Reklama

BMW iX 50? Vyskúšali sme elektrický Bavorák za 136 000 €!

BMW iX 50
Tomáš Kuník
BMW iX 50

Konečne sme sa dočkali. BMW prichádza s ďalším kľúčovým modelom vo svojej dlhej histórii. Elektromobil BMW iX 50 chce patriť k špičke medzi elektrickými SUV a len pred pár dňami sme sa k nemu mohli dostať aj my.

Síce to bolo iba na tri hodiny a išlo o takzvaný prvý dotyk. Aj za túto krátku dobu sme radi, nakoľko ide o veľmi žiadaný model, ktorý ale zatiaľ nie je dostupný v dostatočnom počte, aby uspokojil dopyt. Vôbec sa nečudujem, že je o BMW iX taký veľký záujem. Po dlhých rokoch prišli s ďalším elektromobilom, ktorý bol od základov postavený na elektrickej platforme. A je to skutočne cítiť.

Posledné vozidlo s plne elektrickou platformou z dielne BMW je veľmi obľúbená i3-jka. Stále aktuálny elektromobil, ktorý sa do pamäti mnohých zapísal unikátnym dizajnom. Na svoju dobu bola i3-jka parádnym autom. Skĺbila moderné technológie s elektrickým pohonom a do popredia postavila výhody, ktoré sú neodlúčiteľné voči vozidlám so spaľovacím motorom. Inžinieri a dizajnéri spravili veľmi dobrú robotu, vďaka čomu si aj v súčasnosti mnohí vyberajú BMW i3 ako vstupnú bránu do sveta elektromobility.

Pozrite si

Nové elektrické BMW iX je na svete, má 500 koní a 600 km dojazd

Automobilka postupne prinášala novšie verzie s rôznymi zmenami a väčšou batériou, no nový elektromobil stále neprichádzal. Začiatkom tohto roka sa na cesty začalo dostávať BMW iX3, ktoré príjemne rozšírilo ponuku elektromobilov tejto nemeckej značky. Na druhú stranu, ide o prerobenú X3-jku, takže na to pravé elektrické stále neprichádzalo. Všetko sa však mení v týchto týždňoch a mesiacoch, kedy sa postupne objavuje na cestách podobne kľúčový model ako niekedy i3 – plne elektrické BMW iX.

Úprimne, po sadnutí za volant sa vo mne miešalo množstvo pocitov, no všetky ich spája jednoduché – konečne! Fakt, že ide o novú elektrickú platformu je vidieť a cítiť na každom detaile. BMW iX je zvonku masívne a vo vnútri obdobne priestranné.

Ak vynechám všetky tie prémiové detaily, niekde pod nimi som vnímal i3-jku na steroidoch s parádnymi vylepšeniami. Technologických, dizajnérskych či softvérových zmien je tu naozaj veľa a tri hodiny nestačili na to, aby som sa im mohol čo i len v krátkosti venovať.

Podobne to teda bude aj v tomto článku a na všetko ostatné sa bližšie pozriem v plnohodnotnom týždňovom teste. Pri pohľade na BMW iX vás pravdepodobne upúta ako prvý chladič masky. Ten je naozaj špecifický a drží sa aktuálneho smerovania BMW.

Je to podpis, ktorý tu v tomto prípade nevyhnutne musí byť, no zároveň sa stáva terčom kritiky z niektorých strán. Uznávam, že je to niečo iné a možno až príliš odvážne, ale neprekáža mi to. Dizajn je vždy veľmi subjektívna vec a BMW iX na mňa pôsobí inak, ale vôbec nie negatívne.

Ako celok je dizajnérsky zvládnuté veľmi dobre. Okrem iného pôsobí naozaj futuristicky a moderne. V kontraste s veľkým chladičom sa svetlomety dostávajú do úzadia, no spoločne tvoria výraznú tvár.

BMW sa rovnako ako iné automobilky zameriava na čisté línie, aby dosiahli čo najmenší odpor vzduchu a najlepšiu spotrebu. Aj tu preto nájdete kľučky zapustené do dverí, no s výrezom. Dvere sa preto otvárajú pomerne štandardne, nevysúvajú sa a ani nesťahujú.

Nakoľko ide o robustné SUV s dĺžkou viac ako 4,9 metra a šírkou takmer 2 metre, s vozovkou ho musia spájať podobne masívne kolesá. Nami testovaná verzia mala obuté 21-palcové disky s aerodynamickým dizajnom. Ide naozaj o poriadne „valce“, ktoré síce neprospievajú spotrebe, no aj napriek tomu sme dokázali namerať veľmi solídne výsledky. Rázvor kolies je presne 3 metre, čo v celom spektre rozmerov správne naznačuje, že priestoru je v interiéri skutočne dosť.

Začnem od kufra, kde je priestor v objeme 500 litrov, po zložení sedadiel dostanete rovných 1 750 litrov. Len doplním, že aj keď ide o plne elektrickú platformu, kufor vpredu tu bohužiaľ nie je. BMW iX zvládne ťahať nebrzdený príves s hmotnosťou 750 kg a brzdený až s váhou 2,5 tony. Najväčšia šou sa samozrejme odohráva vo vnútri auta. Interiér BMW iX sa dá asi najlepšie prirovnať k obývačke. Vo vnútri sa celý čas cítite ako doma s vysokou úrovňou komfortu, spracovania a priestoru.

