Nová služba, ktorú Bosch vytvoril v spolupráci s fínskou spoločnosťou Foreca pomôže autonómnym vozidlám v predstihu reagovať na meniace sa podmienky na cestách. Bude sa spoliehať na údaje o lokálnej predpovedi počasia, aj na informácie generované samotnými autonómnymi vozidlami.
Jazda v nepriaznivom počasí je pre vodičov nepríjemnou a často aj nebezpečnou skúsenosťou, rovnako náročná je ale aj pre vozidlá s autopilotom. Aj ony sa s ňou však budú musieť vyrovnať. Cestu niekedy jednoducho nemožno odložiť.
Zelená vlna“ pre autopilotov?
Spoločnosť Bosch preto spolupracuje s fínskou spoločnosťou Foreca, zaoberajúcou sa predpoveďami počasia na vývoji služby, ktorá zvýši bezpečnosť autonómnej jazdy v rizikových podmienkach.
Príkladom môže byť prechádzanie mostov s poľadovicou, úsekov ciest s dažďovou vodou, a podobne. Zmysel služby je v prevencii.
„S našou prediktívnou službou dopravných informácií upozorňujeme na nebezpečenstvá ešte skôr, ako môžu nastať kritické situácie,“ uviedol člen predstavenstva spoločnosti Bosch Dr. Dirk Hoheisel. „Pomáhajú nám tu údaje o počasí poskytnuté našim partnerom Foreca. Autonómne vozidlo bude presne vedieť, kde môže jazdiť autonómne a aký spôsobom.“
Technológia zohľadňuje viaceré scenáre predpovede počasia od fínskej spoločnosti Foreca. Bosch hovorí, že sa tak dá predchádzať tomu, aby vozidlá museli odovzdať kontrolu riadenia živému vodičovi pri prvých prejavoch zlých podmienok na ceste.
Platí to samozrejme len pre vozidlá s autopilotom do úrovne 3, ktoré budú mať stále volant. Autonómne autá úrovne 4 alebo 5 si už so situáciou na ceste budú musieť poradiť sami.
Pomôžu dáta z monitoringu
Prediktívna technológia vychádza z myšlienky pomôcť autonómnym vozidlám predvídať náročné podmienky na cestách a podľa toho urobiť úpravy jazdných režimov. Ak auto napríklad smeruje do dažďa, mohlo by spomaliť, aby sa zabránilo aquaplaningu, alebo ak je v danom smere lokalizované husté sneženie, či poľadovica, služba môže navrhnúť alternatívnu trasu.
Bosch uvedie svoju službu varovania o podmienkach cestnej premávky do užívania v roku 2020. Spočiatku sa bude spoliehať výlučne na meteorologické informácie spoločnosti Foreca.
Postupne k nim však pribudnú aj dáta generované samotnými autonómnymi autami, ktoré ich palubné systémy zdieľajú aj navzájom. Do cloudu Bosch tak autá budú spolu s polohou posielať aj údaje o vonkajšej teplote, o použití stieračov čelného skla, alebo informácie o aktivovaní protišmykových systémov.
S tým, ako bude na cestách pribúdať autonómnych áut, bude sa technológia varovania stále zlepšovať, pretože bude dostávať zároveň čoraz viac údajov a tie budú stále aktuálnejšie.
Bosch sa vývoju technológií pre autonómne autá začal venovať s plným nasadením. Spolupráca s firmou Foreca je ďalšou v rade dôležitých kooperácií v tomto procese.
Bosch už spolupracuje so spoločnosťou TomTom na mapových systémoch, ktoré pomôžu vozidlám vidieť cestu pred nimi, s Daimlerom chystajú autonómne taxíky a pre riadiace systémy autopilotov s umelou inteligenciou si vybral Drive Pegasus od Nvidie.
Daimler a Bosch už oznámili, že autonómne taxíky začnú testovať v Kalifornii v druhom polroku 2019.