Reklama

BMW i3 94 Ah - štýlovka s ešte lepším dojazdom

Števo Porubský
92 %
BMW i3 je na trhu už pomerne dlho, no vďaka svojmu nadčasovému dizajnu stále púta pozornosť okolia. Po novom má väčšiu batériu a teda i lepší dozjazd. Aké je v praxi?

Výhody

  • spotreba
  • dizajn
  • spracovanie

Nevýhody

  • pre niekoho dizajn
  • vysoká cena

BMW i3 pre niekoho je škaredé, pre iných zas extrémne príťažlivé. Ťažko povedať či je to decentne spracovanou prednou maskou, ktorá stále nesie prvky BMW, alebo bočnou siluetou, ktorá pripomína vozidlá MPV, navyše s výrezom na okno v zadných dverách.

Ani zadná strana nie je odlišná od zvyšku auta. Tým, že je odlišná od všetkých iných vozidiel na ceste si vás všimnú aj tí za vami. Navyše pri jazde za BMW i3 si určite všimnú až smiešne úzke kolesá, ktorých šírka vzadu dosahuje 175 a vpredu len 155 mm.

Smiešne čísla ale nahrádza veľkosť diskov z ľahkých zliatin, ktorá je až 20 palcov. Tieto sú však za príplatok. Vďaka nim však auto pôsobí na obrázkoch menším dojmom, ako v skutočnosti je.

Mimochodom, tieto až smiešne pneumatiky vás vyjdú na 200 €/ks a vyrába ich iba Bridgestone. Po otvorení zaujmú bezrámové dvere, ktorých B stĺpik tvoria dvere zadné. Vďaka tomu je nastupovanie na zadné sedadlá pohodlné, no vystupovanie je problematické.

Dôvodom je fakt, že nielen B stĺpik je v zadných dverách, ale aj bezpečnostný pas pre vpredu sediacich. Na to, aby niekto spoza vás vystúpil, musíte sa odpútať, otvoriť dvere a prípadne aj vystúpiť.

Toto riešenie je tak vhodné hlavne pre rodiny s deťmi, ktoré určite zo zadných sedadiel nevyskočia a ani neotvoria dvere.

V interiéri je dostatok miesta hlavne na predných sedadlách, no skrátka neprídu ani tí vzadu. BMW i3 je však len pre maximálne 4 ľudí, keďže predel medzi zadnými sedadlami je vyriešený dvojitým držiakom pre nápoje.

Interiér je pritom riešený v duchu ekológie. Plastové obloženia interiéru sú vyrobené z recyklovaných plastov a hoci pôsobia na prvý pohľad ako jemná plsť, opak je pravdou.

Sivé prvky, ktoré vidíte na fotkách sú tvrdé ako skala a to aj napriek tomu, že obsahujú 30% kenafových vlákien.

Keď už ale o ekológii a obnoviteľných zdrojoch. Podľa BMW je 95% vozidla možné zrecyklovať. Dokonca aj sedadlá sú vyrábané ovčej vlny, ktorá tvorí 40%, ostatok tvoria bavlnené vlákna.

Drevené obloženie je napríklad z eukalyptu, ktorý nielen rýchlo rastie, ale nie je pri ňom potrebné také opracovávanie, ako pri iných typoch dreva.

Vrcholom je farbenie kože použitej na sedadlách pomocou olivových listov. Ako to funguje netuším, no znie to super. Zaujímalo by ma, či aj kontrastné hliníkové prvky sú z recyklovaného hliníka.

Ekológiou oplýva aj samotné pohonné ústrojenstvo. To totiž využíva logicky iba elektrinu, ktorá môže byť pokojne vyrábaná aj zo solárnych panelov. Elektromotor je síce totožný zo starším modelom i3, no jeho maximálny výkon 125 kW/170 k úplne postačuje.

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h síce trvá 7,3 sekundy, no na 50 km/h ste za zhruba 3 sekundy. Hlavnou výhodou novinky je väčšia batéria s kapacitou 27,2 kWh, ktorú výrobca označuje ako 94 Ah. Predošlý, no stále sa predávajúci model má 18,8 kWh/60 Ah batériu.

Vďaka nej dokázal narásť dojazd na 300 km na jedno nabitie. Hmotnosť BMW i3 94h je pritom len o 40 kg vyššia, ako v prípade predošlého modelu (1 320 kg vs 1 280 kg).

Jazdenie s týmto hračkársky vyzerajúcim autom je veľká zábava a občas aj adrenalín. Ako pri väčšine elektrických áut, aj tu platí, že ste pánom na každom semafore (pokiaľ pri vás nestojí 918-tka a podobné hyperautá).

Navyše výkon máte k dispozícii za každých okolností, takže pri predbiehaní stačí stlačiť plyn a idete vpred. O brzdenie sa veľmi starať nemusíte, stačí si zvyknúť na neustálu rekuperáciu, ktorá vie autu dodať pri dlhšej jazde pár kilometrov dojazdu navyše.

