detektory, kamery a podobne.

Zdroj | Waymo

Zavedené firmy majú v súčasnosti v ponuke množstvo senzorov, ale stále existuje priestor pre nových hráčov, uviedol analytik Angelos Lakrintis. Masový nástup autonómnych áut totiž príde až v polovici dvadsiatych rokov.

Pozrite si

Autonómne autá sú tu čoskoro. A s nimi aj otázniky

Automobilky sú citlivé na náklady, pritom niektoré detektory vzdialenosti používajú drahé zákazkové laserové čipy. To by mohla byť jedna z výhod startupu Aeva. Firma síce neodhalila, aké čipy používa vo svojom zariadení, a nezverejnila ani jeho cenu, ale naznačila, že sa vyhýbala drahým komponentom. Namiesto toho používa sériovo vyrábané laserové zdroje a snímače, uviedol Mina Rezk pre agentúru Reuters.

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.