Pravdepodobne sa v úvode mojich článkov dosť často opakujem, ale je dôležité na to upozorňovať. Elektromobily už dávno nie sú autá, s ktorými prejdete pár desiatok kilometrov v meste a musíte zaparkovať pri nabíjačke. Už zopár rokov sú v ponuke automobiliek modely, s ktorými sú možné cesty aj na dlhé vzdialenosti.
Súčasná generácia elektromobilov s akumulátormi s veľkou kapacitou je ideálnym spoločníkom aj na takýchto trasách. Dobrou ukážkou je aj náš letný test s elektrickou dodávkou z Oravy až do Chorvátska, ktorý bol bezproblémový. Ani posádka, ktorá s dlhšími jazdami v elektromobile nemala skúsenosti považovala takúto cestu za veľmi dobrú.
Pred cestou je samozrejme dobré dodržať niekoľko pravidiel. My sme pri ceste naspäť išli takpovediac hlavou proti múru a vznikol z toho druhý poučný článok. Prečo to ale píšem? BMW Slovensko nás zobralo na skvelý trip do Slovinska. Do centra Ľubľany sme sa spolu s ďalšími novinármi odviezli minibusom, ktorý nás vyložil a vydal sa späť na Slovensko.
V Slovinsku nás totiž čakali 4 špeciálne vozidlá BMW. Išlo o BMW iX vo verzii M60, teda najvýkonnejšej motorizácii, ktorá robí z robustného SUV poriadne rýchlu beštiu. Už stredná verzia BMW iX 50, ktorú sme mali na test, jazdí naozaj veľmi dynamicky. Ani pri nej v Mníchove nešetrili – išlo o dvojmotorovú verziu s výkonom 385 kW a krútiacim momentom 765 Nm.
BMW iX M60 je opäť verné svojmu výkonnostnému zaradeniu do športovej rodiny M. Výkon sa zvýšil o 70 kW na šialených 455 kW, čo je 619 koní, a krútiaci moment vzrástol ešte výraznejšie – 1100 Nm pri aktívnom Launch Control štarte z miesta. Vďaka týmto parametrom dokáže 2,6 tonové SUV zrýchliť z 0 na 100 km/h už za 3,8 sekundy.
To je menej ako športové BMW i4 M50. Tieto čísla nevyzerajú dobre len na papieri, ale aj v skutočnosti. Síce sme sa k štartu z miesta dostali až po príchode do Bratislavy, takže batéria nebola nabitá, no napriek tomu bolo zrýchlenie neuveriteľné. Váha vozidla v spojení s masívnym výkonom vytvára úžasné spojenie končiace pocitom sily, ktorú iX M60 v sebe skrýva.
Ide o elektromobil s najlepším zrýchlením, v ktorom som doteraz sedel, pričom ide paradoxne o SUV. Ak by som sa mal pokúsiť o porovnanie s inými dostupnými modelmi na našom trhu, je to dosť náročné. Adekvátny model na porovnanie môže byť Tesla Model X Performance, ktorá sa už u nás nepredáva alebo sa ešte len čaká na prvé dodávky (X Plaid).
Každopádne, v oboch prípadoch Tesla vyhráva vo výkone aj zrýchlení. V prípade vozidiel so spaľovacím motorom by sme nemuseli chodiť ďaleko. Také BMW X5 M Competition šliape výkonom na päty iX M60, avšak krútiaci moment je citeľne nižší, čo sa napokon odráža aj na pomalšom zrýchlení, aj keď skutočne iba zanedbateľne – 3,9 sekundy.
Pri BMW iX M60 to ale rozhodne nekončí pri výkone. Aj keď dizajnovo ide o celkom odlišný prístup, na ktorý ste mohli byť zvyknutí, mne osobne sa veľmi páči. Priestranný, vzdušný a minimalistický interiér veľmi pekne sedí novej generácii BMW. Veľký dotykový displej je krásne čitateľný, zapadá do konceptu a vôbec neruší, keďže všetky podstatné informácie máte aj tak na obrovskom head-up displeji.
Spracovanie interiéru je prvotriedne. Veľmi pohodlné sedačky, vďaka ktorým nie je problém dlhé cestovanie. Čo by som iba vytkol je, že masážne sedadlo má k dispozícii iba vodič, spolujazdec je o túto príjemnú funkciu ukrátený. Rovnako pohodlne sa cítia aj pasažieri na zadných sedadlách, ktorí majú k dispozícii klimatizáciu s digitálnym displejom pre nastavovanie teploty.
