Sadať si za volant každého BMW, ktoré preberám na test, je vždy zážitok, zvlášť ak ide o elektrické verzie s označením M. Najmä po našich predchádzajúcich skúsenostiach bolo viac než jasné, čo môžeme očakávať od nového BMW i5 vo verzii M60.
V tomto bode je však výkon „len“ doplnkom, predmetom konfigurácie, a samotnou podstatou je BMW i5, ktoré opäť kvalitne rozširuje ponuku elektrických modelov nemeckého výrobcu.
BMW sa do e-mobility vrhlo medzi prvými s modelom i3, ktorý bol natoľko odvážny po viacerých stránkach, že aj v súčasnosti sa nestratí, a to predovšetkým dizajnom. Stále ale ide o veľmi praktické mestské či medzimestské vozidlo. Po tomto rozruchu však nastalo dlhé tiché obdobie, ktoré prelínali vlažnejšie plug-in hybridné modely. Inžinieri sa však pomerne rýchlo oklepali a do produkcie posúvali modely, ktoré majú plnohodnotné miesto v už teraz širokej ponuke elektromobilov.
Výhody
- Priestranný prémiový sedan
- Maximálny komfort za volantom
- Asistenčné systémy a head-up displej
- Šialené jazdné vlastnosti a výkon
Nevýhody
- Predný kufor by potešil
- Rýchlosť nabíjania je síce skvelá, ale 400 V systém je na limitoch
Že sa do toho BMW opiera správne bolo jasné už s modelom iX, ktoré zásadne posunulo kvalitu a technické možnosti elektromobilov BMW. Veľmi príjemne na to nadviazalo aj i4, BMW i7 a neskôr aj iX1. Tentokrát sa však na cesty premiérovo dostalo BMW i5, čím sa do ponuky pridáva ďalší elektrický sedan s o niečo priestorovo objemnejšími rozmermi, priestrannejším interiérom a vysokým komfortom.
Po dizajnovej stránke skutočne púta pozornosť, čo som si vyskúšal aj na vlastnej koži. Kde som BMW i5 odstavil, tak pútalo pohľady okoloidúcich. Pravdou je, že subjektívny pohľad na dizajn je nezlomný aj v tomto prípade, no väčšina uhlov prináša skôr pochvalné komentáre. Najkrajšie pohľady na BMW i5 sú zozadu alebo zboku, kde vyniknú jemné športové krivky vrátane decentného krídla, ale aj čisté línie.
Zároveň sa naplno ukážu skvele vyzerajúce disky kolies s výraznými brzdami či ikonické spätné zrkadlá nenápadným, ale funkčným tvarovaním. Samostatnou kapitolou je pohľad spredu, kde sa snažia pútať pozornosť precízne svetlá, no oveľa viac na seba upozorňujú výrazné čierne prvky predného nárazníka spolu so zacelenou maskou a výrazným radarom.
BMW i5 má na dĺžku niečo málo cez 5 metrov, na šírku rovných 1,9 metra a na výšku 1,5 metra. Rázvor kolies bez mála dosahuje 3 metre, čo sa práve prenáša do priestranného interiéru. Hmotnosť BMW i5 je takmer 2,4 tony, čo na ceste za bežných okolností nie je až tak cítiť, no pri dynamickej jazde najmä do zákrut nie je možné fyziku celkom oklamať, aj keď nie je od toho ďaleko.
Praktická stránka BMW i5 je, samozrejme, obmedzená samotným typom karosérie, čo potvrdzuje aj kufor, no priestorom vôbec neurazí. V základnom usporiadaní má objem až 490 litrov, no výrazne si ho môžete rozšíriť sklopením zadných sedadiel. Tie sa však po sklopení nedávajú do roviny, ale napriek tomu toto extra miesto môže v istých momentoch pomôcť. Na druhú stranu, i5 rozhodne nie je sťahovacie auto a ani sa to od neho neočakáva. Škoda, že sa BMW stále nepozrelo aj pod prednú kapotu, kde by sa predsa len pár litrov dokázalo vtesnať.
