Reklama

Bill Gates verí batériám QuantumScape

Zdroj | Tesla
Juraj Procházka
Zdroj | Tesla
Zdroj | Tesla

Energeticky efektívnejšie a bezpečné batérie sú kľúčovým predpokladom na rozširovanie elektromobility a energetických úložísk. Od nich závisí masívna výroba elektriny v solárnych a veterných elektrárňach.

Pozrite si

Dvakrát výkonnejšie Li-ion batérie a bez kobaltu? S uhlíkovými nanorúrkami áno!

V rôznych štádiách vývoja je síce množstvo technológií, ale mnoho indícií naznačuje, že hlavným prúdom sa v najbližších rokoch stanú vylepšené lítium-iónové batérie s tuhým elektrolytom. Narozdiel od súčasných Li-on batérií používajúcich tekutý elektrolyt, sú odolné voči skratu medzi anódou a katódou, ktorý môže vplyvom veľkého skratového prúdu vyvolať rýchle prehriatie batérie.

Zdroj | Gates Notes

Následkom môže byť vznietenie, či dokonca výbuch batérie. Taký incident by ste neradi zažili v mobile, nehovoriac o elektromobile. Li-ion batérie s pevným elektrolytom však dosahujú aj vyššiu, približne dvojnásobnú energetickú hustotu, čo otvára cestu nielen k elektromobilom s dlhším dojazdom, ale aj k novým aplikáciám, napríklad v elektrických lietadlách.

Pozrite si

Elon Musk tvrdí, že do 4 rokov môžeme mať elektrické prúdové lietadlá

Vývojom a prípravou hromadnej výroby batérií s pevným elektrolytom sa zaoberá okrem iných aj spoločnosť QuantumScape. Už skôr sa objavili informácie, že nadviazala spoluprácu s Volkswagenom a podľa slov jej generálneho riaditeľa Jagdeepa Singha, záujem majú aj ďalšie automobilky. Novinkou je však odhalenie, že do QuantumScape investoval aj Bill Gates – osobne, aj prostredníctvom svojej spoločnosti Breakthrough Energy Ventures – BEV.

Zakladateľ Microsoftu chce prispieť k uhlíkovo neutrálnej doprave a zrejme nepôjde len o dobročinnosť, keďže elektromobilita je najrýchlejšie rastúcim segmentom automobilového priemyslu.

V prípade QuantumScape zrejme nepôjde o beh na dlhé trate. Podľa generálneho riaditeľa spoločnosti sa firma sústreďuje na rozbehnutie výroby v masovom meradle. Vyjadruje to slovami: „Dokázali sme vyvinúť funkčné články, a teraz je našou hlavnou úlohou skutočne zvýšiť výrobu.“

Zdroj | Gates Notes

Podľa Singha nové batérie riešia hlavné prekážky súčasných technológií: dojazd elektromobilov, čas nabíjania, náklady a bezpečnosť. Prvým výrobcom, ktorý ich nasadí vo svojich vozidlách, bude pravdepodobne Volkswagen. Autá s novými batériami s tuhým elektrolytom od QuantumScape by sa mali objaviť už v roku 2025. Neznamená to však, že budú prvé.

Múdrejší budeme po 22. septembri, kedy Tesla pripravuje svoj „Battery Day“ s ohlásením noviniek.

Dopady elektromoblity na produkciu skleníkových plynov vidí Bill Gates tak, ako mnohí odborníci na životné prostredie. Vyrieši sa tým problematika osobnej mobility a zlepší sa čistota ovzdušia v mestách, ale na globálne emisie to bude mať malý dopad.

Doprava totiž zodpovedá iba za 16 percent všetkých emisií CO2 na svete. A aby sa táto časť emisií eliminovala, bolo by potrebné elektrifikovať všetku, nielen osobnú dopravu – teda aj vlaky, lode, nákladné autá a lietadlá.

Zaujímavé je, že Bill Gates nespomína medzi riešeniami palivové články na vodík, ale okrem elektromobility podporuje aj myšlienku na ekologickú výrobu alternatívnych uhľovodíkových palív. Pri ich spaľovaní síce tiež vzniká oxid uhličitý, ale ten bol predtým odčerpaný z atmosféry.

Pozrite si

 „Prevratné batérie“ má Tesla vyrábať aj v Gigafactory Berlín

Gates zrejme nemá na mysli biopalivá vyrábané z poľnohospodárskych plodín, ale syntetické palivá produkované z oxidu uhličitého a vody pomocou čistej elektriny z obnoviteľných zdrojov a, čo je mimo hlavného „zeleného“ prúdu, aj z jadrových elektrární novej generácie.

Z nášho pohľadu ide o racionálny prístup. Na zlepšenie životného prostredia a ochranu klímy pred dramatickým vývojom bude potrebné zapracovať globálne a to na mnohých frontoch. Samotné osobné autá s elektromotorom nás potešia, ale nezachránia.

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.