Ultrazvukové detektory, optické, prípadne aj termovízne kamery, radary, aj lidary sa v testovacích flotilách autonómnych áut objavujú už dlhodobo, ale nie je jasné, v akej podobe budú zastúpené v ich komerčnej verzii.
Najbezpečnejšie by bolo pracovať s veľkou redundanciou, ale takáto nadbytočnosť predražuje výsledné vozidlo, v niektorých prípadoch dokonca markantne. Zrejme najdrahším zo senzorov je optický detektor lidar, ktorý sníma vzdialenosť a tvar objektov pomocou odrazených laserových lúčov.
Aj to je dôvod, prečo napríklad Tesla pri svojich autopilotoch stavia hlavne na analýze obrazu z video kamier v kombinácii s radarom a lidary momentálne vôbec nepoužíva.
Výkonné lidary pritom dokážu detegovať objekty a prekážky na väčšiu vzdialenosť (až niekoľko sto metrov), ako kamery, čo pridáva čas na reakciu palubného systému. Problémom je však cena. Výkonný frekvenčne modulovaný lidar s kontinuálnou vlnou (Frequency Modulated Continuous Wave / FMCW lidar) od spoločnosti Blackmore stojí až okolo 20 tisíc dolárov, čo je pre hromadnú výrobu autonómnych áut momentálne neprijateľné.
Na rozdiel od Tesly, ktorá tvrdí, že si bohato vystačí s kamerami a radarmi, nemecký dodávateľ automobilových komponentov Bosch si myslí, že lidar je nevyhnutný. Na CES 2020 v Las Vegas predstaví vlastný pokročilý lidarový systém, o ktorom člen predstavenstva spoločnosti Bosch Harald Kroeger tvrdí, že vyplní „medzeru medzi senzormi“.
Výrobca zatiaľ neodhalil veľa detailov o novom lidare, ale sľubuje, že systém dokáže odhaliť čokoľvek v blízkosti, aj vo väčšej vzdialenosti pred vozidlom – dokonca aj skalu na ceste. Zvýšený dosah dá riadiacemu počítaču dostatok času na výpočet potrebnej reakcie, či už je to brzdenie, zmena jazdnej dráhy, alebo niečo iné.
Bosch sľúbil, že sa jeho lidar bude dobre integrovať do vyrábaných automobilov, bude efektívny a cenovo dostupný. Dnešné lidary sú pomerne veľké a pri umiestnení na streche vozidla sú aj nemotorné a neprispievajú k dobrej dynamike. Podľa nemeckého výrobcu pôjde o prvý systém „vhodný na použitie v automobilovom priemysle“.
Bosch má vážne ambície v oblasti autonómne jazdiacich vozidiel už dlhšie. Nedávno to potvrdil spustením pilotného projektu autonómnych taxíkov v spolupráci s automobilkou Daimler v kalifornskom San José. Flotila tridsiatky autonómnych vozidiel Mercedes-Benz triedy S tam jazdí na hlavných ťahoch v oblasti San Carlos Street a Stevens Creek Boulevard medzi centrom a západom San Jose, zatiaľ pod dohľadom bezpečnostných vodičov.