Spoločnosť InoBat Auto zaujala (nielen) slovenskú verejnosť potom, čo v septembri predstavila na GLOBSEC Tatra Summit 2020 prvú inteligentnú batériu pre elektromobily. Po roku výskumu a vývoja to bola prvá fyzická batéria, vyrobená procesom kombinujúcim umelú inteligenciu a takzvaný High Throughput Process (HTP).
InoBat Auto bude batérie vyrábať v prvom vývojom centre na svete podporovanom umelou inteligenciou, ktoré stavia na Slovensku vo Voderadoch. Batérie InoBat však budú nielen inteligentné, ale aj zelené a ich výroba bude trvalo udržateľná. Výrobca bude totiž svoje batérie aj recyklovať, čím dáva odpoveď na otázku: „Čo so starými batériami z elektromobilov?“
Za týmto účelom podpísal slovenský výrobca batérií dohodu, presnejšie Memorandum o porozumení, so spoločnosťou Primobius. InoBat má v pláne vytvoriť rámec pre recykláciu Li-ion batérií v regióne Strednej a Východnej Európy.
Primobius je spoločným podnikom nemeckej SMS group a austrálskej spoločnosti Neometals a podľa generálneho riaditeľa InoBat-u Mariána Bočeka ide o jednu z najinovatívnejších spoločností na recykláciu batérií na svete.
Technológia, ktorú používa Primobius pomáha nielen pri eliminácii odpadu, ale znižuje aj spotrebu surovín. Výrobný proces recyklácie s nízkymi emisiami CO2 prináša čisté materiály späť do výroby batérií. Pomocou patentovanej technológie sa z odpadových batérií získava kobalt a ďalšie cenné materiály.
V prípade nesprávnej likvidácie by boli tieto materiály nebezpečné pre životné prostredie. Ak by boli „zneškodnené“ na skládke, vytvárali by toxický odpad, alebo by sa museli spracovať v energeticky náročných pyrometalurgických regeneračných systémoch.
To sú práve tie obavy, ktoré u mnohých vyvoláva boom elektromobility bez dosiahnutia konečného riešenia vznikajúceho elektroodpadu. Podobné otázniky vznikajú aj v súvislosti s inými oblasťami „zelených“ technológií, ako sú solárne a veterné elektrárne. Aj tam už ale existujú riešenia v podobe recyklácie.
Súčasný, ale hlavne budúci rast e-mobility významne zvyšuje dopyt po surovinách a primárna ťažba a výroba kovov bude mať problém tento dopyt naplniť. Recyklácia batérií je preto vítaným doplnkovým zdrojom surovín.
Okrem toho, nová legislatíva Európskej komisie o batériách z roku 2020 zadefinuje mieru recyklácie pre väčšinu strategických materiálov, ako je kobalt, nikel a lítium, vďaka čomu bude recyklácia nielen povinná, ale bude musieť byť aj oveľa efektívnejšia ako doteraz. To je zároveň dobrá správa pre životné prostredie.