Reklama

Batérie Toyota s pevným elektrolytom prichádzajú

Zdroj | Toyota
Juraj Procházka
Zdroj | Toyota
Zdroj | Toyota

Toyota, jedna z najväčších svetových automobiliek je najväčším výrobcom hybridov a priekopníkom vozidiel s nulovými emisiami. Dôveruje pritom vodíku, aj batériám.

Práve pre batériové elektromobily (Battery Electric Vehicle, BEV) vyvinula platformu e-TNGA a súčasne pracuje na novej generácii batérií, ktoré majú šancu spôsobiť revolúciu  na automobilovom trhu. Sú to lítium-iónové batérie s pevným elektrolytom.

Pozrite si

Toyota chystá batérie s pevným elektrolytom. Úplne zmenia elektromobily

Už vlani, pri ohlásení nového elektrického SUV Toyota pre európsky trh sa objavila zmienka, že automobilka plánuje do roku 2025 montovať do svojich sériových vozidiel batérie s pevným elektrolytom

Toyota vyvíja túto technológiu od roku 2012 a vlani oznámila, že na základe nového riešenia vyvinula prvý elektromobil.

Zdroj | Toyota

Li-ion batérie s pevným elektrolytom majú množstvo predností, vďaka ktorým sa v priebehu niekoľkých rokov zrejme stanú hlavným prúdom na trhu batérií. K ich výhodám patrí  kratší čas nabíjania, 2x až 8x vyššia hustota energie, umožňujúca zvýšiť dojazd, prípadne zmenšiť batériu pri rovnakom dojazde, vysoká bezpečnosť a požiarna odolnosť. Ďalšou prednosťou je, že nový typ batérie generuje o 70-80 percent menej tepla a pri jej konštrukcii sa podarilo vyhnúť toxickým látkam používaným v súčasnosti.

Pozrite si

Nafta je „mŕtva“, vodík „zmrazený“. Honda sa zameria na elektromobily

V takýchto batériách pevný elektrolyt nahrádza tekutý elektrolyt alebo polymérny gél, používaný v štandardných lítium-iónových batériách. Princíp fungovania obidvoch typov je v princípe rovnaký. Elektrolyt oddeľuje katódu a anódu a prenáša nabité ióny. Keď sa na anóde uvoľní energia, nastane oxidačný proces, ktorý uvoľní elektróny a pohyb elektrónov vytvára elektrický prúd.

Toyota tvrdí, že jej nové batérie s pevným elektrolytom poskytnú dojazd až  500 km, pričom sa nabijú za 10 minút.

Zdroj | Toyota

Batérie s pevným elektrolytom mnohí označujú za „svätý grál“ elektromobility. Ale stále existuje niekoľko problémov. Jedným z nich je tvorba dendritov na elektródach, čo je výzva aj pri Li-ion batériách s tekutým elektrolytom. Tento problém by už však mal byť prekonaný.

Ďalším problémom je cena – v roku  2012 stála batéria s pevným elektrolytom s kapacitou 20 Ah približne 100 000 dolárov. Toyota však dokázala náklady výrazne znížiť a plánuje takéto batérie v najbližších rokoch uviesť na trh.

Analytici odhadujú, že nový typ batérií ovládne trh do piatich rokov. Súčasné lítium-iónové batérie s tekutým alebo gélovým elektrolytom sú však takisto stále lacnejšie a efektívnejšie. V období rokov 2010 až 2020 klesli ich ceny o 88 %.

Pozrite si

Šéf Volkswagenu: vodík nie je cesta

Toyota samozrejme nie je jediná firma, ktorá pracuje na batériách s tuhým elektrolytom. Na ich vývoji  pracuje mnoho výskumných centier a spoločností nielen z automobilového, ale aj technologického priemyslu.

O ich výhodách vedia všetci, ale japonská automobilka prihlásila v rokoch 2009 – 2018 viac ako 1500 patentov týkajúcich sa batérií s pevným elektrolytom, čo je niekoľkonásobne viac ako konkurenti. Je teda jasné, že má silný ťah na komercializáciu novej technológie.

Prvým elektromobilom Toyota s batériou s pevným elektrolytom bude  SUV postavené na novej platforme e-TNGA. Jeho produkčná verzia sa očakáva v rokoch 2023 – 2024.

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.