Reklama

TEST BMW iX M60: šialene výkonné, elektrické a zábavné

Tomáš Kuník

Bohatá ponuka vozidiel s čisto elektrickým pohonom sa v BMW rozširuje pravidelne o ďalšie nové zaujímavé modely. Vďaka tomu noví zákazníci získavajú možnosť voľby jazdiť v elektromobile v mnohých segmentoch, čo je len dobre.

BMW iX M60 je jedným z nich, avšak nejde o čerstvý prírastok, ako by sa mohlo zdať. Už je to takmer rok, čo sme sa v najvýkonnejšej konfigurácii modelu iX previezli zo Slovinska na Slovensko.

Samotné BMW iX je prémiové elektrické SUV, ktoré je preplnené technológiami s cieľom priniesť čo najvyšší komfort a zábavu na palubu vozidla pre všetkých cestujúcich. Štandardné BMW iX sme testovali ešte na jar minulého roka a k testu sme pripojili aj video, kde sme sa venovali práve prítomným technológiám. Už tak prepracovaný elektromobil sa v Mníchove rozhodli posunúť na ešte vyšší level vo verzii M.

Obsah pokračuje pod reklamou
97 %
BMW iX M60 je viac ako dôstojnou výkladnou skriňou technológií BMW a možností súčasných elektromobilov. Aj keď vám môže byť elektrický pohon proti srsti, aj v elektrickom prevedení má BMW stále svoju dušu, ktorú cítiť od prvého dotyku s volantom. Okrem toho však dostávate do rúk stroj, ktorý vás dokáže odpáliť ako na horskej dráhe, a teda o to viac je potrebné ho ovládať s rozvahou.

Výhody

  • Skvelé prevedenie v interiéri, kombinácia materiálov
  • Maximálny komfort, podvozok, precízne riadenie
  • Výkladná skriňa technológií, od strechy po infotainment
  • Dobre zvládnutý elektrický pohon – dojazd, spotreba aj rýchle nabíjanie

Nevýhody

  • Chýba predný kufor
  • Prémiová cena

O M-kovom BMW iX som sa dosť rozpísal už v prvom článku, kde som sa venoval najmä vylepšeniam a spomínanej ceste, ktorá je naozaj skvelou ukážkou toho, ako elektromobily už vôbec nie sú niečím, čo vás obmedzuje pri dlhší trasách.

Pomerne v skorej fáze sme sa preklopili do bodu, kedy pri jazdách k stovky kilometrov vzdialeným cieľom stojí skôr preto, lebo musíte a chcete, a nie preto, že potrebujete nabíjať. A to aj s neuveriteľne výkonnými motormi.

Aj nami pôvodne testovaná BMW iX bola vo verzii s pohonom všetkých štyroch kolies, teda dvojica motorov s naozaj slušnou porciou koní. BMW iX M60 je ale ešte o kus ďalej. Bolo mi jasné, že už pôvodná verzia je výkonná, no čím disponuje elektrické M je neuveriteľné. K 385 kW pribudlo ďalších 70 kW, krútiaci moment narástol zo 765 Nm na 1 100 Nm.

To sú čísla, za ktoré sa nemusí hanbiť kdejaký superšport, pričom v tomto prípade ide o masívne SUV. Zvýšenie výkonu a aj krútiaceho momentu zabezpečilo, že čas zrýchlenia z 0 na 100 km/h sa podarilo znížiť o 0,8 sekundy, čo je opäť veľmi citeľná zmena. Maximálna rýchlosť je taktiež navýšená z 200 km/h na 250 km/h, aj keď v praxi dané rýchlosti asi veľmi často nebudete využívať, a to aj na nemeckej diaľnici.

Na druhú stranu, BMW iX M60 nie je o nízkych číslach spotreby a vysokých dojazdoch, ale práve o zábave, pocite z jazdy a napokon aj o tom priniesť do sveta to najlepšie, čo vzniklo pod rukami inžinierov BMW. Jazdné vlastnosti sú naozaj to podstatné, o čom je potrebné pri BMW iX M60 hovoriť. Ak auto má takýto nadbytok výkonu, nastavenie riadenia a podvozku musí byť špičkové pre zvládnutie každej situácie.

Práve jazdné vlastnosti sú však niečo, čo BMW zvláda od nepamäti s prehľadom a inak o nie je ani pri elektrickom iX M60. Sedieť za volantom je v každom momente výborný zážitok – či už jazdíte len po meste ležérnym tempom, preháňate víkendové kilometre na okresných cestách alebo potrebujete zapojiť trošku dynamiky a vyššiu rýchlosť napríklad pri jazde po diaľnici. V každých podmienkach ukazuje svoju silu.

