Čína už teraz dominuje na globálnom trhu s batériami pre elektromobily, pričom samotné firmy BYD a CATL zastrešujú viac ako 50 % dodávok. Údaje z SNE Research naznačujú, že tržby CATL sa v USA a v Európe minulý rok zdvojnásobili. Batérie BYD a CATL sa používajú v elektromobiloch Tesla, BMW, Toyota, Mercedes-Benz, Kia, Ford a ďalších popredných značiek. Ako to bude v USA ďalej nie je jasné, pretože tamojšia exekutíva pripravuje colné a ďalšie bariéry voči čínskym výrobcom. Tie však postihnú aj domáce automobilky, ktoré z lacnejších čínskych batérií profitujú.
Dominancia Číny v dodávkach batérií bude určite ďalej narastať. Čínske koncerny z oblasti automobilového priemyslu a výroby batérií, vrátane BYD, CATL a NIO, spájajú sily, aby s podporou vlády vytvorili „hviezdnu“ alianciu na vývoj batérií s pevným elektrolytom (SSB) pre elektromobily. Ide o batérie, ktoré by mohli spôsobiť revolúciu v elektromobilite.
Čínska platforma CASIP (All-Solid-State Battery Collaborative Innovation Platform) bola vytvorená minulý mesiac a okrem priemyselných lídrov sa do nej zapojili aj výskumné kapacity. Aliancia zahŕňa špičkových výrobcov batérií ako CATL, FinDreams (dcérsku spoločnosť BYD), CALB, EVE Energy a Gotion High-tech, ako aj automobilky NIO a BYD. Zástupcami vlády bude Ministerstvo priemyslu a informačných technológií, Ministerstvo vedy a techniky a Národná energetická správa.
Kooperácia BYD a CATL je zaujímavá, pretože obe firmy si konkurujú na trhu lítium-železo-fosfátových batérií (LFP). CATL tiež zažalovala za porušenie patentov aj spoločnosti CALB a SVOLT Energy Tech.
Zdá sa však, že v prospech veľkých cieľov môžu ísť drobné spory bokom. CASIP sa zameria na komercializáciu elektromobilov s SSB batériami a vytvorenie dodávateľského reťazca.
Čínske firmy pritom doteraz nepatria k svetovým lídrom vo vývoji pevných Li-ion batérií. Toyota má viac ako 1 300 patentov na SSB batérie, zatiaľ čo čínske spoločnosti ich majú menej ako 100. Cieľom aliancie je zabezpečiť, aby sa Čína dostala do čela v tejto perspektívnej oblasti.
Chen Qingtai, šéf čínskeho fóra EV100, tvrdí, že SSB batérie pre elektroautá môžu posunúť energetickú rovnováhu odvetvia. Spoločné úsilie čínskych firiem podľa neho zabezpečí, že Čína sa stane automobilovou veľmocou. Mám pocit, že Čína je v tejto oblasti popredným hráčom už dnes, čo začínajú pociťovať aj európske automobilky. Pokiaľ bude schopná dodávať elektrické vozidlá s SSB batériami, ktoré budú bezpečnejšie, výkonnejšie a možno aj lacnejšie, môže zamiešať karty ešte výraznejšie.
Niektoré spoločnosti majú síce vo vývoji SSB batérií náskok, ale ich komercializácia akosi stále nie je témou dňa. Aj keď Toyota ohlásila „technologický prielom“ v SSB batériách, neplánuje ich uviesť na trh skôr ako v rokoch 2027 až 2028 a termín masovej produkcie treba očakávať ešte o niekoľko rokov neskôr. Vo fiškálnom roku 2027 má začať fungovať veľká pilotná továreň na tuhé elektrolyty s výrobnou kapacitou niekoľko stoviek ton ročne.
Harmonogram komercializácie SSB batérií podľa plánov Toyoty
Podľa informácií Toyota Times je masová výroba SSB batérií očakávaná „v roku 2030 a neskôr“. Dovtedy sa Toyota v spolupráci so spoločnosťou Idemitsu bude snažiť zvýšiť kapacitu výroby na niekoľko tisíc ton ročne. To pokryje výrobu niekoľko desiatok tisíc elektrických vozidiel, takže na nejaký „prielom“ to stačiť nebude. Je celkom možné, že čínska aliancia CASIP rozvinie masovú výrobu skôr a zabezpečí Číne dominanciu na globálnom trhu.