- #E-mobilita
- 11 min.
- 31.1.2025
BMW i4 Gran Coupe je elektromobil, za ktorým sa otočíte! Koľko prejde v zime?
Testovať elektromobil pri mínusových teplotách chce kus odvahy. Jednoducho spotreby sú výrazne vyššie a dojazd výrazne nižší.
Ako je na tom BMW i4 xDrive40 Gran Coupe, s batériou, s ktorou by ste podľa metodiky WLTP mali prejsť 477 kilometrov?
BMW i4 Gran Coupe nie je medzi elektromobilmi novinkou, napriek tomu púta pozornosť. Netypická predná maska, silueta športového coupé odetá do matnej modrej farby nemôže nezaujať. Je to pritom ešte to klasické BMW, ktoré je však plne elektrické, čo v našom prípade prezrádza len znalcom, a to označením i4. Mali sme ho totiž s klasickými značkami a nie tými „EL“, ktoré bežne používajú elektromobily. Rozoznať i4-ku však viete aj podľa toho, že za sebou nezanecháva žiadne výfukové splodiny.
Matný modrý lak z edície Individual s označením Frozen Partimao Blue sa i4-ke mimoriadne hodí. Neviem si predstaviť výraznejšie a pútavejšie prevedenie modelu. Niečo to však stojí, ak takéto matné lakovanie od BMW chcete, pripravte si 5 065 eur! A auto robia aj kolesá, žiaľ tie, ktoré sú v konfigurácii modelu naša testovačka nemala obuté, mali sme iné zimné pneumatiky aj s diskami. Inak tu boli nakonfigurované 20-palcové BMW Individual Al Disky Aerodynamic 862 I Bicolour v cene 3 618 eur. A keď už som pri cenách, i4-ka ktorú vidíte na fotografiách aj s príplatkami vyšla na 96 390 eur (ešte pri 20 % DPH!). Základná cena verzie xDrive40 je pritom 63 050 eur, a tak tretinu celkovej ceny tvorí príplatková výbava.
Aj preto je s ňou i4-ka tak výnimočná. Máme tu tiež plný balík M Sport a k nemu aj Balík M Sport Pro, ktorý spoznáte aj podľa červených strmeňov bŕzd. Rozhodne sa pokochajte dizajnom testovanej i4-ky, ak by som si ju konfiguroval sám a dovolil by mi to rozpočet, nenavrhol by som si ju inak! Jedným slovom nádhera, a to vrátane nových predných laserových svetiel či zadných, ktorých grafika je akoby z budúcnosti.
Keďže ide o model Gran Coupe, samozrejmosťou sú bezrámové okná vo dverách, a tak je športový štýl dokonalý. Nepoteší vás však sneh, totiž pri otváraní zadného veka batožinového priestoru vám padne sneh priamo do kufra. Pozrite si fotografiu.
Interiér je už v štýle tradičných modelov BMW, všade kam sa pozriete vidíte kvalitné materiály, mäkčené plasty či kožu. Aj tu je príplatkový BMW Individual interiér v koži „Merino“ Ivory White. Toto by ste do auta pravdepodobne tiež chceli, otázne je udržiavanie čistoty interiéru. Testovaný model mal najazdených 10 000 km, je pravidelne čistený, no i tak je biela koža najmä na sedadle vodiča výrazne tmavšia, jednoducho špinavšia. Nepôsobí to dobre, preto ak chcete bledý interiér, bude si vyžadovať častú údržbu.
Je to ešte to „staré“ BMW, tak ako ich poznám. Prečo to hovorím? Sám vlastním nový model X1, rovnako som už mal možnosť jazdiť novú X3 a iné nové modely…a materiály sa zmenili. Nemôžem povedať, že k horšiemu, ale pocit je iný. Interiér i4-ky je ešte zo starej školy. Najmä sa tu nešetrilo na hmotnosti auta tak, ako je to v nových modeloch, kde sú aj dvere a iné časti interiéru odľahčené a z materiálov, ktoré sú buď recyklované alebo majú jednoducho nižšiu hmotnosť. Tu je ešte všetko po starom, a za to má i4-ka palec hore.
