Elektrické vláčiky sú obľúbenou hračkou malých, aj veľkých chlapcov a ich reálna podoba jazdí s elektrickou trakciou v rozvinutých krajinách na väčšine tratí. Málokde však majú elektrifikované všetky úseky železníc, takže dieselové lokomotívy stále premávajú.
A keďže majú výkonné motory s vysokou spotrebou nafty, produkujú popri poriadnom hluku aj nezanedbateľné množstvo emisií. Ako však preklenúť úseky tratí bez elektrifikácie? Jedným z riešení je vlak poháňaný vodíkovými palivovými článkami, akým je Coradia iLint od francúzskej spoločnosti Alstom.
Iným riešením je elektrický vlak poháňaný energiou z batérií. A práve taký mal premiéru v nemeckom Hennigsdorfe. Nemecká divízia kanadskej spoločnosti Bombardier Transportation tu predstavila elektro-hybridný vlak Bombardier Talent 3.
Inak a lepšie
Z oficiálnych predstaviteľov sa na ukážke zúčastnil štátny tajomník nemeckého Ministerstva dopravy a digitálnej infraštruktúry a federálny komisár pre železničnú dopravu Enak Ferlemann a ministerka dopravy spolkovej krajiny Brandenburgsko Kathrin Schneider(ová).
Podľa E. Ferlemanna je vlak, ktorý dokáže nabiť svoje batérie z nadzemného vedenia počas jazdy, obrovským krokom a inováciou, ktorá umožní úplnú elektrifikáciu železníc. Na neelektrifikovaných a čiastočne elektrifikovaných trasách tak bude možné „odstrániť naftu“ a smerovať k čistejšej a ekologickejšej mobilite.
„Asi 40 percent nemeckých železničných tratí nie je elektrifikovaných. Vlak Bombardier, napájaný z batérií, je atraktívnou možnosťou, ako vyriešiť ekologické, aj ekonomické otázky dopravy na týchto úsekoch“, povedal Michael Fohrer, šéf spoločnosti Bombardier Transportation v Nemecku.
Na trati už v budúcom roku
Zatiaľ to ale nie je žiadna veľká sláva, pretože kapacita batérií obmedzuje dojazd len na kratšie vzdialenosti. Súčasný prototyp elektrovlaku je vybavený štyrmi trakčnými batériami BOMBARDIER MITRAC, s ktorými na jedno nabitie prejde asi 40 kilometrov. V roku 2019 však dostane novú generáciu batérií a s nimi sa dojazd natiahne až na 100 kilometrov na neelektrifikovaných tratiach.
Pre porovnanie – vodíkový vlak Coradia iLint prejde s plnou nádržou vodíka až 1000 km. Batériový vlak, schopný dobiť si energiu za jazdy na elektrifikovaných úsekoch, však nepotrebuje špeciálnu infraštruktúru, ani palivové články.
https://www.youtube.com/watch?time_continue=8&v=sYdpwxl00gk
V roku 2019 tiež začnú nemecké železnice Deutsche Bahn (DB) dvanásťmesačný skúšobný cyklus zhruba na 40 km trati s cestujúcimi so súčasným prototypom v oblasti Bodamského jazera na juhozápade Nemecka.
Vývoj batériového vlaku je dotovaný nemeckou federálnou vládou v rámci inovačného programu elektromobility štyrmi miliónmi eur.
Na projekte sa podieľa aj dcérska spoločnosť DB Regio DB ZugBus Regionalverkehr Alb-Bodensee (regionálna doprava pre oblasť Bodamského jazera), Nahverkehrsgesellschaft Baden-Württemberg (Regionálna dopravná spoločnosť v Bádensku-Württembersku), Nationale Organisation Wasserstoff- und Brennstoffzellentechnologie (Národná organizácia pre technológie palivových článkov a vodíka) a Technická univerzita v Berlíne.