Spoločnosť Bosch oznámila, že vo svojom výskumnom a vývojovom centre v nemeckom Renningene vyvinula systém, ktorý dokáže detegovať chodcov a zároveň pomôže účinne sa im vyhnúť a zabrániť tak nehode a prípadným zraneniam. Podľa portálu The Engineer nejde o plne autonómne riadenie, ale systém zasahuje, ak reakcia vodiča v kritickej situácii nie je dostatočná, aby sama o sebe zabránila kolízii.
Riešenie používa stereoskopickú videokameru na sledovanie cesty a chodcov, ktorí by sa mohli ocitnúť v premávke a softvér, ktorý dokáže predpovedať ich pravdepodobnú trasu na základe rýchlosti a smeru jazdy. Algoritmy sú založené na rozsiahlych dátových súboroch popisujúcich správanie sa chodcov, získaných z množstva kamerových záberov, takže dokážu identifikovať situácie, kedy by mohla nastať kolízia.
Systém však navonok nereaguje, kým senzory detegujú zmeny v natočení volantu, rýchlosti vozidla a rýchlosti zmeny dráhy spôsobené vodičom. Ak systém vyhodnotí, že reakcie samotného vodiča nie sú dostatočné, aby zabránili kolízii, spustí brzdenie a ovplyvní riadenie, aby sa pokúsil pomôcť vyhnúť sa chodcom. Vývojový tím tvrdí, že ak vodič reaguje pol sekundy pred potenciálnou zrážkou, autonómny systém môže pomôcť vyhnúť sa kolízii v 60 percentách prípadov.
To, že systém ostáva pasívny, keď zistí, že vodič reaguje a hýbe volantom, respektíve brzdí, môže vyzerať na prvý pohľad ako nevýhodné riešenie, ale skutočnosť je iná. Tvorcovia sa tak elegantne vyhli množstvu sporných momentov a komplikácií spojených s etikou autonómneho riadenia, ktoré dnes musia riešiť automobilky, vedci, aj právnici.
Týmto spôsobom auto urobí len to, čo sa chystá urobiť vodič a systém nemusí premýšľať o dôsledkoch svojich rozhodnutí. Vytvorenie autonómnych vozidiel s prvkami umelej inteligencie, ktoré budú schopné vnímať svoje okolie a adekvátne reagovať je mimoriadne zložité, ale najväčším problémom sú riziká spojené s možným zlyhaním a následnou kolíziou.
Keďže nie je možné stopercentne garantovať bezpečnosť autonómneho riadenia v ľubovoľnej situácii, automobilky a tvorcovia softvéru sa oprávnene obávajú možných žalôb o náhradu škody. To je hlavným dôvodom, prečo napríklad aj Tesla Motors po spustení svojho autopilota necháva zodpovednosť za riadenie na vodičovi – ruky majú zostať na volante aj v autonómnom režime jazdy.
Je však pravdepodobné, že dáta nazbierané z reálnej prevádzky tisícok vozidiel, použité na vyladenie autonómnych systémov riadenia, nakoniec znížia pravdepodobnosť zlyhania na veľmi nízku hodnotu. Bosch dúfa, že ak testy systému na ochranu chodcov dopadnú dobre, do roku 2018 by sa mohol dostať do sériovo vyrábaných vozidiel.