Očakáva sa, že v roku 2020 sa predaj elektrických osobných automobilov na celom svete zníži o 18% na 1,7 milióna, vyplýva to z analýzy spoločnosti BloombergNEF (BNEF) „Long-Term Electric Vehicle Outlook“. Kríza spôsobená „koronavírusom s najväčším PR v histórii“ tak preruší súvislé desaťročné obdobie silného rastu predaja elektromobilov.
Horšie však postihne vozidlá s benzínovým a dieselovým motorom, ktorých predaj poklesne až o 23%. Štúdia zároveň odhaduje, že elektrifikácia dopravy sa v nasledujúcich rokoch podstatne zrýchli. V roku 2040 budú elektrické vozidlá predstavovať 58% celosvetového predaja nových automobilov a podľa BloombergNEF dosiahnu podiel 31% celého vozového parku.
Analýza tiež odhaduje, že do roku 2040 bude elektrina poháňať 67% všetkých mestských autobusov na cestách, 47% dvojkolesových vozidiel a 24% ľahkých úžitkových vozidiel.
Tento vývoj ovplyvní aj celosvetový dopyt po rope. Elektrifikácia dopravy, najmä v segmente jednostopých vozidiel, už dnes znižuje spotrebu ropy takmer o 1 milión barelov denne a do roku 2040 „odstráni“ z dopytu asi 17,6 milióna barelov denne.
Na druhej strane elektrické vozidlá (EV) všetkých typov zvýšia do roku 2040 celosvetový dopyt po elektrickej energii o 5,2%. Ak v tom období majú tvoriť elektromobily takmer tretinu vozidiel na cestách, nebude nimi generovaná spotreba elektriny taká dramatická, ako sa dnes obávajú ich odporcovia.
BloombergNEF naznačuje, že globálny predaj áut s motorom s vnútorným spaľovaním (ICE) dosiahol vrchol v roku 2017 a po dočasnom zotavení po kríze bude dlhodobo klesať. Elektrické modely sa majú podieľať na celosvetovom predaji automobilov v roku 2020 3% a v roku 2023 vzrastú na 7%, čo predstavuje približne 5,4 milióna kusov.
Ďalšie zníženie cien lítium-iónových batérií spôsobí, že celkové náklady na udržiavanie a nákup elektromobilov budú oproti spaľovacím pohonom výhodnejšie v priemere okolo roku 2025. Tento dátum sa však bude líšiť v závislosti od trhu. V prípade veľkých automobilov v Európe nastane táto parita už v roku 2022, ale až v roku 2030 alebo neskôr v prípade malých automobilov v Indii a Japonsku.
V súčasnosti je na cestách vyše 7 miliónov osobných vozidiel EV, spolu s viac ako 500 000 elektrobusmi, takmer 400 000 dodávkovými a nákladnými automobilmi, ale hlavne 184 miliónov elektrických mopedov, skútrov a motocyklov na celom svete. Väčšina e-autobusov a elektrických motoriek jazdí v Číne.
V správe sa uvádza, že o niekoľko rokov začnú hrať úplne autonómne vozidlá alebo „robotaxi“ oveľa väčšiu úlohu, čo podporuje rastúce nasadenie pokročilých asistenčných systémov jazdy (advanced driver assistance systems, ADAS) a príslušných senzorov.
S rozširovaním elektromobility kráča aj rozvoj nabíjacej infraštruktúry, kde BNEF odhaduje do roku 2040 kumulatívne investície vo výške 500 miliárd dolárov. Celosvetovo budeme do roku 2040 potrebovať približne 290 miliónov nabíjačiek, z toho 12 miliónov na verejných miestach. Otvárajú sa tak logické možnosti na reštrukturalizáciu biznisu nielen v automobilkách, ale aj u distribútorov energie a ďalších subjektov.