- #Autá
- 3 min.
- 11.2.2022
Bude ďalšia generácia Lexus LS na batérie či vodík? Zdá sa, že iná cesta nie je
Sedan Lexus LS má v portfóliu automobilky čestné miesto, ktoré si drží už viac ako tri dekády. Piata generácia s najnovším faceliftom sa dostala do predaja ešte v roku 2020, preto je prirodzené, že sa otvára budúcnosť v poradí šiestej generácie. Z dôvodu súvisiacich okolnosti je tiež dôležitou otázkou pohon, ktorý novinka dostane.
Debut piatej generácie legendárneho sedanu Lexus LS prišiel ešte v roku 2017, no len pred dvomi rokmi sa pôvodná verzia dočkala očakávaného faceliftu. Zatiaľ čo do roku 2017 bol Lexus vybavený jedinečným 5-litrovým osemvalcom, od roku 2017 sa o pohon stará 3,4 litrový šesťvalec. Najmä pre tých, ktorí sa nechcú vzdať spaľovacích motorov, je nasledujúca generácia Lexus LS jednou veľkou neznámou. Trend je jasne daný a ani Lexus a mu nemôže vyhnúť.
Prirodzene sa preto vynárajú otázky, či bude šiesta generácia Lexus LS dostupná s elektrickým, vodíkovým alebo plug-in hybridným pohonom. Zmysel to pochopiteľne dáva, keďže aj konkurenčné automobilky sa vydávajú práve týmto smerom. Napríklad Mercedes-Benz už má v ponuke plne elektrickú vlajkovú loď EQS a čoskoro sa pridá aj BMW s modelom i7. Ak by sa do predaja dostal niekedy v rokoch 2024 alebo 2025, technológie budú opäť o niekoľko generácii vpred.
Predpokladá sa, že otázka dojazdu by preto nemala byť problém. Už súčasné plne elektrické EQS má papierový WLTP dojazd cez 700 kilometrov. Lexus LS by mohol ponúknuť lepšie alebo minimálne podobné hodnoty dojazdu. Po stránke výkonu by v plne elektrickej alebo vodíkovej verzii určite nebol osadený iba jeden elektrický motor. Síce ide iba o špekulácie, no Toyota dlhodobo podporuje vodíkový pohon ako možnú alternatívu, pričom nedávno sa otvorili aj čisto batériovým modelom.
Toyota zároveň pracuje na novom type batérii, ktoré by mohli vyriešiť ďalšie prípadné obavy skeptikov či samotnej automobilky. Očakáva sa, že akumulátory s pevným elektrolytom prinesú výrazne lepšiu životnosť, kratšiu dobu nabíjania a zároveň aj dlhší dojazd. Dlhodobé plány Toyoty hovoria jasne a aj oni počítajú s postupnou elektrifikáciou dostupných modelov.
Na druhú stranu, je nepravdepodobné, že by sa Lexus LS v novej generácii už nedostal do predaja s klasickým spaľovacím motorom. Určite k dispozícii bude, aj keď štandardnému hybridnému pohonu sa už asi nevyhne. Okrem plne elektrickej verzie by do zoznamu zapadla aj verzia s palivovými článkami na vodík, ktorý Toyota berie veľmi vážne. Lexus ako taký sám podobné limuzíny testuje, takže prvý vodíkový model novej generácie nemusí byť ďaleko.
Prvý Lexus LS by sa mal ukázať verejnosti vo fáze konceptu niekedy počas tohto alebo budúceho roka. Zatiaľ si musíme vystačiť so štúdiovými konceptami, ktoré Toyota zverejnila bez ďalších detailov.