Stačí vám otvoriť dvere a z každej strany sa valia detaily. Všade je kvalitné obloženie so šetrnými materiálmi. Nami testovaná verzia mala interiér v štýle Loft Stone Grey, ktorý pozostáva z veľmi príjemnej látky. Neviem ju presne definovať, no prirovnal by som to k brúsenej koži.

Nielenže je príjemná na dotyk, ale aj dobre vyzerá. V totožnom štýle sa niesli aj sedadlá, ktoré na mňa pôsobili veľkolepo. Športový dizajn je skrížený s masívnou sedacou časťou, ktorá poskytuje veľmi vysoký komfort – skrátka, presne ako doma.

Navyše boli plne elektronicky ovládané a s masážnou funkciou. Zaujímavosťou je, že ovládanie sedadiel bolo presunuté na dvere. Spolu s tým sa dostávam k ďalším detailom BMW iX – kľúčovým prvkom v interiéri je kryštál. Nájdete ho ako na stredovom paneli, kde je kombinovaný s veľmi pekným dreveným obložením, tak aj na dverách.

Na stredovom paneli zastupuje hlavné ovládacie prvky a na dverách zase ovládanie sedadiel. Na dverách je pritom ďalší neštandardný prvok, a to otváranie dverí. To už nie je riešené klasickou kľučkou, ale tlačidlom. Veľmi podobne ako napríklad v Tesle.

Unikátnym prvkom v interiéri je veľká panoramatická strecha Sky Lounge, ktorá nemá fyzické tienidlo. Sklo tiahne po celej streche a priepustnosť svetla je možné regulovať plne elektronicky, čo je parádny technologický prvok. Palubný počítač spolu s infotainmentom dostal priestor na masívnom displeji.

Ten je zároveň zakrivený, čím sa ešte opticky zväčšuje. Zobrazenie je naozaj výborné a BMW si viditeľne dalo záležať aj na softvéri. Nachádza sa tu celá kopa zaujímavých funkcií, vrátane DVR – nahrávanie obrazu z jazdy a súčasťou je tiež kamera v interiéri.

Systém sa neustále stará o bezpečnosť a sleduje situáciu pred vami, ale aj v aute. Kamery majú vodiča pod kontrolou a vedia, či sleduje premávku. Asistenti sú z mojich prvých dojmov naozaj veľmi dobre nastavení a svoju prácu zvládajú veľmi dobre. Na diaľnici nie je problémom držanie pruhu či preraďovanie sa medzi nimi. Samozrejme, je potrebné, aby ste mali ruky na volante, inak auto manéver preruší.

Dobrou správou je, že navigácia vie plánovať zastávky na nabíjanie spolu s odhadovaným stavom percent v cieli. Na mojej krátkej testovacej trase bol odhad presný. Veľmi vítaným pomocníkom, a doplnkom, je veľký head-up displej, ktorý si môžete ľubovoľne upraviť. Zobrazovať teda dokáže celý rad informácií, cez rýchlosť, navigáciu až po správanie asistentov.

Na krátku jazdu sme mali k dispozícii silnejšiu verziu, teda BMW iX 50. Ide o motorizáciu s dvojicou elektrických motorov – jedným vzadu a jedným vpredu. Celkový výkon je 385 kW, teda niečo málo cez 520 koní s krútiacim momentom 765 Nm.

Takýto výkon dokáže rozhýbať takmer 2,5 tony vážiaci kolos z 0 na 100 km/h iba za 4,6 sekundy. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 200 km/h. Za takto vysokou hmotnosťou stoja nielen rozmery, ale aj obrovská batéria. Uložená je v podvozku a jej využiteľná kapacita je 105,2 kWh, pričom celková až 111,5 kWh.

S takýmito parametrami by BMW iX 50 malo prejsť podľa normy WLTP až 550 kilometrov na jedno nabitie. Maximálny výkon nabíjania je presne 200 kW pri využití CCS konektora a 11 kW pri pomalom nabíjaní cez Type 2 konektor. Zaujímavé je, že v systéme je možné povoliť až 32 A príkon, no aj napriek tomu do auta tečie iba 11 kW (16 A).

Je však možné, že 32 A dokáže využiť cez jednu fázu, čo môže byť vhodné v špecifických situáciách, ale veľmi výnimočne. Auto som skúšal pripojiť aj k rýchlo nabíjačke, ale pri 69 percentách si bralo iba 52 kW. Je to síce zvláštne, ale závery z toho robiť nejdem. Počkám si na plnohodnotný test.

Času nebolo veľa a na test spotreby som si zvolil diaľničnú trasu medzi Trnavou a Bratislavou. Dal som ju na otočku vždy s malou odbočkou do mesta. Išiel som maximálnou rýchlosťou, teda tak, ako sa bežne jazdí pred 19:00. Po prejdení 52 kilometrov a príchode do Trnavy sa spotreba ustálila na 26,9 kWh / 100 km.

V Bratislave som si vybral za cieľ Aupark a na displeji svietilo 108 prejdených kilometrov. Ďalšie diaľničné kilometre ale spotrebu nezvýšili, práve naopak. Mierne klesla na 26,2 kWh / 100 km. Sú to síce vyššie čísla a nešiel som 130 km/h, no vzhľadom na rozmery, hmotnosť a vonkajšiu teplotu 8 stupňov je to dobrý výsledok.

Cena BMW iX 50 je v základe 98 200 €, no nami testovaná verzia bola v cene 132 328 €.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.