Samojazdiace autá vyšších kategórií (4., alebo 5.) musia byť schopné detegovať nielen jazdné pruhy, dopravné značky a polohu auta, ale hlavne ostatných účastníkov cestnej premávky a prekážky na ceste.
Dokážu to vďaka spracovaniu a analýze dát z množstva senzorov, ktoré obvykle pochádzajú od viacerých výrobcov. Radar meria rýchlosť, lidar zas vzdialenosť a štandardné kamery zachytávajú digitálny obraz, ktoré riadiaci počítač musí analyzovať. Informačné toky z týchto snímačov musia byť spojené v kroku nazývanom „senzorová syntéza“ (“sensor fusion”).
Originálna technológia
Dvaja ex-Apple vývojári Soroush Salehian a Mina Rezk však prišli s nápadom na nový typ senzoru pre autonómne autá, ktorý umožní externý krok tejto syntézy preskočiť.
Za týmto účelom založili v Mountain View v Kalifornii startup Aeva Inc. Ich senzorový systém má snímače pohybu, vzdialenosti, rýchlosti a odrazeného svetla a obsahuje čip s umelou inteligenciou, ktorý dáta spája dokopy.
Obaja inžinieri, ktorí založili spoločnosť Aeva, opustili Special Projects Group v Apple. Tá zastrešuje vývoj autonómnych áut slávneho výrobcu smartfónov a počítačov. Aeva pracuje na snímacom zariadení, ktoré by pomohlo samojazdiacim autám vnímať cestu, iné vozidlá, chodcov a ďalšie okolie v okruhu až niekoľko sto metrov.
Išlo by o kľúčové prepojenie technológií autonómneho riadenia, vrátane softvéru a ovládacích prvkov.
Výskumníci spoločnosti Aeva zatiaľ demonštrovali svoj prístroj namontovaný na nešpecifikovanom bielom športovom vozidle Audi na simulovanej ceste v hale. V reálnom čase zachytili obrazy pohybujúcich sa pracovníkov Aeva, pričom ich zábery zmenili farbu, keď sa približovali smerom k vozidlu.
Ušetrí náklady
Aeva chce svoj senzorový systém dodávať automobilkám, ktoré pripravujú výrobu autonómnych áut. Aj keď je v tomto segmente trhu už dnes silná konkurencia, tradiční výrobcovia senzorov sa zameriavajú väčšinou na ich špecifické druhy – radary, lidary, ultrazvukové detektory, kamery a podobne.
Zavedené firmy majú v súčasnosti v ponuke množstvo senzorov, ale stále existuje priestor pre nových hráčov, uviedol analytik Angelos Lakrintis. Masový nástup autonómnych áut totiž príde až v polovici dvadsiatych rokov.
Automobilky sú citlivé na náklady, pritom niektoré detektory vzdialenosti používajú drahé zákazkové laserové čipy. To by mohla byť jedna z výhod startupu Aeva. Firma síce neodhalila, aké čipy používa vo svojom zariadení, a nezverejnila ani jeho cenu, ale naznačila, že sa vyhýbala drahým komponentom. Namiesto toho používa sériovo vyrábané laserové zdroje a snímače, uviedol Mina Rezk pre agentúru Reuters.