Ak je pre vás kufor predsa len prekážkou, môžete siahnuť po verzii Touring, ktorá maže nevýhodu sedanu a prináša plnohodnotný kufor. Druhá strana praktickej mince sa ale predsa len ukazuje vo svetlej podobe s ťažným zariadením, ktoré je tu voliteľné a plne elektronické. Jeho využiteľnosť je ale až prekvapivo vysoká, nakoľko nebrzdený príves zvládne do hmotnosti 750 kg a brzdený až do 2 ton, čo je naozaj úctyhodné číslo.
O zábavu za volantom sa stará celý rad precízne vyladených konštruktérskych súčastí pohonného a riadiaceho ústrojenstva, avšak na jeho vrchole stojí dvojica elektromotorov, ktoré poriadne zaťažia pneumatiky a aj odskúšajú odolnosť posádky. BMW i5 M60 je opäť jeden z tých elektromobilov, ktoré s ľahkosťou dávajú do vrecka aj špičkové horské dráhy. Zrýchlenie je nielen zážitkom, ale aj zábavou, a to platí o každej sekunde strávenej za volantom.
Pod kapotou nenájdete kufor, ale jeden z dvojice poriadne výkonných elektromotorov. Ich kombinovaný výkon je šialených 442 kW, čo je presne 601 koní. Krútiaci moment dosahuje až 820 Nm a maximálna rýchlosť je obmedzená na 230 km/h. Zrýchlenie poriadne zakrúti hlavu, nakoľko z 0 na 100 km/h zvládne už za 3,8 sekundy. V kontexte najrýchlejších elektromobilov to nemusí pôsobiť aj tak šialene, no ak nie ste zvyknutí na jazdu v elektromobiloch, prvotný kopanec vám dá jasne najavo, že aj 3,8 sekundy je dosť.
Keď už sa posadíte za volant a užívate si radosť z jazdy, užívať si môžete zároveň aj komfort. Ak sa s autom nepotrebujete blázniť a jazdíte ako bežný smrteľník, teda ohľaduplne, oceníte elektrický pohon hneď dvakrát. Áno, ak treba výkon, je tu, ale ak nie, odvďačí sa vám tichom a pokojnou jazdou v kombinácii so skvelým podvozkom a veľmi dobrým odhlučnením. Interiér je vysokým štandardom BMW, v ktorom sa cítite dobre a zároveň bezpečne.
Minimalizmus nie je vyslovene dobrým popisom, ale rozhodne tu je čiastočne prítomný. Najviac tlačidiel sa totiž nachádza na displeji, ktorý je tvorený hlavnou dotykovou obrazovkou infotainmentu, no dopĺňa ho rovnako výrazný displej kokpitu. Najviac ale oceníte robustný head-up displej, ktorý je rovnako ako všetky obrazovky plne konfigurovateľný, a tak vám zobrazí len to, čo potrebujete. Ide o skvelého pomocníka napríklad aj vďaka zobrazovaniu navigácie. Vďaka tomu rozhodne nezablúdite a zároveň nemusíte odkláňať svoj zrak bokom.
Ako je už štandardom, reakcie systému a displeja sú okamžité, na rozloženie funkcií je trochu potrebné si zvykať, najmä ak predchádzate zo staršieho modelu BMW, no netrvá to dlho a razom je celý systém intuitívny. Poteší prítomnosť bezdrôtového Android Auto či Apple CarPlay. Samozrejmosťou je celá paleta bezpečnostných asistentov, ktorí sú na veľmi pokročilej úrovni. Auto sleduje dianie okolo seba a napríklad jazda po diaľnici je absolútnym komfortom, nakoľko v kombinácii s haptickým volantom zvláda väčšinu trasy autonómne.
