Aj Tesla Motors, ktorá ma azda najhustejšiu sieť dobíjacích staníc v USA a slušné pokrytie má už aj v Európe, buduje stanice s odstupom okolo 200 km. Je to dostatočná sieť pre tranzitnú dopravu, hlavne vzhľadom na nízku penetráciu elektromobilov, ale nebude to stačiť pre rýchlo rastúci počet týchto vozidiel. A rastové trendy tomu nasvedčujú.
Lenže, aj keď akčný rádius elektromobilov rastie, v priemere zďaleka nedosahuje 300-400 km, ktoré zvládne napríklad Tesla Model S. Aj preto je väčšina malých elektromobilov používaná v mestskej a prímestskej doprave. Ich koncentrácia v mestách je teda zákonite najvyššia. Našťastie nabíjacie porty pre elektromobily sa dajú budovať podstatne jednoduchšie ako čerpacie stanice s nádržami na ropné produkty.
BMW už vlani informovala, že na tento rok pripravuje v uliciach Mníchova spustenie pilotného programu nabíjania elektromobilov a plug-in hybridov zo stĺpov verejného LED osvetlenia. Nakoniec BMW koncept Light & Charge otestovala v britskom Oxforde. Systém s výhodou využíva existujúce elektrické rozvody pre sieť verejného osvetlenia, pričom v spodnej časti stĺpu je kompletná výbava na nabíjanie, aj platobný terminál na platbu kreditkou.
Automobilka uvažuje, že takto vybavené stĺpy ba sa mohli nachádzať hlavne na parkoviskách, prípadne pozdĺž verejných komunikácií tam, kde by stojace autá neprekážali premávke.
POZRITE SI: BMW vyrieši nabíjanie elektromobilov v mestách
Aj keď počiatočné náklady na takéto polyfunkčné stĺpy verejného osvetlenia budú vysoké, návratnosť by mohla byť pomerne krátka a potom by sa mohli stať pre mestá, alebo prevádzkovateľov zaujímavým zdrojom príjmov. Vzhľadom na nízku cenu jazdy na elektrinu v porovnaní s benzínom, alebo naftou, by takéto porty určite radi využili aj majitelia hybridných vozidiel. Tie sú v dnešných časoch stále efektívnejšie, ako čisté elektromobily.
Zdroj: GIZMODO, BMW Group