Bavorská automobilka nie je vo vývoji autopilotov a samojazdiacich áut žiadnym nováčikom. Už v roku 2006 prešlo BMW radu 3 samostatne celý pretekársky okruh Hockenheim a firma už od roku 2011 testuje na diaľnici A9 medzi Mníchovom a Norimbergom prototypy schopné automatizovanej jazdy.
Testovací areál pre autá budúcnosti
Spoločnosť BMW Group včera (11. apríla 2018) slávnostne otvorila v Unterschleißheime areál autonómnej jazdy Autonomous Driving Campus, ktorý znamená významný krok vpred v systematickom vývoji vysoko a plne automatizovaného riadenia v rámci spoločnosti BMW Group.
Vývoj autonómnych áut tak bude v BMW Group akcelerovať. V rekordne krátkom čase firma prebudovala existujúce priestory v Unterschleißheime neďaleko Mníchova, aby vytvorila BMW Group Autonomous Driving Campus.
Nový areál poskytne 23 000 m2 kancelárskych priestorov pre 1 800 zamestnancov, pričom testovací priestor má kapacitu až 500 vozidiel.
Spoločnosť BMW Group naplno rozbehla vývoj sériovej výroby modelu BMW iNext aj tým, že v roku 2014 kúpila akcie spoločnosti HERE a medzi inými spolupracuje aj s partnermi ako Intel či Mobileye (od roku 2016).
V priebehu roka 2021 bude BMW iNext prvým vozidlom BMW Group, ktoré na diaľniciach ponúkne plne bezpečnú jazdu na úrovni Level 3.
Prehľad úrovní autonómnej jazdy od 0 po 5
Nie je autopilot ako autopilot. Medzi úrovňou asistenčných systémov pre automatizovanú jazdu sú podstatné rozdiely. Orientovať sa v nich vám pomôže ich stručný prehľad.
Úroveň 0 – predstavuje vozidlo, ktoré sa pohybuje bez akéhokoľvek druhu asistenčných funkcií. Za všetko zodpovedá vodič.
Úroveň 1 – prvé asistenčné systémy, zvyšujúce bezpečnosť a komfort jazdy, napríklad jednoduchý tempomat.
Úroveň 2 – dnešné bežné asistenčné systémy s prvkami automatizovanej jazdy (adaptívny tempomat, sledovanie jazdných pruhov). Zodpovednosť za úlohy spojené so šoférovaním leží stále výhradne na vodičovi.
Úroveň 3 – bude významným míľnikom. Od tejto úrovne bude možné deliť zodpovednosť za ovládanie vozidla medzi vodiča a vozidlo. Autopilot zvládne bezpečnú jazdu napríklad na diaľnici. Vodič však musí byť spôsobilý v prípade potreby, alebo výzvy prevziať riadenie v priebehu sekúnd. BMW prinesie autopilota úrovne 3 v roku 2021 v BMW iNext.
Úroveň 4 – umožní plne automatizovanú jazdu v mestskej premávke a v rozšírenej verzii aj v medzimestskej doprave, ktorá sa hýbe tým istým smerom a je oddelená od protiidúcej premávky. Vodič si bude môcť aj zdriemnuť a nemusí venovať pozornosť riadeniu. Stále však bude musieť reagovať na prípadnú výzvu. Oproti úrovni 3 však bude mať k dispozícii podstatne dlhší reakčný čas. S istými technickými obmedzeniami chce BMW aj úroveň 4 priniesť v roku 2021.
Úroveň 5 – prinesie skutočnú autonómnu jazdu. Cestujúci bude sedieť vo vozidle a nebude musieť zasahovať do riadenia. Nevyžaduje sa vodičský preukaz, ani prítomnosť vodiča. Jeden zo scenárov predpokladá, že vozidlo bude vybavené pedálmi a volantom a v prípade záujmu môže vodič prebrať riadenie. Nebude to však potrebné.
Iný scenár predpokladá, že manuálne riadenie bude dokonca časom nelegálne (pretože bude v porovnaní s autopilotom nebezpečné) a počíta s autami bez volantu a bez pedálov.
Ukážka úrovne 5
Počas oficiálneho otvorenia Autonomous Driving Campus spoločnosti BMW Group predviedla automobilka fungovanie a vzájomné interakcie medzi vozidlami jazdiacimi na úrovniach automatizovanej jazdy Level 4 a Level 5.
Ako bude vyzerať (blízka) budúcnosť jazdy autom, predviedlo BMW radu 7. Neobsadené vozidlo prišlo na základe výzvy cez aplikáciu v mobilnom telefóne samé vyzdvihnúť svojho majiteľa.
Rovnako však môže prísť vyzdvihnúť aj iného cestujúceho, takže nad klasickou taxislužbou visí ťažký otáznik neistoty. Rozhodne sa ho nepodarí zmazať úporným bojom proti službám na zdieľané jazdy, ako Uber a pod.
Vozidlo s autopilotom 5. úrovne môže byť vyslané na vybraný bod, kde do neho vodič nastúpi na základe autorizácie prostredníctvom smartfónu. Ďalšom možnosťou predvedenej autorizácie je prototyp exteriérového displeja, ktorý zároveň pasažiera pozdraví jeho menom.
Vďaka nemu sa môžu dvere vozidla odomknúť dotykom, ktorý slúži ako alternatíva k aplikácii v mobile.
Na slávnostnom otvorení testovacieho campusu bolo množstvo zaujímavostí a noviniek, ktoré vám, spolu s videom z testovania predstavíme v samostatnej reportáži.