Nórsko zrejme inšpirovalo vládu Slovenskej republiky, ktorá dnes schválila podporu pre mestá a obce na budovanie rýchlonabíjacích staníc a ďalšej podpory pre elektromobily.
Vláda Slovenskej republiky schválila Akčný plán podpory elektromobility v SR. Vychádza z pôvodného plánu podpory elektromobility, ktorý obsahoval 16 opatrení.
Podpora sa týkala rôznych oblastí, napríklad dotácií na elektromobily, podporu výroby batérií na Slovensku, zrýchlený daňový odpis elektromobilov pre podnikateľov a firmy, ale aj výraznú podporu nabíjacej infraštruktúry.
V pôvodnom pláne sa spomínajú aj špeciálne ŠPZ pre majiteľov elektromobilov, ktoré dnes vláda podľa premiéra Petra Pelegriniho schválila. Tieto ekologické automobily by mohli, podobne ako napríklad v Nórsku, využívať autobusové pruhy, parkovať zadarmo vo vymedzených zónach či využívať štatút minimálnych daní a poplatkov spojených s prevádzkou elektromobilov.
Z uniknutých informácií vieme, že štát začne obmedzovať vstup starých (dieselových) automobilov do centier miest, zdá sa však, že vládny cieľ 30. jún 2019 je nereálny. Posledné slovo tu majú totiž mestá a obce – tie môžu (ale nemusia) vymedziť takéto územia a stanoviť najnižšiu emisnú triedu automobilov, ktoré tam budú môcť jazdiť.
Záujemcovia o ekologické automobily budú môcť opäť požiadať o príspevok na ich kúpu. V minulosti sa poskytovala dotácia 3 000 eur na hybridné vozidlo a 5 000 eur na elektromobil. Ako to bude teraz zatiaľ nevieme, ale predpokladáme, že výška dotácií sa výrazne nezmení.
Podklady pripravovalo Ministerstvo hospodárstva, ktoré na tomto materiáli pracovalo so SEVA (Slovak Electric Vehicle Association), Zväzom automobilového priemyslu SR, ale aj ďalšími orgánmi štátnej správy.
https://www.instagram.com/p/Bu8yqeTAmuH/?utm_source=ig_web_button_share_sheet
Presné znenie schváleného Akčného plánu podpory elektromobility v SR nepoznáme, dôležitejšie však bude, v akej podobe (a či vôbec) prejde parlamentom. Stále tam sedí dosť spiatočníkov, ktorým viac než na ekológií záleží na vlastnom vrecku.