Reklama

Boli sme sa pozrieť, ako sa vyrába nová Škoda Superb v Bratislave!

Richard Pliešovský, Roman Calík

Škoda Superb je na trhu už 22 rokov a dnes už vieme s istotou povedať, že ide o veľmi úspešný príbeh, ktorý má na konte 1,6 miliónov predaných kusov.

Pred mesiacom bola predstavená 4. generácia, dnes sa už spúšťa sériová výroba. Automobil sa bude vyrábať v Bratislave na rovnakej linke, ako Volkswagen Passat. Boli sme pri tom.

Keď sme dostali pozvanie prísť sa pozrieť na oficiálne spustenie výrobnej linky a osobnú návštevu fabriky VW v Bratislave, neváhali sme. Návšteva automobilky je vždy silný zážitok.

Obsah pokračuje pod reklamou

Slováci vedia vyrábať kvalitné automobily, takže Škoda Auto nemusela dlho rozmýšľať, kde sa bude montovať nový Superb. Zároveň presunom top modelu z Kvasín uvoľnila výrobné kapacity závodu, ktoré sa využijú na výrobu elektrickej Octavie.

Pozrite si

Škoda Superb naživo a Peter Olah – Takto vznikal interiér so Smart Dials

Každá fabrika zažíva vždy malý sviatok v deň, keď začína vyrábať nový model. Týždne príprav, nastavenia nových strojov i výrobnej linky, vyladenie dodávateľského reťazca, či zaškolenie pracovníkov. Obdobie pred spustením sériovej výroby nového modelu je vždy hektické. V prípade Superbu to bolo o niečo náročnejšie. Prečo?

Andreas Dick, člen predstavenstva Škoda Auto za oblasť Výroby a logistiky, vysvetľuje, že „v rámci takzvaného projektu Beta+ prebiehal spoločný vývoj modelov Škoda Superb a Volkswagen Passat pod vedením spoločnosti Škoda.“ Celý proces sa však podarilo zvládnuť. „Dobre zvládnutá realizácia projektu a presun výroby modelu Superb do Bratislavy sú dôkazom vysokej kvalifikovanosti a odbornosti zamestnancov Škoda Auto,“ vysvetľuje Andreas Dick.

Čo je projekt Beta+? Je zameraný najmä na využitie synergií (súčinnosť, spolupráca) vo výrobnej sieti a následné zvýšenie efektívnosti. Škoda Auto zodpovedala za kompletný vývoj modelov Škoda Superb a Volkswagen Passat, vďaka čomu môže výroba prebiehať na tej istej linke.

Ako prebieha výroba?

Výroba Škody Superb sa začína karosárskymi dielmi. Viaceré z nich sa lisujú v našom bratislavskom závode, ich kompletizácia prebieha v úplne novej karosárni. Na vlastné oči sme videli, ako sa z nevyužitej haly stala moderná karosáreň. Automobilka tu za necelé dva roky nainštalovala viac ako 500 výrobných strojov a ovládacích riadiacich zariadení spolu s pokročilou technológiou lepenia dielov.

Zmien sa dočkala aj samotná montážna hala. Doteraz sa používala len na výrobu konvenčných modelov Škoda a Volkswagen. Na vlastné oči sme sa presvedčili, že teraz zvládne výrobu najmodernejších vozidiel s plug-in hybridným pohonom.

Komplexná modernizácia výrobnej haly obnášala inštaláciu automatizovaných manipulačných zariadení, priemyselných kamerových systémov a ďalších vyspelých technológií. Upravená bola tiež výroba podvozkov, teraz sa na tej istej linke môžu vyrábať aj plug-in hybridné verzie.

Obsah pokračuje pod reklamou

Ďalšiu veľkú zmenu zažila lakovňa, vďaka nej sa dosiahlo podstatné zlepšenie ekologických parametrov a zníženie environmentálnej záťaže. K ekologickejšej prevádzke prispelo napríklad zavedenie nových lakovacích kabín vybavených novými systémami cirkulácie vzduchu so schopnosťou zachytávať prchavé organické látky.

Ktoré modely vyjdu z linky ako prvé?

Výroba 4. generácie Škody Superb sa začne verziou kombi. V prvej polovici budúceho roka príde na rad hatchback. Ponuka pohonných jednotiek zahŕňa tri benzínové motory s výkonmi od 110 kW do 195 kW a dva naftové motory s výkonmi 110 kW a 142 kW. Nový plug-in hybridný pohon ponúkne elektrický dojazd viac ako 100 km, je určený výlučne pre verziu kombi, ako aj mild-hybridnú verziu.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.