Škoda Superb je na trhu už 22 rokov a dnes už vieme s istotou povedať, že ide o veľmi úspešný príbeh, ktorý má na konte 1,6 miliónov predaných kusov.
Pred mesiacom bola predstavená 4. generácia, dnes sa už spúšťa sériová výroba. Automobil sa bude vyrábať v Bratislave na rovnakej linke, ako Volkswagen Passat. Boli sme pri tom.
Keď sme dostali pozvanie prísť sa pozrieť na oficiálne spustenie výrobnej linky a osobnú návštevu fabriky VW v Bratislave, neváhali sme. Návšteva automobilky je vždy silný zážitok.
Slováci vedia vyrábať kvalitné automobily, takže Škoda Auto nemusela dlho rozmýšľať, kde sa bude montovať nový Superb. Zároveň presunom top modelu z Kvasín uvoľnila výrobné kapacity závodu, ktoré sa využijú na výrobu elektrickej Octavie.
Každá fabrika zažíva vždy malý sviatok v deň, keď začína vyrábať nový model. Týždne príprav, nastavenia nových strojov i výrobnej linky, vyladenie dodávateľského reťazca, či zaškolenie pracovníkov. Obdobie pred spustením sériovej výroby nového modelu je vždy hektické. V prípade Superbu to bolo o niečo náročnejšie. Prečo?
Andreas Dick, člen predstavenstva Škoda Auto za oblasť Výroby a logistiky, vysvetľuje, že „v rámci takzvaného projektu Beta+ prebiehal spoločný vývoj modelov Škoda Superb a Volkswagen Passat pod vedením spoločnosti Škoda.“ Celý proces sa však podarilo zvládnuť. „Dobre zvládnutá realizácia projektu a presun výroby modelu Superb do Bratislavy sú dôkazom vysokej kvalifikovanosti a odbornosti zamestnancov Škoda Auto,“ vysvetľuje Andreas Dick.
Čo je projekt Beta+? Je zameraný najmä na využitie synergií (súčinnosť, spolupráca) vo výrobnej sieti a následné zvýšenie efektívnosti. Škoda Auto zodpovedala za kompletný vývoj modelov Škoda Superb a Volkswagen Passat, vďaka čomu môže výroba prebiehať na tej istej linke.
Ako prebieha výroba?
Výroba Škody Superb sa začína karosárskymi dielmi. Viaceré z nich sa lisujú v našom bratislavskom závode, ich kompletizácia prebieha v úplne novej karosárni. Na vlastné oči sme videli, ako sa z nevyužitej haly stala moderná karosáreň. Automobilka tu za necelé dva roky nainštalovala viac ako 500 výrobných strojov a ovládacích riadiacich zariadení spolu s pokročilou technológiou lepenia dielov.
Zmien sa dočkala aj samotná montážna hala. Doteraz sa používala len na výrobu konvenčných modelov Škoda a Volkswagen. Na vlastné oči sme sa presvedčili, že teraz zvládne výrobu najmodernejších vozidiel s plug-in hybridným pohonom.
Komplexná modernizácia výrobnej haly obnášala inštaláciu automatizovaných manipulačných zariadení, priemyselných kamerových systémov a ďalších vyspelých technológií. Upravená bola tiež výroba podvozkov, teraz sa na tej istej linke môžu vyrábať aj plug-in hybridné verzie.
Ďalšiu veľkú zmenu zažila lakovňa, vďaka nej sa dosiahlo podstatné zlepšenie ekologických parametrov a zníženie environmentálnej záťaže. K ekologickejšej prevádzke prispelo napríklad zavedenie nových lakovacích kabín vybavených novými systémami cirkulácie vzduchu so schopnosťou zachytávať prchavé organické látky.
Ktoré modely vyjdu z linky ako prvé?
Výroba 4. generácie Škody Superb sa začne verziou kombi. V prvej polovici budúceho roka príde na rad hatchback. Ponuka pohonných jednotiek zahŕňa tri benzínové motory s výkonmi od 110 kW do 195 kW a dva naftové motory s výkonmi 110 kW a 142 kW. Nový plug-in hybridný pohon ponúkne elektrický dojazd viac ako 100 km, je určený výlučne pre verziu kombi, ako aj mild-hybridnú verziu.