Mali sme možnosť nahliadnuť na testovací areál BMW Group Autonomous Driving Campus. Autonómne autá vraj zmenia automobilový priemysel, rovnako ako elektrifikácia automobilov. BMW chce byť pri tom a chce byť lídrom v autonómnej budúcnosti.
V mestečku Unterschleißheim pri Mníchove má spoločnosť BMW Group testovací areál Autonomous Driving Campus s rozlohou až 23 000 m², v ktorom pracuje 1 800 zamestnancov a zmestí sa tu 500 vozidiel.
Rozbehnutý vlak autonómnych automobilov sa podľa predstaviteľov BMW nedá zastaviť a kto ho nestihne, v budúcnosti bude ťahať za kratší koniec. „Autonómne autá sú súčasťou digitalizácie v oblasti automobilov. Ak sa zastavíme teraz, urobíme chybu. Musíme vyvíjať technológie budúcnosti.“, povedal pri otvorení Campusu Elmar Frickenstein, senior viceprezident plne autonómnej jazdy a asistenčných systémov, BMW AG Mníchov.
Autonómne autá sú podľa BMW budúcnosť. Uvedomili ste si niekedy, že absolútna väčšina z nás nemá vlastného šoféra? Vďaka autonómnym autám by sme ho ale mohli mať. Napríklad také metro dnes už dokáže fungovať bez šoféra. Podobne ako metro budú fungovať aj autá, nebude ale potrebné budovať nové tunely, nové koľaje pre autonómne vlaky, jednoducho budeme cestovať autonómne v autách aj na dlhé trasy. A vraj mimoriadne bezpečne.
V budúcnosti by mohli napríklad i starší ľudia nasadnúť do svojho autonómneho auta a nechať sa do svojho cieľa odviezť. Ak sa zamyslíte, existuje množstvo ľudí, ktorí by službu autonómneho auta ocenili, totiž pri jazde najvyššieho Levelu 5 nie je potrebný žiadny šofér.
BMW sa vývojom autonómnych automobilov zaoberá už niekoľko rokov. Napríklad už v roku 2011 boli testované vysoko automatizované vozidlá na nemeckej diaľnici A9. Flotila BMW má cez 40 automobilov s možnosťou autonómnej jazdy Levelu 3 a Levelu 5, ktoré majú za sebou tisícky kilometrov.
Už v roku 2021 by mal výrobca na trh priniesť nový model BMW iNext s plne autonómnou jazdou na diaľniciach Levelu 3. Je to krátky čas, no v najbližších dvoch rokoch by chceli tímy z Campusu vyriešiť všetky otázky a situácie, ktoré môžu nastať. BMW chce pustiť do prevádzky autonómne auto, ktoré bude fungovať za každého počasia a v akejkoľvek situácii.
Príchod autonómnych vozidiel fungujúcich aj v mestách však bude trvať výrazne dlhšiu dobu. A kľudne sa môže stať, že vzhľadom na legislatívu, takéto autá nikdy nebudú v mestách a obciach môcť naplno fungovať. Autonómnu jazdu na diaľniciach však aj v redakcii TECHBOX vidíme reálne, veď konkurencia ju chce ponúknuť ešte skôr.
Ako to vlastne vyzerá vo vnútri BMW Group Autonomous Campuse? Mali sme možnosť prejsť si viacero poschodí a vedzte, že ak by ste nevedeli, na čom títo ľudia robia, ani by vás nenapadlo, že sa tu vytvárajú technológie budúcnosti pre automobily. V celom Campuse sa pracuje v malých tímoch o veľkosti približne 8 ľudí, vraj preto, aby sa úlohy plnili po menších častiach a rýchlejšie.
Extrémne čistým kancelárskym priestorom dominuje biela farba doplnená o množstvo modrých doplnkov, ako sú steny, stoličky a podobne. Predstavte si väčšie kancelárie typu open space, kde nechýbajú menšie konferenčné miestnosti. Pre lepšiu orientáciu sú budovy pomenované podľa kontinentov a ich jednotlivé časti podľa miest.
Technológie sú kompletne presunuté do suterénu Campusu, kde sa ľudia zvezú kedykoľvek výťahom, aby si vyskúšali priamo v testovacom automobile nový softvér či hardvér. Často sa však využívajú počítačové simulácie.
