- #Operátori
- 7 min.
- 14.10.2023
Boli sme na Orange biznis konferencii 2023. Budúcnosť sa volá IoT, AI a 5G
Pred pár dňami sme sa zúčastnili druhého ročníka Orange biznis konferencie, ktorá sa konala v rezorte Gothal v Liptovskej osade. Operátor Orange Slovensko tu prezentoval viacero svojich riešení pre firmy, pričom bolo jasne vidieť, aké témy budú rezonovať trhom v najbližších rokoch.
Na hlavnom javisku sa počas dvoch dní vystriedalo viacero rečníkov, veď dokopy sme tu mali až 13 vstupov, každý s unikátnou a zaujímavou témou. Ako vám už prezradil nadpis, témy na nasledujúce roky, na ktoré sa chce Orange Slovensko zamerať, sú jasné. IoT riešenia, umelá inteligencia a 5G. Tieto tri slová sa skloňovali na takmer každom vstupe.
Celú akciu moderoval Dávid Schun a musíme uznať, že práve on je budúcnosť slovenského moderátorstva. Ako prvý sa predstavil Mariusz Gatza, generálny riaditeľ a predseda predstavenstva Orange Slovensko, ktorý hovoril o svojej budúcej vízii a my sa už nemôžeme dočkať.
Orange Slovensko pravidelne prispieva k udržateľnosti, veď pamätáme si akciu, ktorú operátor spustil na slovenských festivaloch toto leto. Ak ste doniesli starý mobil do jeho stánku, dostali ste 10 GB dát navyše. Takýto spôsobom sa podarilo vyzbierať vyše 700 starých mobilov priamo na festivale, pričom celkovo aj s predajňami to bolo vyše 2 600 kusov.
Na tému IoT sme sa rozprávali s Matejom Babiakom, ktorý má na starosti fyzickú sieť Orange Slovensko. Nás rozhodne zaujala jeho prednáška o IoT riešeniach, preto sme sa museli spýtať na otázku bezpečnosti. S nárastom bezpečnosti súvisí hlavne 5G, ale samozrejme to závisí aj od konkrétneho nasadenia. „Tie prvé IoT riešenia neboli vhodné na biznisové použitie, no vyššia bezpečnosť prichádza s novými generáciami IoT riešení, ale všetko závisí aj od konkrétneho nasadenia.“
Počas prezentácie nás ešte nadchol aj Program šetrenia energie. Orange ho rozdelil do štyroch kategórii, a to fotovoltaické panely, vypínanie frekvencií, Big Data & AI a efektivita siete a dátových centier, pričom dokopy vedia takýmto spôsobom ušetriť až 11 % energie. Nás hlavne zaujímalo vypínanie frekvencií. Tam sme sa dozvedeli, že „na noc vypíname tie najvyššie rýchlosti, stále však chceme nechať základné pokrytie. Výhodou je aj v prípade potreby ich opätovné zapnutie, ak si to zákazník alebo väčšie množstvo zákazníkov vyžiada, tým pádom toto vypínanie frekvencií nemá šancu konečný zákazník pocítiť.“
Približne pred rokom sa začali stavať vysielače so solárnym napájaním, akcie sme sa aj priamo zúčastnili. Vtedy ich bolo 180 a nás zaujímalo, o koľko Orange za posledný rok dokázal v tomto odvetví napredovať. „Aktuálne sa chválime číslom 400 až 440, ale počítame s tým, že sa rýchlosť výstavby druhej päťstovky vysielačov spomalí z dôvodu, že teraz plánujeme inštalovať tieto vysielače na strechy panelákov, kde celý proces spomalí vybavenie množstva povolení.“
Celou konferenciou rezonoval pojem umelá inteligencia a nebolo to len prítomnosťou asistenta Laia, Digital Human Avatar. Ide o umelú inteligenciu, ktorá počas vstupov trefne dopĺňala rečniacich, pričom stále nezabudla pridať aj vtipnú poznámku. AI sa stalo v posledných rokoch doslova fenoménom.