Čo však dostanete „nové“ je infotainment. K dispozícii sú dva veľké displeje vsadené do jednej plochy tzv. BMW Panoramic Display, vďaka čomu dostanete jeden z najvyšších štandardov infotainmentu, aký v moderných autách môžete mať. Dotykový displej viete ovládať aj cez ovládač iDrive na stredovej konzole, takže si prídu na svoje aj fanúšikovia tohto ovládača, ktorý sa postupne z interiérov BMW bude vytrácať.
Softvér tu nie je síce najvyšší, ale BMW Operating System 8.5 vám plne postačí. Neumožní síce inštalovanie aplikácií (audio, video, hry), ale zato je rýchly a ak sa s ním zoznámite, budete sa v ňom cítiť dobre. Na prvú šupu môže byť však mätúci, je tu množstvo ikoniek, v ktorých sa neznalý systému musí zorientovať. Ja som tu našťastie doma.
Oceníte aj možnosť maximálne si prispôsobiť digitálny prístrojový panel či dokonca špičkový Head-up displej, ktorý v BMW jednoducho robiť vedia. Rovnako si prídete na svoje, ak máte radi asistenčné systémy. Aj v tomto prípade máme najvyšší stupeň Driving Assistant Professional, a tak som sa počas jazdy mohol spoľahnúť na špičkový inteligentný adaptívny tempomat, dokonalé držanie v jazdných pruhoch a doslova neotravné tóny na rôzne udalosti. Keby vám predsalen prekážalo upozornenie na prekročenie rýchlosti, z ktorého tónu by si však ostatní mali brať príklad, viete ho vypnúť cez menu Jazdné nastavenia v Asistenčných systémoch vodiča, k čomu môžete mať prístup aj cez rýchle voľby.
Neodpustím si pochvalu kamier, tie sú ukážkové. 360-stupňový pohľad na okolie je taký, podľa ktorého viete parkovať a môžete sa naň spoľahnúť. Čerešničkou na torte je zadná kamera s natáčaním obrazu do strán či taký Drive Recorder, ktorý vám dokáže nahrať až 30 sekúnd pred a 30 sekúnd po vašom zvolení, alebo automaticky pri kolízii. Záznam sa pritom vytvorí zo všetkých 4 kamier.
Ako však i4-ka jazdí? 401 koní tu poriadne cítiť. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h dáte za 5,1 sekundy, čo je však najlepšie, oba elektromotory vás poriadne oprú do sedadiel, keď na to šliapnete! A to v akomkoľvek okamihu. Môžete ísť 130, stlačíte pedál a bum, oprie vás do sedadla a i4-ka vyrazí ostro vpred.
Túto radosť z jazdy treba zažiť, naozaj ide o poriadny športový elektromobil s výkonom na rozdávanie. Podvozok je tiež špičkový a vďaka hmotnosti je auto akoby napevno pripevnené v ceste a výborne drží aj v zákrutách. O tichu v interiéri ani nehovorím, wow.
Batéria má kapacitu 81,1 kWh. Je to dnes už taký štandard, no úprimne, vzhľadom na siluetu karosérie som očakával lepšiu spotrebu a vyššie dojazdy. Podľa metodiky WLTP by ste s modelom i4 xDrive40 mali prejsť 477 km v kombinovanom režime, či 540 km v čisto mestskom režime. No ja som tento elektromobil testoval počas januára s teplotami pod nulou aj počas dňa. A tak sa hodnoty dojazdu od tých papierových líšili, ale až priveľmi.
Keď som si i4-ku preberal, bola nabitá na 98 % a odhadovaný dojazd bol 278 kilometrov. To boli ešte 2 stupne nad nulou. Prešiel som prvých 40 kilometrov so spotrebou 23,2 kWh/100 km a povedal som si, to nie je zlé. Avšak po prejdení 140 kilometrov v kombinovanom režime mi v batérii zostávalo 50 % kapacity a moja spotreba už bola 25,7 kWh/100 km. Mimochodom od výroby je na testovanom BMW i4 spotreba 24,2 kWh/100 km, čo je presne o 5 kWh viac, ako informácia výrobcu o priemernej spotrebe modelu. Berme však skutočnosť, že ide o testovací kus a nie každý novinár jazdí na spotrebu, naopak i4-ka láka vyskúšať si jej limity.