Rýchla jazda a dynamický prejav sú to, čo BMW iX M60 svedčí najviac. Od momentu, kedy som z auta vystupoval po ceste zo Slovinska do týždňového testu prešlo viac ako pol roka, takže opäť som musel prekusnúť pár adaptačných momentov, ktorých ale naozaj bolo málo. Prvé šliapnutie pedálu až na podlahu ma veľmi rýchlo upratalo a nastavilo hranice, ktoré sa za volantom tohto auta nachádzajú.

Zrýchliť z viac ako 2,6 tonovým autom z 0 na 100 km/h len za 3,8 sekundy naozaj nie je len tak. Navyše, auto si udržuje svoju dynamiku pri akejkoľvek bežnej rýchlosti. Obehnúť auto idúce 80 km/h na okresnej ceste nie je o možnostiach auta, ale o možnostiach vašich, pri zachovaní plnej bezpečnosti k okoliu a najmä bez oproti idúcich áut. Ťažko to popísať, ale tu naozaj treba s pedálom veľmi opatrne.

Krátke stlačenie pedálu vás totiž doslova katapultuje z 80 km/h na 120 km/h a ani neviete ako. Tá rýchlosť sa tam skrátka objaví, ledva stihnete žmurknúť a už musíte brzdiť, keďže auto ste dávno obehli a limity sú jasne dané. Takáto dynamika je stále o asistenčných systémoch, no oveľa viac je potrebné dávať si pozor na aktuálne podmienky na ceste. Krútiaci moment dokáže pri citlivom zaobchádzaní poslať váš zadok do boku jednoduchšie, ako by ste čakali.

Skrátka, v BMW iX M60 je výkon o sile, na ktorú bežne nie ste zvyknutí. Rukami mi prešlo skutočne mnoho áut, ale toto je prvé auto, pri ktorom som si neraz povedal, že toto je už asi mierne cez. Nie všeobecne, samozrejme to len dokazuje, že iX M60 je o zážitku, ktorý dokáže preniesť na vodiča a posádku nadpriemerne dobre, no nie každému musí až takáto skrytá „odvaha“ sadnúť. Napriek tomu som si každý moment na pozícii vodiča vychutnal na maximum.

Diaľnica je práve ten typ ciest, kde sa BMW iX M60 cíti komfortne a poskytne vám maximálny komfort, sebavedomie a zároveň aj bezpečie. Jazdu pri vysokých rýchlostiach ani nejak výrazne nevnímate, a to najmä vďaka skvelému spracovaniu, odhlučneniu interiéru a výbornému podvozku. Sedačky sú taktiež veľmi komfortné, plne elektronicky nastaviteľné a aj s masážou vpredu. Asistenčné systémy si však zaslúžia väčšiu pozornosť.

Obsah pokračuje pod reklamou

Samozrejme, k dispozícii je tu adaptívny tempomat, ktorý udržuje nastavenú rýchlosť a zároveň odstup. Nechýba však aj autonómna zmena jazdného pruhu, ak autu dáte povel vyhodením smerovky. Ako iste viete, nie je adaptívny tempomat ako adaptívny tempomat – veľmi dôležité je, akým spôsobom je naprogramovaný, teda ako vyhodnocuje jednotlivé situácie. BMW v tomto ohľade robí naozaj veľké pokroky, nakoľko môj celkový dojem bol dokonca lepší ako u priamej konkurencii.

Auto zbytočne nespomaľuje priskoro, ale tiež vás neženie do rizikových situácii, všetko má pod kontrolou. Ak chcem zmeniť pruh a v ľavom pruhu vás práve predchádza auto, BMW to samozrejme deteguje a nezačne pruh meniť, no situáciu priebežne monitoruje a istý čas čaká, kým sa bude môcť preradiť. Toto isté som skúšal na Mercedes-Benz EQS SUV a žiaľ, tu ak som chcel preradiť v momente, keď bolo vedľa mňa auto, celý manéver stoplo.

Ide o detaily, ktoré spríjemňujú jazdu a dostávajú komfort na ešte vyššiu úroveň. BMW iX M60 veľmi dobre zvláda aj vizualizáciu okolitej premávky na displej za volantom, prípadne na head-up displej, podľa vašich preferovaných nastavení. Veľmi presne sú zobrazované autá pred vami či po stranách, auto rozozná rôzne typy vozidiel, podľa čoho ich aj zobrazuje. V tomto síce nie je momentálne až tak ďaleko ako už spomínané EQS SUV, avšak na konci je dôležitejšie správanie auta na ceste ako prezentácia na displeji.

