Aj keď má Tesla ambíciu v najbližších rokoch do svojich áut implementovať plne autonómne riadenie, celkom zjavne má ešte stále problémy aj so základnými asistenčnými systémami. Majitelia po celom svete sa sťažujú, že ich Tesly bezdôvodne brzdia a tým ohrozujú nielen samotnú posádku, aj autá za nimi.
Asistenčné systémy riadenia nie sú v žiadnom aute dokonalé, s čím sa občas stretávame aj v našej redakcii pri testovaní áut rôznych značiek. Väčšina áut však už dnes dokáže v prípade núdze spoľahlivo brzdiť, držať vozidlo v pruhu a pri použití adaptívneho tempomatu aj držať odstup od vozidla pred vami. Chyby robia tieto systémy len veľmi zriedka.
Inak je to ale v prípade elektromobilov Tesla, na ktoré sa v súvislosti s funkciou Autopilot posledných týždňoch valia sťažnosti z každej strany.
Viacerí majitelia elektromobilov tejto značky sa sťažujú na tzv. fantómové brzdenie, kedy pokročilý asistenčný systém riadenia núdzovo brzdí, hoci pred autom v skutočnosti nie je žiadna prekážka, ani iné auto.
Systém v niektorých prípadoch zníži rýchlosť vozidla o 8-16 km/h, inokedy ľudovo povedané „zaflekuje na mieste“, takže autá idúce za Teslami majú čo robiť, aby včas zastavili.
Takéto správanie asistenčných systémov môže ohroziť celú posádku vozidla a zároveň okolité autá, ktoré nemusia byť schopné na takéto nečakané brzdenie bez zjavnej prekážky včas reagovať. Tesla v tom však nevidí žiaden problém, podľa nej ide o prirodzenú súčasť „softvéru vo vývoji“.
Rovnakým problémom trpela aj v priebehu októbra vydaná beta verzia funkcie Full Self-Driving s označením 10.3, ktorú automobilka veľmi rýchlo stiahla z obehu. Problémy s fantómovým brzdením vtedy priznal aj Elon Musk.
Čo spôsobuje fantómové brzdenie, je v tejto chvíli otázne. Faktom však je, že počet prípadov takéhoto nechceného brzdenia začal stúpať po tom, čo Tesla vo svojich autách začala na sledovanie okolia namiesto radarov využívať kamery.