Známy nemecký výrobca autokomponentov Bosch spustil v Nemecku službu zdieľania elektrických dodávok. Bosch sa angažuje aj v iných oblastiach – napríklad v systémoch autonómnej jazdy, takže novinka celkom neprekvapí.
Rozširuje tak svoju ponuku v oblasti prenájmu vozidiel, čím ale zároveň konkuruje niektorým svojim zákazníkom – automobilkám, ktoré takisto rozvíjajú aktivity v oblasti prenájmu a zdieľania áut.
Bosch uviedol, že bude spolupracovať s firmou Toom, ktorá je súčasťou nemeckého maloobchodného reťazca REWE. Primárnym cieľom je zabezpečenie elektrických dodávok, ktoré si ľudia budú môcť prenajať na prepravu objemných nákupov z predajní.
Dodávky z dielne Fordu
Elektrické dodávky Boschu dodá nemecký automobilový startup StreetScooter, založený spoločnosťou Deutsche Post, ktorý využíva pohonné komponenty Bosch.
Nemecké mestá obmedzujú vjazd starším dieselovým vozidlám do centra a do vybraných mestských zón, čo stimuluje prechod na elektromobily a iné ekologické alternatívy.
V kombinácii s príchodom technológií prenájmu vozidiel prostredníctvom smartfónov, umožňujúcimi používať vozidlá v čase potreby bez toho, aby ste ich vlastnili, sa menia vzťahy medzi výrobcami a vlastníkmi automobilov.
„Služba zdieľania elektrických dodávok má obrovský rastový potenciál,“ uviedol vo vyhlásení Rainer Kallenbach, prezident divízie Connected Mobility Solutions v spoločnosti Bosch.
StreetScooter tiež vytvoril alianciu s Fordom na zabezpečenie väčších elektrických dodávok pre logistickú spoločnosť Deutsche Post DHL. Úžitkový automobil Deutsche Post StreetScooter WORK XL s elektrickým pohonom je postavený na podvozku Transit, ktorý vyrába spoločný podnik Ford Otosan v tureckom Kocaeli.
Skriňová nadstavba vytvorená podľa požiadaviek Deutsche Post DHL má objem nákladného priestoru 20 m3 a odvezie 1 275 kg nákladu. S Li-ion batériou o kapacite 76 kWh bude mať dodávka dojazd 200 kilometrov. Ročne môže ušetriť 1 900 litrov paliva a päť ton emisií oxidu uhličitého.
Znižovanie emisií a robotické autá
Očakáva sa, že predaj elektrických dodávok porastie. Dôvodom je aj februárové rozhodnutie najvyššieho súdu v Nemecku, ktorým odobril zákazy vjazdu starším dieselovým autám. Najnovším verdiktom, je nariadenie Berlínu zvážiť uloženie zákazov vjazdu takýchto áut na zlepšenie kvality ovzdušia v meste.
Zákonodarcovia EÚ minulý týždeň podporili plán zníženia emisií CO2 z automobilovej dopravy o ambicióznych 40 percent do roku 2030. To je podľa automobilového priemyslu nereálne.
Aj keď to zníženie bude nakoniec len o 35%, jeho dosiahnutie sa nezaobíde bez radikálnej zmeny prístupu k doprave. Automobilky majú ťažkú hlavu aj z plnenia súčasných emisných noriem. Zmeniť bude potrebné viacero vecí.
Zdieľanie áut môže byť jednou z takýchto kľúčových zmien. Alokácia Toom predstavuje ďalší krok v oblasti prenájmu vozidiel na požiadanie spoločnosti Bosch, ktorá už prevádzkuje službu prenájmu elektrických skútrov Coup v Paríži, Berlíne a v Madride.
Bosch v Stuttgarte uviedol, že ak bude o službu zdieľania elektrických dodávok záujem, plánuje jej rozšírenie aj na ďalších partnerov, vrátane supermarketov a obchodov s nábytkom. Na zakúpený tovar už nebudete musieť čakať niekoľko hodín, či dní, ale doveziete si ho sami a ihneď.
Noví hráči ako Waymo, alebo Uber, ktorí vyvíjajú plnohodnotné autonómne autá, motivujú automobilky, aby zvyšovali úsilie na vývoj mobility založenej na aplikáciách pre smartfóny. Tá bude predvojom pred vybudovaním flotíl autonómnych taxíkov. Na nich spolupracuje so spoločnosťou Daimler aj Bosch.