Na konkrétnejšie otázky, ohľadom nasadenia AI, sme sa spýtali Martina Hudeca, IoT Specialist Orange Slovensko a Miroslava Lužného, Project Leadera – New B2B Solutions Orange Slovensko, ktorí prezentovali spojenie IoT a AI v rôznych podnikových sférach. Nás zaujímalo, kedy si uvedomili, že práve nasadenie AI je budúcnosť. „Začiatok bol asi vtedy, keď prišli za nami klienti, že potrebujú vyriešiť nejaké veci, ktoré sme nedokázali ani pomocou IoT. Vtedy sme potrebovali niečo na analýzu obrazu a vtedy prišlo na AI.“
Naša ďalšia otázka smerovala k možnému zneužitiu tejto technológie. „Často tieto riešenia, ktoré my robíme, tak sú v podstate uzavreté. To znamená, že ak máme nejakú AI, ktorá analyzuje obraz, tak ono to beží na nejakom hardvéri a je úplne odstrihnutý od všetkého ostatného. Ani samotná firma nechce, aby sa tieto údaje dostali von.“
Stále je nutné, aby konečné vyhodnotenie robil človek, teda Orange zdôrazňuje, že AI je doplnok a nemá za cieľ nahradiť ľudský faktor, iba mu dopomôcť zvládnuť niektoré situácie lepšie. „Rozšírenie AI je stále len v začiatkom, preto sa pokúšame zákazníkom prezentovať jeho výhody. Napríklad sme na festivale Grape pomohli so štatistikou návštevníkom.“ Na demonštráciu boli podobné senzory nasadené aj do predsália konferenčnej miestnosti, kde tento systém pomocou AI počítal návštevníkov.
Spoločnosťou rezonuje téma 5G, a to si uvedomuje aj Orange, ktorý naplno pracuje na tom, aby si čo najviac jeho zákazníkov mohlo užívať výhody tejto vysokorýchlostnej siete. Aktuálne je dostupná pre viac ako 57 % populácie, do konca roka by malo pokrytie 5G sieťou dosiahnuť až 65 % populácie SR.
Veľmi zaujímavou diskusiou bolo stretnutie Juraja Šlesara, B2B Marketing Managera Orange Slovensko, Juraja Machaja, zástupcu vedúceho Katedry Multimédií a Informačno-Komunikačných technológií na Fakulte elektrotechniky a informačných technológií na Žilinskej univerzite v Žiline, Karola Valka, riaditeľa závodu Booster Precition Components Považská Bystrica a Petra Brídu, prodekana pre rozvoj a zahraničné vzťahy, Fakulta elektrotechniky a informačných technológií na Žilinskej univerzite v Žiline. Spolu diskutovali o využití 5G siete v podnikoch aj na akademickej pôde, pričom všetci sa zhodli na tom, že mnohé procesory prechod na 5G výrazne zrýchlil.
Svoj obraz budúcnosti krátko prezentovala aj spoločnosť Samsung. Podľa nej sa budúcnosť nazýva skladacie smartfóny, čo dokazuje najnovšou sériou Galaxy Z Flip5 a Fold5. Okrem toho sa ale zameriava aj na SmartThing, teda miesto, odkiaľ môžete spravovať vašu inteligentnú domácnosť.
Veľmi príjemným spestrením týchto technologických prednášok bola návšteva futbalistu Mareka Hamšíka, ktorý len nedávno ukončil svoju profesionálnu kariéru. Počas svojho vstupu nám v krátkosti porozprával o svojej kariére a aj o tom, ako prišiel s nápadom svojej firmy Hamšík Winnery.
Orange Slovensko má na nasledujúce roky jasnú víziu, ktorú už postupne napĺňa. Nie je to totiž len o paušáloch a internete, záber tohto operátora je, ako ste si mohli všimnúť, oveľa väčší. Spoločnosti Orange Slovensko ďakujeme za pozvanie na túto informačne bohatú akciu.