Na povel zvládne aj zmeny jazdných pruhov. Pri parkovaní sú prítomné špičkové kamery okolo celého auta a samozrejme aj s pohľadom zhora. V prípade potreby BMW i5 zvláda aj autonómne parkovanie, prípadne si vie zapamätať vaše manévre a zopakovať, a to napríklad aj pri cúvaní z parkovacieho miesta. Na špičkovej úrovni je aj navigácia, ktorá dokáže prirodzene pracovať s nabíjacími stanicami pozdĺž trasy či v okolí, a teda sama naplánuje, v prípade potreby, zastávku na nabíjanie.
Môžete si navoliť počet percent v cieli či na nabíjacej stanici pre optimálne využitie potenciálu batérie a nabíjania na dlhých cestách. BMW i5 je vybavené akumulátorom so 400 V systémom ako všetky modely BMW, pričom kapacita akumulátora je nadštandardná, a to až 84,4 kWh, z čoho je využiteľných 81,2 kWh. Ide o poriadnu porciu energie, ktorá vám kryje chrbát aj na dlhších cestách. Dojazd podľa normy WLTP je od 450 do 500 kilometrov, čo v prípade pokojne jazdy na okresných cestách nie je nemožné dosiahnuť.
Ak budete jazdiť skôr po diaľnici, vtedy je reálny dojazd okolo 350 kilometrov, aj keď pochopiteľne závisí od rýchlosti, ktorú zvolíte. Ak pôjdete po diaľnici v Nemecku, tam skôr počítajte s dojazdom okolo 300 kilometrov. Elektromobily nie sú len o dojazde a spotrebe, ale aj o rýchlosti nabíjania. BMW i5 aj v tomto ohľade patrí k špičke pri elektromobiloch na 400 V architektúre. Maximálny výkon nabíjania je 205 kW, pričom nabíjanie z 10 na 80 % zaberie 26 minút.
Pri nabíjaní je veľmi dôležitá optimálna teplota batérie, a to predovšetkým v zime. BMW na túto vlastnosť myslí už pri viacerých elektrických modeloch, a tak ohrev batérie spúšťa v prípade potreby automaticky, ak je nabíjacia stanica zadaná v navigácii alebo si môžete ohrev spustiť aj manuálne, čo ešte donedávna vôbec nebolo rozšírené. V súčasnosti manuálne spustenie ohrevu podporujú napríklad aj modely Kia, Hyundai či Volkswagen a Škoda.
S BMW i5 M60 sme za týždeň prešli necelých 700 kilometrov v zmiešaných podmienkach. Prevažná väčšina kilometrov síce bola po diaľnici, zvyšnú časť sme absolvovali v meste a na okresných cestách. Aj preto sa celková spotreba na konci testu stabilizovala okolo hodnoty 22 kWh / 100 km. Je však nutné podotknúť, že spotrebu určite neprimerane zvyšujú aj časté prudké zrýchlenia, ktoré už počas bežného používania nemusia byť bežne v tak vysokom pomere.
Čo sa týka konkrétnych prípadov a konkrétnej spotreby, s BMW i5 M60 na trase medzi Trnavou a Zvolenom sme sa dostali so spotrebou na 24 kWh / 100 km pri rýchlosti 130 km/h. Na diaľnici medzi Bratislavou a Trnavou sa spotreba pohybovala okolo 22 kWh / 100 km, pričom na okresných cestách som sa väčšinou pohyboval okolo 20 kWh / 100 km, avšak pri pokojnej jazde bolo možné ísť so spotrebou ešte výrazne nižšie.
BMW i5 M60 patrí medzi prémiové elektrické limuzíny, ktoré poskytujú radosť z jazdy a zároveň pokoj za volantom. Štandardy BMW tu nájdete na všetkých úrovniach a každý moment na cestách si budete užívať. Vďaka dostatočne veľkému akumulátoru, rýchlemu nabíjaniu a rozumnej spotrebe pri defenzívnej jazde nie sú ani dlhé trasy ani s týmto elektromobilom problém. Cítiť však, že limity 400 V architektúry narážajú na strop pri nabíjaní, kde priama či nepriama konkurencia má navrch.
Nami testované BMW i5 M60 bolo v cene 123 600 eur s DPH.