Ešte skôr, ako sa čokoľvek nahrá do auta a testuje v reálnej prevádzke, prejde množstvom simulačných programov. Napríklad aj BMW využíva scény softvéru PEGASUS. Ak by sa správanie auta testovalo v reálnych podmienkach, bolo by to nákladné. Pod simuláciou si predstavte napríklad programovanie automatického zastavenia auta v kruhovom objazde, ak mu tam vojde iné auto.
Nahliadnutie do podzemných garáží bolo veľkým zážitkom. Videli sme kompletný hardvér, ktorý BMW používa a vedzte, že ide o množstvo komponentov, ktoré sa ešte ani komerčne nepredávajú a vyrábajú ich najväčší špecialisti vo svojom obore.
Podľa úrovne autonómnej jazdy (Level 3 až 5) sa na testovacie autá BMW radu 7 inštalujú rôzne komponenty. Pre najvyšší Level 5 sa používa až 5 najmodernejších malých lidarov, ktoré dokážu snímať až 150 vertikálnych vrstiev. Takýto automobil obsahuje aj dvojicu radarov s dosahom 300 metrov, ktoré dokážu snímať kompletné 360-stupňové okolie.
Celkovo sme na aute napočítali až 11 špeciálnych kamier a desiatky ultrazvukových senzorov. Hardvér v aute patrí k absolútnemu vrcholu, procesory pre jazdu Levelu 4 a 5 majú 16 GB DDR4RAM, 128 GB eMMC a spotrebu 600 W, preto sú chladené kvapalinou. Keď sme videli, čo všetko musí auto vyhodnocovať, neprekvapuje nás, že hardvér musí byť maximálne spoľahlivý.
Auto pri jazde sleduje celé okolie, vyhodnocuje všetky objekty, identifikuje ich a vopred sa pripravuje na možné scény, ktoré môžu nastať – napríklad prechod cyklistu cez cestu, výjazd iného automobilu z bočnej ulice, do ktorej nie je vidieť či ľudia vychádzajúci z podzemnej stanice metra. Vo veľkej miere sa využíva aj strojové učenie, kde so simuláciou dopravných situácií pomáha približne 100 000 jadier procesorov. Základom pre reálnu autonómnu jazdu však bude umelá inteligencia.
Súčasná flotila približne 40 automobilov, z ktorých je 25 FAD (Full Autonomous Driving – Level 4/Level 5) sa do roka 2021 rozrastie na 185 automobilov. Z nich bude 135 FAD a 50 HAD (Level 3).
Ak dnes otvoríte kufor takéhoto automobilu, nájdete v ňom kilometre káblov a množstvo hardvéru, vrátane dvojice 40 TB harddiskov, v ktorých sú nahraté záznamy z jázd. Za jeden pracovný deň sa nazbiera 16 TB dát. V budúcnosti je cieľom „prázdny kufor“, množstvo dát o okolí sa do/z auta dostane cez sieť 5G.
Len pre zaujímavosť, zbierané dáta sa v BMW Data Centre ukladajú na 300 GB Blu-ray disky, ktorých je dnes k dispozícii 262 144 (!). A to je len časť 78 PB dát, z 200 PB, ktoré BMW plánuje spracovávať v roku 2021.
Po tom, čo sme videli sme sa nemohli dočkať reálnej jazdy v BMW radu 7 v plne autonómnom režime Levelu 5, čiže bez šoféra. O to väčšie sklamanie bolo, že sme v aute prešli len približne 400 metrov na okruhu, kde nenastala žiadna nepredvídateľná situácia. Nič nám nevošlo do cesty, nebrzdili sme, nič sme neobchádzali, jednoducho akoby sme boli v aute na diaľkové ovládanie chodiacom po vopred definovanej okružnej trase.
Nasadli sme do auta, stlačili tlačidlo ŠTART na tablete umiestnenom v hlavovej opierke a vyrazili na trasu. Bez pripútania bezpečnostným pásom by sme nenaštartovali. Jedenkrát sme zastavili, znova sa pohli a vystúpili. Trasa cesty sa pritom do auta preniesla z mobilného telefónu na diaľku.
Škoda, veľká škoda, náš zážitok z autonómnej jazdy bol tak veľmi nudný, snáď taká nebude aj budúcnosť bez šoférovania. Spoločnosti BMW Group však rozhodne ďakujeme za možnosť nahliadnuť do zákulisia autonómnej budúcnosti.