Čo sa týka infotainmentu a prístrojového panelu, je tu súčasne využívaná dvojica displejov s novou verziou softvéru. Vzhľadom na to, že som mal s novým systémom už viaceré skúsenosti, nepotreboval som si zvykať a cítil som sa „ako doma“. Dlaždicová hlavná obrazovka je upravovateľná, takže si ju viete usporiadať podľa toho, čo vám vyhovuje. Multimediálne funkcie sú už štandardne na vysokej úrovni – bezdrôtové Android Auto alebo Apple CarPlay.

Vďaka tomu získavate jednoduchý a rýchly prístup k rôznym aplikáciám vo vašom mobile, vrátane Google Maps alebo Spotify. Aplikácie samozrejme dopĺňa aj špičková audio výbava s Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound systémom, ktorý je už v základnej výbave. Čo sa týka navigácie, osobne mi vyhovuje aj vstavaná, ktorá zvláda plánovanie zastávok na nabíjanie a veľmi presne odhaduje percentá v cieli. Systém je za každých okolností veľmi svižný, čo je už dobré považovať za nutný štandard.

Digitálne obrazovky samozrejme umožňujú upraviť si aj prístrojový panel či už spomínaný head-up displej. Ak za volantom radšej sledujete informácie o spotrebe, navigáciu alebo technické informácie, nie je problém, pár kliknutiami sa k tomu dostanete. Mnohé informácie ale môžete presunúť aj priamo na head-up displej, čo rozhodne neodpútava pozornosť, ale práve naopak. Menej odvraciate zrak od cesty.

Interiér ako jednu z kľúčových vecí má BMW iX M60 zvládnuté špičkovo. Dizajn s mierne futuristickým nádychom len kopíruje celkový vzhľad auta. Síce je priestranný, miesta na nohy je na rozdávanie ako vpredu, tak aj vzadu, podlaha je rovná a teda komfort je o to väčší, no napriek tomu pôsobí robustne, čo je len dobre. Kam som sa pozrel tam som videl prémiové materiály, čalúnenie na dverách a na podlahe, či kožu na dotykových plochách a sedadlách.

Miesto tu dostalo aj drevo, ktoré je na stredovom paneli, kde sa ale nachádza ďalší prémiový materiál. Krištáľ má svoje zastúpenie na ovládači iDrive, ako aj tlačidlách na polohovanie sedadiel. Veľkú pozornosť si pýta obrovská panoramatická strecha, ktorá síce nemá fyzické tienenie, avšak ani nemusí. Riešené je totiž elektronicky – stlačením jedného tlačidla sa číre sklo zmení na matné. Typické M modré prvky sú v podobe elegantných bezpečnostných pásov.

BMW iX M60 má na dĺžku 4,95 metra, na šírku 1,97 metra a na výšku 1,69 metra. Rázvor má presne 3 metre, čo len dokazuje slová o priestrannom interiéri. Kufor je plne postačujúci s objemom 500 litrov a po zložení zadných sedadiel získate 1750 litrov. Je ale škoda, že predný kufor zatiaľ BMW nepretláča. Ak potrebujete potiahnuť príves, je to možné – nebrzdený do 750 kg a brzdený až do 2,5 tony. Do hmotnosti 75 kg môžete zaťažiť aj strechu.

Tak ako v interiéri pôsobí iX robustne, rovnaké je to aj pri pohľade na exteriér. Dizajn je špecifický a definujú ho najmä robustné a zaslepené ľadvinky „chladiča“, ktoré sú vytvorené z unikátneho materiálu, ktorý je odolný voči škrabancom. Ak sa vytvoria, vplyvom tepla – slnka alebo napríklad fénom, sa materiál dokáže vrátiť do pôvodného stavu.

Samozrejme nemôžu chýbať viaceré M prvky či až 22 palcové disky kolies v dizajnovo aerodynamickom prevedení. O dostatok svetla počas nočných jázd sa starajú špičkové BMW Laserlight, ktoré sú taktiež už v základnej výbave. Ich svetelný výkon je naozaj výnimočný a v kombinácii s adaptívnou funkciou vyrezávania zvyšujú vašu bezpečnosť na cestách v každej situácii.