Pýchou iX M60 je mnoho vecí, a jedna z nich je aj panoramatická strecha, ktorá je elektronicky stmievateľná. Všetky tieto moderné funkcie má aj už nami testované iX 50, pričom tie najzaujímavejšie sme zhrnuli v samostatnom videu.
Dôležitou časťou našej cesty do Slovinska bola práve cesta späť s elektromobilom. Aby sme si vyskúšali na vlastnej koži, aké (náročné) je cestovať na dlhé vzdialenosti s elektrickým SUV, ktoré má pod kapotou cez 600 koní. BMW iX M60 má síce veľa koní, ale aj veľkú batériu s využiteľnou kapacitou 105,2 kWh. Taktiež ide o celkom efektívne SUV vzhľadom na rozmery a hmotnosť.
Vyrážali sme z Ľubľany priamo spred centrály lokálneho BMW. Batéria bola nabitá na 100 percent a odhadovaný dojazd 463 kilometrov. Pred sebou sme pritom mali viac ako 450 kilometrov, z čoho väčšia časť bola po diaľnici pri rýchlosti 130 km/h. Samozrejme, okrem prípadných obmedzení či zúžení, na ktoré sme prirodzene narazili na takto dlhej trase.
Na celom úseku sme mali len dve menšie zachádzky, pri prvej sme si bližšie pozreli slovinské obce a okolitú krajinu, pričom pri druhej sme odbáčali k reštaurácii v neďalekom meste. Po prvých 84 kilometroch bola priemerná spotreba 21,8 kWh / 100 km a do batérie sa rekuperáciou dostali rovné 3 kWh. Od reštaurácie nás delilo asi 50 kilometrov, z ktorých väčšiu časť sme absolvovali po diaľnici.
Spotreba aj preto vystúpila na 24,2 kWh / 100 km. Po obede sme nasadli do auta a pokračovali do Bratislavy. V batérii sme mali ešte 70 percent, preto sme si naplánovali zastávku na nabíjacej stanici Ionity až pri rakúskom mestečku Pinkafeld, od ktorého sme boli vzdialení 175 kilometrov. Celý čas sme išli po diaľnici a až na pár obmedzení plnou rýchlosťou 130 km/h.
Navigácia v BMW prešla od nášho posledného testu iX a aj i4 aktualizáciou, takže dokáže plánovať zastávky na nabíjanie a taktiež píše odhadovaný zostatok percent v batérii. Príchod k Ionity predpokladala s 29 percentami, pričom auto sme pripájali nakoniec s 28 percentami. Stále sme mali pomerne dosť energie, no do Bratislavy by nám to bez nabíjania bohužiaľ nevyšlo – chýbalo by nám asi 15 percent.
Aj napriek stále pomerne dosť nabitej batérii bol nabíjací výkon veľmi dobrý. Môže to byť spôsobené aj aktívnym manažmentom batérie. BMW iX M60 sa vie nabíjať výkonom do 200 kW a po pripojení sme na displeji videli 189 kW. Necelé dve minúty sa výkon dokonca aj držal na približne tejto hodnote. Po necelých 13 minútach sme mali v batérii 55 percent a nabíjací výkon bol 117 kW.
Do batérie sa za tento čas dostalo cez 30 kWh energie. Pri 60 percentách sme auto odpájali a pokračovali do Bratislavy. Dorazili sme sem s 21 percentami a odhadovaným dojazdom ešte 105 kilometrov. Aj napriek tomu, že sme mali pod kapotou viac ako 600 koní a išli sme najmä diaľnicami, spotreba nebola zlá – 23,8 kWh / 100 km, ak počítame aj prvý úsek z Ľubľany do reštaurácie v meste Ptuj.
Ďakujeme BMW za tento zážitok a ďalšiu skúsenosť, aké je to jazdiť s elektromobilom na dlhé trasy. Práve vďaka tomu môžeme odovzdať tieto reálne príklady z praxe aspoň v textovej forme aj vám – našim čitateľom. A čo cena? Toto konkrétne BMW iX M60 stálo rovných 134 200 €.