Reklama

BYTON je najkrajšie a technologicky najvybavenejšie elektrické SUV sveta

Zdroj | Byton
Števo Porubský
Zdroj | Byton
Zdroj | Byton

Čínska spoločnosť BYTON s nemeckými zakladateľmi počas CES 2018 v Las Vegas prekvapila širokú verejnosť svojim konceptom plne elektrického SUV s absolútne nezvyčajnou výbavou a unikátnym dizajnom. Pokojne môžeme povedať, že ide o aktuálne najkrajšie a technologicky najvybavenejšie SUV s plne elektrickým pohonom na svete. Prečo? Pozerajte…

BYTON je mladá čínska spoločnosť, ktorej dizajnéri pochádzajú z Nemecka. Tí si povedali, že chcú stvoriť čosi unikátne, čosi, čo tu ešte nebolo. Podarilo sa.

Zdroj | Byton

Už na prvý pohľad upúta nezvyčajná predná časť, ktorá síce vzdialene pripomína modely britského Land Roveru, no jednotlivé prvky sú unikátne. Napríklad LED pásy pod hlavnými svetlometmi dotvárajú nezvyčajný dizajn prednej masky.

Zdroj | Byton

Rovnaké tenké línie z LED diód nájdeme aj na zadnej strane. Aj tu ale diódy iba dopĺňajú hlavné zadné svetlá.

Žiadne otvory nasávania zas dávajú najavo, že motor pod kapotou nepotrebuje žiadny vzduch. Ide totiž o elektromotor, ktorý poháňa zadné, alebo všetky 4 kolesá. Prekvapením ale je, že BYTON sa nechváli výkonom. Naopak, ten je vcelku bežný, až nízky (v porovnaní s inými elektromobilmi). Cieľom automobilky je ponúknuť zákazníkovi maximálny komfort.

Zdroj | Byton

Slabšia verzia s 200 kW motorom bude mať 71 kWh batériu s dojazdom 400 km a krútiacim momentom 399 Nm. Náhon bude iba na zadnej náprave. Výkonnejšia verzia ponúkne náhon a všetky štyri kolesá, 95 kWh batériu, 709 Nm a dojazd 520 km. Okrem 200 kW motora vzadu bude k dispozícii aj 150 kW motor na prednej náprave.

BYTON má podporovať rýchlonabíjanie. Za 20 minút by mali batérie dostať dostatok elektriny na 240 km jazdy, 80% kapacity batérie zas dosiahnu za 30 minút. BYTON tak bude zjavne podporovať 150 kW nabíjačky. Neskôr by malo pribudnúť aj bezdrôtové nabíjanie, ktoré bude ale určite pomalšie.

Ak sa zapozeráte na prednú časť lepšie, možno aj vám pri tomto pohľade ale niečo chýba. BYTON nemá ‚uši“, teda spätné zrkadlá. Tie nahradili v koncepte kamery po stranách, ktoré prenášajú obraz na displej vo vnútri. Vo finálnom modeli si ale automobilka takýto krok bude musieť odpustiť, legislatíva nepustí.

Zdroj | Byton

Všimli ste si tiež čosi chýbajúce na bočných stranách? BYTON nemá žiadne kľučky dverí. To nie je vo svete veľká novinky, tuneri si veľmi radi kľučky zavárajú a odstreľujú ich diaľkovým ovládačom. BYTON išiel ešte ďalej a na otváranie slúži vaša tvár. Stačí sa k autu priblížiť a kamera so skenerom na B stĺpiku sa postarajú o odomknutie. Samozrejme ale bude k autu dodávaný kľúč.

Zdroj | Byton

Vďaka rozpoznávaniu tváre vodiča BYTON automaticky nastaví jeho posledné nastavenia sedadla, volantu, klimatizácie či rozhrania na hlavnom displeji.

Tým sa konečne dostávame k tomu najunikátnejšiemu na celom vozidle – displeju. Aby som bol presný, tak ide o dva displeje. Jeden je pevne osadený na volante (!) a nastavujú sa ním všetky funkcie vozidla o klimatizácie až po masáž v sedadlách. Airbag má byť umiestnený hneď pod ním.

Zdroj | Byton

Hlavný displej je ale ten top. Má neuveriteľnú uhlopriečku až 49 palcov (cca 124 cm) a siaha od ľavého až po pravý A stĺpik vo vozidle. Niečo tak obrovské tu ešte nebolo. Samozrejme, bude to mať aj svoje nevýhody hlavne v noci, no predpokladáme, že BYTON to vyrieši zhasnutím veľkej časti displeja.

Zdroj | Byton

Na ovládanie je možné využívať gestá. BYTON vytvoril v stredovej konzole výklopnú časť s kamerami a senzormi, ktoré snímajú pohyb ruky. Druhou možnosťou ovládania je hlasová asistentka Amazon Alexa. BYTON tak bude neustále on-line, chystá sa rovno i podpora 5G sietí.

Mimochodom, dva displeje sú aj pre pasažierov vzadu a aby toho nebolo málo, aj tie sa ovládajú pomocou gest. Tieto sedadlá sú v štýle Lucid Air, teda majú odlišnú farbu ako tie predné a majú byť ešte pohodlnejšie.

Zdroj | Byton

Zaujímavo znie neustále monitorovanie tepu a tlaku. Vozidlo má byť zároveň pripravené na autonómne jazdenie, pri spustení predaja má podporovať úroveň 3 (maximom je 5), v roku 2020 by mal updatom systému dostať úroveň autonómie 4.

Zdroj | Byton

Spoločnosť plánuje vyrábať vozidlo BYTON v čínskom meste Nanjing od roku 2019, pričom na trh sa má dostať rok potom. V pláne je nielen extrémne rýchlo rastúci domáci trh s elektromobilmi, ale aj Európa a USA.

Kedy presne sa dostane na náš kontinent ale nie je známe. Podobne unikátnych elektromobilov sme tu už mali kopec, no okrem Tesly Model S sa žiadny z nich (nepočítame renomované automobilky ako Nissan, Renault apod.) v Európe nepredáva.

A tá najlepšia správa na záver. Základná cena BYTONu má byť iba 45 000 dolárov!

Z SUV modelu BYTON je podľa automobilky možné jednoducho vyrábať aj rodinné MPV či klasický sedan. Je to vďaka univerzálnej platforme, na ktorej stojí SUV. Tie sú v pláne po uvedení SUV.

Zdroj | Byton
Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.