Elektromobil budúcnosti už dnes? Bude to inak a lepšie, ako povedal istý slovenský expremiér, lenže v tomto prípade nehovoríme o privatizácii, ale o vylepšených Li-ion batériách.
Zhruba pred rokom predstavila bavorská automobilka model BMW i3 s väčšou batériou o kapacite 27,2 kWh, namiesto dovtedy montovanej (18,8 kWh/60 Ah). Vďaka tomu sa dojazd elektromobilu i3 zvýšil na 300 km.
Dojazd o akom ste snívali
Nemecká firma LION Smart, ktorá je špecialistom na vlastné konštrukcie batériových blokov, však ukázala, že sa dojazd sériovo vyrábaného vozidla dá ešte podstatne vylepšiť.
LION Smart pracuje na vývoji a výrobe lepších lítium-iónových batérií pre elektrické vozidlá. Jej koncepcia “ LIGHT Battery“ je produktom s modulárnym dizajnom, ktorého cieľom je znížiť náklady a zlepšiť bezpečnosť. Na potvrdenie výhod konceptu vytvoril LION Smart batériu s výkonom 100 kWh a zabudoval ju do BMW i3.
Nejde teda o sériovo vyrábanú modifikáciu vozidla BMW i3 priamo z automobilky, podstatný je však impozantný dojazd, ktorý s novou batériou vozidlo dosahuje – 700 km. Zo správy portálu Autoblog nie je jasné, či ide o údaj podľa metodiky NEDC ,WLTP, alebo vlastných interných testov výrobcu.
Zaujímavé však je, že takýto dojazd očakáva BMW pri svojom elektromobile iNext, ktorý je plánovaný až na rok 2021. LION Smart tak ukázala už dnes, ako budú jazdiť elektromobily o pár rokov. Väčšia batéria bude potrebovať na nabitie výkonnejšie nabíjacie stanice (ktoré sa však už budujú), alebo viac času. Ale to je momentálne iná téma.
Zaujímavá je samotná koncepcia LIGHT Battery od LION Smart. Výrobca nezvyšuje výkon a energetickú hustotu prostredníctvom nových „zázračných“ chemických technológií. Zlepšenie dosiahol originálnou premyslenou konštrukciou batériového packu.
Konštrukcia jednotky LIGHT Battery je flexibilná z hľadiska kapacity, napätia a fyzických rozmerov, aby vyhovovala potrebám výrobcu. Každá bunka v batérii má vlastnú poistku, takže v prípade jej zlyhania je táto bunka odpojená od systému a integrita zvyšku batérie je zaistená aj naďalej.
Vylepšená konštrukcia prináša ovocie
Požiarnu bezpečnosť zaisťuje špeciálny chladiaci systém buniek. Fázová zmena chladiacej kvapaliny na plyn spotrebuje veľa tepelnej energie bunky a plyn sa potom uvoľňuje cez ventil. Tým sa zabráni šíreniu tepla do susedných článkov a požiaru batérie, ktorý je nočnou morou výrobcov (a iste aj majiteľov) elektromobilov.
V batérii tiež chýba kabeláž. Bunky sú usporiadané do „superbuniek“, ktoré sú ďalej zoskupené vo väčších moduloch. Superbunky majú meracie karty pripojené priamo k pólom batérie na monitorovanie napätia a teploty. Tieto informácie sa prenášajú bezdrôtovo cez infračervené rozhranie.
Vďaka kompaktnej konštrukcii a vynechaniu prepojovacích vodičov dosiahol LION Smart vynikajúcu objemovú energetickú hustotu batériového balíka. Energetická hustota viac ako 460 Wh/l na úrovni packu (230 Wh/kg) poskytuje pri rovnakých rozmeroch podstatne vyššiu kapacitu, než aktuálne používané batérie.
Pre výrobcov elektromobilov, kde je šetrenie miesta jednou z konštrukčných výziev, je to dobrá správa.
LION Smart síce zatiaľ nedodáva batérie pre veľkých odberateľov, poskytuje však výrobcom svoje technológie a odborné znalosti a podpísala zmluvu na vytvorenie modulárnej batériovej platformy pre nešpecifikovaného zákazníka. Keďže firma deklarovala spoluprácu s partnermi ako BMW, VW, Toyota, Bosch a Kreisel, je možné, že oným utajovaným zákazníkom môže byť niektorá automobilka.