Najprv to bola myšlienky superrýchlej potrubnej dopravy hyperloop, ktorá má fungovať v podtlakovom potrubí väčšinou nad zemou. Neskôr prišiel jej autor Elon Musk s ďalším nápadom, ako urýchliť cestnú dopravu vo veľkomestách – presunúť ju do podzemných tunelov.
V nich by mali dvestokilometrovou rýchlosťou na špeciálnych „skateboardoch“ po koľajnici (či dvoch) fičať nielen osobné autá, ale aj kabíny s cestujúcimi. Na realizáciu tohto nápadu hneď založil známy miliardár pred necelými troma rokmi aj samostatnú spoločnosť The Boring Company.
Neľahká cesta
Od samého počiatku má E. Musk ambíciu ukázať tradičným firmám zameraným na razenie dopravných tunelov, že to dokáže urobiť rýchlejšie a efektívnejšie. A aj sa mu to darí – minimálne pri niekoľkých pilotných projektoch. Treba však povedať, že tunely pre „podzemný hyperloop“, ako sa im niekedy hovorí, majú podstatne menší priemer, než bežné cestné, alebo železničné tunely.
Menší priemer znamená menšie množstvo vyťaženého materiálu a tým aj rýchlejšie budovanie a šetrenie nákladov. Ukázalo sa však, že prekážky, ktoré dobre poznajú budovatelia líniových stavieb, dobehli aj Boring Company.
Väčším problémom, než technické úskalia, môže byť byrokracia a odpor dotknutých strán – úradov, obyvateľov, majiteľov pozemkov, či aktivistov. Stavitelia slovenských diaľnic by o tom vedeli veľa rozprávať.
Aktivisti dobehli aj The Boring Company pri projekte tunela pod diaľnicou I-405 v západnej časti Los Angeles. Kritizovali, že firma porušuje kalifornské zákony, keďže údajne nemá pre výstavbu všetky potrebné povolenia. Došlo aj k súdnej žalobe zo strany obyvateľov štvrte Westside, pod ktorou tunel vedie.
Výsledok? The Boring Company výstavbu tohto testovacieho tunela zastavila a odložila na neurčito.
Pravda, firma má v USA (v Las Vegas, aj na východnom pobreží) rozpracovaných viacero projektov. Las Vegas Convention and Visitors Authority (LVCVA ) odporučila vybrať spoločnosť The Boring Company na výstavbu tunela s podzemnou dráhou využívajúcou na prepravu ľudí okolo kongresového centra LVCC autonómne elektrické vozidlá.
Príslušná dohoda bola uzavretá v máji tohto roku a systém s troma tunelmi by mal byť hotový do konca roku. Jeho kapacita má dosiahnuť 4 400 cestujúcich za hodinu. Veci sa ale možno všade nevyvíjajú tak hladko, ako by si Elon Musk predstavoval. Aj to môže byť dôvodom expanzie The Boring Company do zámoria.
Veľké možnosti v krajine draka
Alternatívy sú v biznise vždy dobrou poistkou, nehovoriac o expanzii. A podnikať na najväčšom svetovom trhu je vítanou príležitosťou pre každého ambiciózneho podnikateľa. Z tohto pohľadu sa ohlásená expanzia The Boring Company do Číny javí ako logické riešenie.
Na čínskom trhu je už navyše prítomná aj ďalšia z firiem Elona Muska Tesla, ktorá tam dokonca stavia ďalšiu gigafabriku na výrobu elektromobilov, aj batérií. Do konca roku by tam mala byť spustená výroba vozidiel Model 3 pre čínsky trh.
Najnovšie Elon Musk na Twitteri oznámil, že počas Svetovej konferencie o umelej inteligencie, ktorá sa bude konať v Šanghaji 29. až 31. augusta, oznámi vznik spoločnosti The Boring Company China. Na dopyt jedného z používateľov tejto sociálnej siete, či firma uvažuje aj o výstavbe tunelov pod vodou, odpovedal Musk stručne: „Áno“.
Podnikateľ nevysvetlil, prečo spoločnosť expanduje do Číny, ale dôvodov môže byť niekoľko. Jedným z nich by mohli byť mäkšie pravidlá zo strany regulačných orgánov a menšia opozícia zo strany aktivistov. Okrem toho najľudnatejšia krajina s množstvom miliónových veľkomiest ponúka veľa možností na realizáciu tunelovej infraštruktúry.