Škoda len, že rekuperácia sa nedá vypnúť, nie vždy totiž chcem jazdiť neustále s nohou na plyne. Ešte extrémnejšia je však v prípade Eco Pro a Eco Pro+ režimov.

Aby som nezabudol, v menu je možné sledovať Analýzu jazdného štýlu, no nelogicky je povolené len v Eco Pro režime. No predsa sedím v elektrickom aute s rekuperáciou aj v Comfort režime.

V ňom je dojazd pritom najnižší, no akonáhle si režim prepnete do Eco Pro, zvýši sa o cca 5 km, v Eco Pro+ narastie o takmer 20 km. Rozdiel je v tom, že v Eco Pro je obmedzovač 130 km/h a vypnutá klíma, v Eco Pro+ idete maximálne 90 km/h a taktiež bez klimatizácie.

Spotreba je podľa výrobcu 12,6-13,1 kWh/100 km. Náš priemer po takmer 1 000 km jazdenia v zmiešanej doprave (mesto, medzimesto, diaľnica) sa ustálil tesne pod 14 kWh/100 km. Reálne tak viete s i3-kou prejsť 200 – 220 km. V zime to bude o čosi menej.

To je stále výborná hodnota, keďže počas miernejšieho jazdenia sme vedeli jazdiť aj za 12 kWh/100 km. Absolvovali sme aj trasu Senec – Banská Bystrica s jediným nabíjaním (len pre istotu) smerom tam, cestou späť sme však dokázali trasu prejsť bez nabíjania.

Pozrite si

BMW i3 zvládne cestu z Bratislavy do Banskej Bystrice

100 km jazdy s týmto vozítkom tak pri nabíjaní z bežnej domácej zásuvky stojí 1,99 € (0,14 € x 13,9 kW/h). V prípade najväčšej siete rýchlonabíjacích staníc Greenway je to ale drahšie. Iba 5 € zaplatíte za každých 45 minút DC nabíjania + ďalších 0,13 € za minútu nabíjania. 45 minút nabíjania vám dodá zhruba maximálne 150 km dojazd v závislosti od stavu batérie. Tých 5 € zaplatíte tak či tak.

100 km vás tak vyjde na neuveriteľných 7,2 €! Extrémny rozdiel. To už si radšej poriešiť domov rýchlonabíjačku od BMW za pár tisíc eur. Čo vlastne ušetríte vďaka štátnemu bonusu vo výške 5 000 € na nákup elektromobilu. Ušetríte hlavne čas. Eurá veľmi nie, keďže budete musieť platiť za vyššiu spotrebu elektriny. Pre vyššie odbery je ale kWh lacnejšia a tak sa cena na 100 km jazdy môže pokojne dostať aj na 1,50 €.

V prípade, ak denne jazdíte zhruba 100 kilometrov, v porovnaní s bežným autom ušetríte iba na pohonných hmotách okolo 3-6 € (ak počítame, že 100 km jazdy s klasickým malým autom stojí 5-8 € v závislosti od motorizácie a i3 nabíjate iba doma).

Mesačne je úspora ešte zaujímavejšia, činí 90 – 180 €. Ročne ide o sumu 1 080 – 2 160 €. Treba však počítať s tým, že na konci roka budete veľmi prekvapení za účet za elektrinu.

V rovnakom nájazde, aký sme počítali pri príklade vyššie za elektrinu zaplatíte okolo 720 € navyše. Takýto nedoplatok človeka môže pomerne slušne vykoľajiť.

Cena BMW i3 začína na sume 37 600 €, nami testovaná verzia s Protonic Blue lakom (666 €), 20“ diskami Doppelspeiche (1 361 €), BMW i interiérovým dizajnom Suite (3 015 €), balíkom parkovacieho asistenta (998 €), balíkom Charging (2 424 €), balíkom Business (2 676 €), balíkom Comfort Advanced (2 824 €), LED svetlometmi (706 €), Driving Assistant Plus (998 €), Akustickou ochranou chodcov (101 €), DAB tunerom (212 €), stmavenými sklami vzadu (353 €), alarmom (484 €), strešným oknom (988 €) a balíkom Repair Inclusive (1 032 €) sa vyšplhala na 56 438 €!

Je to poriadna suma, ktorú na úspore pohonných hmôt nikdy nevyvážite. Malá prémiovka s podobnou výbavou a malým motorom stojí zhruba polovicu. Za cca 28 000 € by ste ju mohli tankovať počas 350 000 km. Pri jazdení 100 km denne je to okolo 9,5 roka! Tak dlho má auto len málokto z nás.

Do šetrenia ale nepočítame ušetrené náklady na servisné úkony. Pripravujeme ale podrobný prehľad šetrenia, ktorý by porovnal elektromobil a klasický automobil počas jeho životnosti. Sami sme zvedaví, aký výsledok z toho vznikne.

BMW i3 94h je však stále poriadne drahá hračka na každodenné jazdenie. Pri nabíjaní z domácnosti ale jazdíte za až smiešne sumy, no počiatočné náklady sú aj aj napriek 5 000-eurovej dotácii vysoké. Ak ich prehryziete, máte ekologickú štýlovku s celkom slušným dojazdom.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.