Dlhá životnosť, veľká kapacita a schopnosť rýchleho nabíjania – to sú niektoré zo základných atribútov, ktoré očakávame od batérií pre elektromobily a ďalšie mobilné zariadenia. Mnohé z nich by mohli spĺňať lítium-iónové batérie SCiB (supernabíjacie iónové batérie) od Toshiby.
Titan ako cesta?
Tieto lithium-titanátové (LTO) batérie s riadeným nabíjaním a vybíjaním nie sú novinkou. Prvé akumulátory na tejto báze vyvinula už v roku 2005 americká firma Altairnano. Neskôr sa ich výrobe začali venovať viaceré spoločnosti, vrátane Toshiby. Ale jednalo sa skôr o robustnejšie aplikácie, určené pre stacionárne záložné systémy, kde najčastejšie nahradili olovené batérie.
https://www.youtube.com/watch?v=M-5vu3R6TA0
Toshiba ich okrem elektromobilov dodáva aj ako veľké bloky batérií pre zálohovanie. Vlani Toshiba uviedla novú generáciu založenú na technológii, kombinujúcej v anóde oxid lítny a oxid niobičný (LNO – lithium niobium oxide). Nová anóda s podielom nióbu umožnila zvýšiť kapacitu batérií oproti pôvodným SCiB akumulátorom na dvojnásobok.
Toshiba Corporation a Toshiba Infrastructure Systems & Solutions Corporation vyvinuli a uvoľnili líniu Li-ion nabíjateľných batérií SCiB, ktoré ponúkajú vysokorýchlostné nabíjanie, vysokú bezpečnosť a dlhú životnosť.
Životnosť viac ako 10 000 nabíjacích cyklov (v praxi aj dvojnásobok) a veľký nabíjací a vybíjací prúd patrí spolu so širokým rozsahom pracovných teplôt k hlavným výhodám LTO batérií. Ich hendikepom voči Li-ion batériám s grafitovou anódou bola nižšia merná kapacita, čo malo za následok vyššiu hmotnosť batérií (pri rovnakej kapacite).
Od elektrobusov k elektromobilom
Napriek tomu sa vďaka svojim výhodám SCiB batérie využívali aj v mobilných aplikáciách, aj keď skôr v tých robustnejších. Používajú ich aj elektrobusy Proterra známe schopnosťou rýchleho nabíjania.
Nová generácia SCiB batérií eliminuje nevýhodu nižšej mernej kapacity, čo im otvára cestu aj do osobných elektromobilov.
V máji ohlásený prototyp novej generácie s anódou titan-niob-oxid (TNO) s kapacitou 49 Ah potvrdil, že sa dokáže nabiť až na 90% nominálnej kapacity za šesť minút. Aj po 5000 nabíjacích cykloch si pritom uchováva 90% pôvodnej kapacity. Rozmenené na drobné – ak by ste takúto batériu v elektromobile nabíjali každý deň, ani po 13-tich rokoch by ste nepozorovali výraznejšiu stratu kapacity.
Takáto batéria umožní dosiahnuť akčný rádius elektromobilu 320 km už po šesťminútovom dobíjaní. To je menej, než potrebujete na občerstvenie pri šálke kávy. Podstatne sa tak zredukuje jedna z dnešných nevýhod elektromobilov voči autám so spaľovacím (ale aj vodíkovým) pohonom, ktorou je zdĺhavé nabíjanie.
Chce to, samozrejme, ešte istý vývoj, ale v prípade SCiB batérií od Toshiby ide len o technologickú evolúciu už existujúcich riešení, takže cesta ku komercionalizácii by mohla byť krátka.
Superrýchle nabíjanie bude síce vyžadovať aj rýchle nabíjačky s patričným výkonom, ale tie sú už, takpovediac, takisto na ceste. Medzi najnovšie počiny patrí špecifikácia CHAdeMO 2.0, ktorá má byť ukončená na budúci rok a prinesie nabíjačky s výkonom 400 kW (1000 V / 400 A).