Nápad Elona Muska, ktorý ho „osvietil“, keď uviazol s autom v dopravnej zápche v Los Angeles, mal uľaviť veľkomestskej doprave. Trochu uletená myšlienka počíta s prepravou cestujúcich aj osobných áut vysokou rýchlosťou v tuneloch pod mestskými ulicami.
Dobré, aj zlé správy
Na špeciálnych elektrických vozíkoch by sa mali prepravovať aj autá a to rýchlosťou až 200 km/hod. A ako býva u neho zvykom, od nápadu k realizácii nemal americký miliardár ďaleko.
Odvtedy prezentoval viacero svojich nápadov, pri ktorých často nebolo jednoduché rozlíšiť, či ide o seriózny zámer, o vtip, alebo o čisté šialenstvo.
Ešte v októbri uvádzal Elon Musk na Twitteri, že prvý testovací tunel v Los Angeles otvorí do 10. decembra. Tunel medzi prímestskou obcou Hawthorne a letiskom v Los Angeles začala firma Boring stavať minulý rok v októbri.
https://www.youtube.com/watch?v=tfV8z2JY_bI
Nie je celkom jasné, aký druh otvorenia mal zakladateľ The Boring Company a šéf Tesly a SpaceX na mysli – či bude hotový len samotný testovací tunel, alebo firma spustí aj samotnú dopravu. Ide však o zaujímavú prvú lastovičku.
Zároveň sa však objavili aj zlé správy. Spoločnosť Boring razí, alebo plánuje vybudovať v Los Angeles viacero tunelov, ale s projektom tunela pod diaľnicou I-405 v západnej časti mesta narazila na aktivistov. Tí kritizujú, že firma porušuje kalifornské zákony, keďže nemá pre výstavbu všetky potrebné povolenia.
The Boring Company výstavbu tohto testovacieho tunela zastavila a odložila na neurčito. Dôvodom je súdna žaloba zo strany obyvateľov štvrte Westside, pod ktorou tunel vedie.
Aj na Slovensku poznáme prípady, keď napríklad kvôli chráneným vtáčím územiam bolo potrebné zmeniť trasovanie diaľnice. A posudzovanie vplyvov na životné prostredie dopadlo ako Damklov meč aj na The Boring Company.
Malé stavby neškodia?
Musk našiel pre vybudovanie tunela pod diaľnicou I-405 v Los Angeles a ďalších projektov pochopenie na radnici a rýchlo spustil výstavbu. Pomohlo mu aj získanie výnimky, ktorou sa firma vyhla environmentálnemu schvaľovaciemu procesu. Toto však napadli občianski aktivisti z Westside v máji súdnou žalobou s tvrdením, že Boring porušuje zákony Kalifornie.
Súd im dal za pravdu a Musk v podstate doplatil na svoju záľubu v senzačných prezentáciách.
Už pred pol rokom totiž šéf Boring Company propagoval projekt na verejnom vystúpení, aby preň získal podporu. Zároveň tento tunel prezentoval ako malú časť rozsiahleho projektu podzemnej dopravy pod L.A.
https://www.youtube.com/watch?v=u5V_VzRrSBI
Aktivisti preto napadli na súde, že sa spoločnosť snaží vyhnúť preskúmaniu vplyvu na životné prostredie tým, že projekt rozkúskovala na malé časti, ktoré by sa skryli za výnimku z tejto povinnosti.
Kalifornské zákony pritom zakazujú schválenie jednotlivých častí väčších stavieb bez posúdenia ich celkového vplyvu na životné prostredie. Posúdeniu sa nedá vyhnúť tým, že veľké projekty budú rozdelené na menšie, ktoré sa budú tváriť, že nemajú na životné prostredie významný vplyv.
Iróniou je, že sa takto pokúšal obísť environmentálne predpisy práve Elon Musk, ktorý ako generálny riaditeľ vedie Teslu. Táto spoločnosť nie je len výrobcom elektromobilov a batérií, ale aj dodávateľom solárnych panelov a solárnych striech. Prezentuje sa pritom ako ekologicky priateľská spoločnosť.
Show beží ďalej
Žalobcovia sa síce právoplatného rozhodnutia súdu nedočkali, ale spor bol ukončený dohodu dotknutých strán. The Boring Company v rámci nej prisľúbila ukončenie projektu a zaviazala sa, že v ňom ďalej nebude pokračovať.
Niektoré médiá síce uvádzajú, že ide o „ťažkú ranu“ pre Boring Company, ale Musk samotný uviedol, že firma tento testovací tunel nepotrebuje. Zároveň pokračuje v plánoch s výstavbou ďalšieho tunela v Los Angeles. Ide o tunel o dĺžke 5,8 km spájajúci trasu metra a štadión Dodger nazvaný Dugout Loop.
Okrem toho Boring Company získala miliardovú zákazku aj od mesta Chicago na vybudovanie a prevádzku rýchleho tranzitného spojenia medzi medzinárodným letiskom O’Hare a obchodnou štvrťou Block 37 v centre mesta. Nový spôsob prepravy dvojrúrovým tunelom by tu mal skrátiť cestovnú dobu na tretinu – namiesto bežných 40 minút na 12 minút.
Dúfajme, že spor z Los Angeles bude pre Boring Company poučením pre obozretnejšie postupovanie v ďalších rozpracovaných projektoch.