Ja som však v úvode jej limity netestoval a jazdil som bežne, na úrovni povolených limitov rýchlostí. Po prejdení 244 kilometrov mi v batérii zostalo už len 10 % kapacity s odhadovaným dojazdom 35 km a priemernou spotrebou od prevzatia 25,6 kWh/100 km. Reálny dojazd je tak žiaľ v týchto chladných obdobiach na úrovni väčšej polovice z deklarovaných 477 kilometrov. Škoda. Na obranu modelu treba ale napísať, že zároveň som v daných dňoch jazdil aj Škoda Enyaq Coupé RS a tam sa spotreba pohybovala tiež na úrovni 25 kWh/100 km, pričom bežne mimo zimného obdobia mám spotrebu pod 19 kWh/100 km. Toto s elektromobilom urobí zima!
Nabíjam. Prvé nabíjanie skúšam na novej ZSE Drive nabíjacej stanici v Senci s výkonom 100 kW. Kedže sme na stojan prišli 2 elektromobily, nabíjal som hodnú dobu len výkonom 46 kW! Pritom BMW i4 xDrive40 zvláda nabíjať výkonom 205 kW! Keď sa druhý elektromobil odpojil, nabíjal som výkonom 74 kW. Nič viac. Treba povedať, že som nabíjaciu stanicu nemal v navigácii a nezapol som ani predhrev batérie. A tak mi trvalo až 48 minút, kým som z 10 % nabil auto na 67 % (dodal 47 kWh), aby som na otočku dal plánovanú schôdzku v Nitre. Tu som prešiel 140 km prevažne diaľničnou rýchlosťou so spotrebou 25,9 kWh/100 km.
Počas testu som nabíjal ešte viackrát a vyskúšal som si aj predhrev batérie, ktorý tu našťastie nechýba. Sklamalo ma, že odhadovaný čas do ideálnej teploty batérie mi i4-ka ukázala až 65 minút! Bol som pritom od nabíjačky IONITY, kde som si chcel vyskúšať výkon nabíjania, cca. 20 minút cesty. Dobrou správou však je, že batéria sa zahriala asi za cca. 15 minút, nechápem však prečo auto odhadovalo tak dlhý čas, keď to zvládlo tak rýchlo. Pripravte sa, že keď si dáte manuálny predhrev batérie, vaša spotreba bude výrazne vyššia. Ja som prešiel trasu 28 km k nabíjacej stanici so spotrebou až 34,9 kWh/100 km! Až takáto je daň za predhriatie batérie.
A ako to išlo? Prišiel som na UFC nabíjaciu stanicu IONITY a ihneď výkon nabíjania vystrelil na 144 kW. Najvyššiu hodnotu som videl 147 kW, a treba povedať, že za 6 minút som dodal batérii 14 kWh a nabil som sa z 30 % na 46 %. Jednoducho aj po piatich minútach nabíjania som išiel výkonom 132 kW. Tu už i4-ka nesklamala, i keď k teoretickým 205 kW sa výkon nabíjania nepriblížil.
Celkovo je BMW i4 xDrive40 Gran Coupe mimoriadne vydarený elektromobil, ktorý vás bude baviť a bude si vás hýčkať komfortom, dizajnom aj technológiami na palube, rovnako skvelými jazdnými vlastnosťami. Otázkou je, či mu prepáčite vyššiu spotrebu najmä v zimných mesiacoch, kde výlet na lyžovačku vo vzdialenosti viac ako 500 km môže byť už s viacerými nabíjaniami. Tiež rozhoduje aj cena, za BMW si slušne priplatíte, najmä ak sa rozhodnete odviazať sa v príplatkovej výbave. Nič však nemení na fakte to, že som si BMW i4 poriadne užil a keby som si vyberal elektrické coupé, bolo by rozhodne medzi TOP favoritmi.