Obsah pokračuje pod reklamou

BMW iX M60 má akumulátor s celkovou kapacitou 111,5 kWh, z čoho je využiteľných 105,2 kWh. WLTP dojazd hovorí až o čísle 561 kilometrov a musím povedať, že reálne hodnoty sa od papierových až tak neodlišujú, ak by ste jazdili primárne po okresných cestách a v meste. Maximálny nabíjací výkon je 195 kW, a teda nabitie z 10 na 80 percent trvá približne 30 minút. Potešilo ma, že táto verzia má na Slovensku už v základnej výbave 22 kW palubnú nabíjačku pre pomalé nabíjanie.

Ide o skvelý bonus, nakoľko vďaka nej sa môžete v nákupných centrách, v hoteloch či iných verejných staniciach nabiť veľmi slušne už za pár hodín. Pre porovnanie v konkrétnej situácii, s 22 kW palubnou nabíjačkou sa úplne vybité auto nabije za menej ako 5 hodín, takže počas dvojhodinového filmu v kine viete dobiť až 40 percent namiesto 20-tich. V štandardnej verzii BMW ponúka silnejšiu palubnú nabíjačku za príplatok, odporúčam si priplatiť.

Test nabíjania sme otestovali na nabíjacej stanici ejoin na obchvate Trnavy, s maximálnym výkonom 150 kW. Stanica je limitovaná na 350 A, čo znamená, že dosiahnutie spomínaných 150 kW je závislé od napätia akumulátora. K nabíjačke sme prišli s batériou nabitou na 18 percent, pričom pred nabíjaním sme jazdili a taktiež manuálne zapli ohrev batérie. Napriek tomu, nízke napätie neumožnilo ísť na plných 150 kW a auto začalo nabíjať výkonom 128 kW.

Vďaka rastúcemu napätiu výkon stúpal celých 15 minút až do 45 percent, kedy sa na displeji zobrazilo 139 kW. Od tohto momentu výkon postupne klesal a napríklad pri 60 percentách dosahoval 112 kW. Pri 70 percentách sa držal ešte na 100 kW a hranicu 80 percent pretínal s výkonom 72 kW. Aj keď výkonové špičky nebolo možné dosiahnuť kvôli nabíjacej stanici, čas nabíjania z 20 na 80 percent trval len 38 minút, čo vôbec nie je zlé.

BMW iX M60 som popreháňal po rôznych cestách a za teplôt, ktoré boli jarné, teda okolo 15 až 20 stupňov. To je pre akékoľvek auto ideálne, keďže netreba kúriť a ani chladiť interiér. Vzhľadom na to, koľko kW sa skrýva v dvojici šialene výkonných elektromotorov a o aké veľké auto ide, dali by sa očakávať vyššie spotreby – otázka ale je, o koľko. Ak je elektromobil efektívny, som toho názoru, že ak treba, dokáže jazdiť úsporne. Našťastie, toto s prehľadom spĺňa. Na krátkych trasách pokojným tempom sa dá jazdiť aj pod 20 kWh / 100 km.

Mne osobne sa podarilo dostať spotrebu na 8 km dlhej trase na 16,2 kWh / 100 km, čo ma až prekvapilo. Spotreba na bežnej kombinovanej, ale významne diaľničnej trase, sa zastavila po 64 kilometroch na 22,2 kWh / 100 km, čo tiež nie je zlé. Na diaľnici pri rýchlosti 130 km/h sa už spotreba pohybovala okolo 25 – 27 kWh / 100 km. Vzhľadom na kapacitu akumulátora je dojazd BMW iX M60 veľmi dobrý, o to viac, ak sa do kontextu pripíše celkový výkon, ktorým auto disponuje.

Áno, nejde ani o kráľa efektívnej jazdy vzhľadom k výkonu, no to majitelia BMW ani neočakávajú, respektíve nevyžadujú. Pri elektromobile je síce efektivita priamo úmerná s dojazdom, no stále ponúka čísla, ktoré z elektrického SUV robia plne využiteľné auto. Dojazd na okresných cestách a v meste meste dosahuje 650 kilometrov, kombinovane okolo 470 kilometrov a čisto po diaľnici okolo 400 kilometrov.

BMW iX M60 je viac ako dôstojnou výkladnou skriňou technológií BMW a možností súčasných elektromobilov. Aj keď vám môže byť elektrický pohon proti srsti, aj v elektrickom prevedení má BMW stále svoju dušu, ktorú cítiť od prvého dotyku s volantom. Okrem toho však dostávate do rúk stroj, ktorý vás dokáže odpáliť ako na horskej dráhe, a teda o to viac je potrebné ho ovládať s rozvahou. Nami testovaná verzia BMW iX M60 bola v cene 143 962 €.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.