Spoločnosť LG predstavila pred necelým rokom, na veľtrhu CES 2018, prototyp rolovateľného televízora. Išlo o 65-palcovú OLED obrazovku so 4K rozlíšením. Podľa najnovších správ chce takéto „rollable“ televízory predávať už v budúcom roku. No aj Samsung plánuje na rok 2019 skúšobnú produkciu s flexibilnými a rolovateľnými TV.
Myšlienka rolovateľného televízora má praktickú aj dizajnovú logiku Ak používateľ nechce, aby mu veľká obrazovka narúšala interiér, zroluje sa do podstavca v spodnej časti. Praktický význam by to mohlo mať aj v konferenčných miestnostiach, niečo na štýl premietacieho plátna, ktoré sa vysunie, len keď je to nutné. Toľko teória. Či nebude prekážať pomerne veľký podstavec, kde sa ukryje celá elektronika alebo jeho vyššia cena, je vec druhá.
Samsung, ďalší svetový výrobca displejov a televízorov, sa doteraz orientoval skôr na malé rolovateľné displeje, napríklad pre smartfóny. Zdá sa však, že ani on si nechce nechať ujsť nový trend a nedávno mu bol priznaný patent v USA práve na dizajn rolovateľnej OLED obrazovky.
Zatiaľ čo sa obrazovka v LG otáča vertikálne a ukladá do podstavca, Samsung si patentoval iný dizajn, kde sa displej pohybuje horizontálne. Na prvý pohľad sa zdá riešenie od LG rozumnejšie, avšak zatiaľ len porovnávame nákres a funkčný prototyp.
LG očakáva, že predaj OLED a „rollable“ displejov oživí stagnáciu ich produktov, ktoré čelia poklesom cien a silnej čínskej konkurencii. OLED televízory celosvetovo pokrývajú len 1,1 % trhu, čo je oproti nadvláde 98 percent LCD obrazoviek mizivý podiel. Podľa údajov portálu Statista sa v roku 2019 predá o 70 % viac OLED televízorov, čo v reálnych číslach znamená 4 milióny kusov, oproti 2,35 milióna predaných v tomto roku.
Čo nás teda čaká na budúci rok? Vymeníme naše doterajšie TV s plochou obrazovkou, ktoré majú konečne elegantný dizajn, za obdĺžníkové krabičky, odkiaľ sa budú vysúvať displeje? Určite nie. Ide skôr o marketing a publicitu, ktorá má ukázať, aké dokonalé obrazovky majú LG, Samsung, či ďalší producenti.
Z praktického hľadiska to nemá pre bežných konzumentov relevantný význam. Veľké spoločnosti však neustále hľadajú spôsoby, ako nám predať nový televízor, aj keď ten „starý“ stále zodpovedá svojimi parametrami požiadavkám používateľa. Po fiasku s 3D obrazom sa zrejme dočkáme ďalšieho, tentokrát s rolovateľnou obrazovkou. Alebo si myslíte, že práve toto je budúcnosť naších telkáčov?