Kto by nepoznal automobilku BMW a jej SUV model X5? Zrejme ste to nevedeli, no debut tohto modelu nebol taký hladký, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať.
Možno by ste to ani netipovali, ale prvý model BMW X5 bol predstavený ešte v minulom miléniu, konkrétne v roku 1999 a niesol označenie E53.
To znamená, že tento model oslavuje 25 rokov na trhu, pričom aktuálne je k dispozícii 4. generácia predstavená v roku 2019. Zrejme čoskoro sa dočkáme aj tej 5. generácie. Tieto 3 veci ste o ňom nevedeli.
Nové dizajnové smerovanie
Už na prvý pohľad je jasné, že BMW X5 bolo niečo, čo dovtedy bavorskej značke chýbalo. Je to akýsi míľnik v dizajnovom smerovaní BMW. Vidieť to napríklad na zadnom nárazníku, ktorý sa skladal z dvoch častí, horného a spodného.
Tak sa vlastne aj hovorilo, že BMW X5 sú v podstate dve autá na sebe. Vyjadril sa k tomu aj dizajnér Chris Chapman: „Ak idete niekde okolo stredu kolies nahor, zdajú sa vám to ako rozumné auto, ale potom je pod ním ďalšie celé auto a tento spôsob je to, čo sme museli urobiť s pôvodným X5, aby sme obišli skutočnosť, že inžinieri dali podvozok tak nízko.“
Dizajn z Isuzu
Za dizajnom 1. generácie BMW X5 stojí dizajnér Chris Chapman, ktorého v tej dobe vyhodili z automobilky ISUZU. Jeho prvou úlohou v BMW tak bolo načrtnúť návrhy na prvé SUV značky, ktoré malo mať masívny C-stĺpik vo farbe karosérie.
Napriek tomu musel finálny dizajn vyzerať tak, že je prirodzenou súčasťou modelového radu BMW. Do projektu bol zapojený aj Frank Stephenson. Ten dorobil vrch auta, ktorý bol tradičnejší a pripomínal kombi.
Problém so zadným previsom
Zadný previs mal skutočné problémy s dĺžkou a dizajnéri ho chceli pritom spraviť čo najkratší, pretože batožinový priestor sa zväčšoval a aj dvere batožinového priestoru boli hrubšie. Nakoniec sa zhodli na mieste, kde bude zadný previs končiť.
Dokonca tento bod sa stal natoľko špecifickým, že Chapman zavtipkoval, že posunúť ho môže len sám Ježiš Kristus. Z toho vzniklo označenie Ježišove jednotky.