Reklama

Batérie: Európa zaostáva, Čína dominuje

Juraj Procházka

Lítium-iónové batérie stále zvyšujú svoj podiel na trhu aj v reakcii na zvyšujúci sa dopyt po elektrických vozidlách, spotrebnej elektronike a ukladaní energie.

Tento zvýšený dopyt ukrýva aj potenciálne problémy v dodávateľskom reťazci surovín potrebných na ich výrobu. Z niektorých dôležitých kovov používaných pri výrobe Li-ion batérií (lítium, kobalt) sa stávajú strategické suroviny a často sa ťažia v niektorých krajinách za neakceptovateľných podmienok. Príkladom je ťažba kobaltu v DR Kongo, ktoré je aj jedným z hlavných dodávateľov coltánu, zdroja nióbu a tantalu.

Zdroj | Tesla

Vzhľadom na rastúcu spotrebu vzácnych surovín pri výrobe batérií, ale aj kvôli hromadeniu vyradených batérií (v lepšom prípade) na skládkach, je stále horúcejšou témou ich recyklácia. Problematikou sa zaoberá článok  „The case for recycling: Overview and challenges in the material supply chain for automotive li-ion batteries“, publikovaný na portáli ScienceDirect.

Ministersto energetiky USA z textu vyberá stav globálneho rozloženia síl pri výrobe batérií pre automobily a ostatné odvetvia, pričom dáta nie sú pre nás veľmi potešiteľné. Hoci ide o trochu archaický pohľad, údaje sú za rok 2016, naznačujú, že je čas intenzívne pracovať na zmene.

Pozrite si

Číňania akcelerujú výrobu batérií pre elektromobily

Podľa údajov za rok 2016 dominovali vo výrobe lítium-iónových batérií štyri krajiny, ktoré pokrývali až  97% celkovej výrobnej kapacity: Čína, Spojené štáty americké, Japonsko a Južná Kórea. Lídrom bola podľa očakávaní Čína, ale jej takmer dvojtretinový podiel (62,3%) na svetovej produkcii nemá nič spoločné s ekonomickou bezpečnosťou. Platí to aj napriek tomu, že v oblasti automobilových batérií bol podiel Číny „iba“ 44%.

Zdroj | InsideEV

Druhé USA vyrobili takmer 20% celosvetovej produkcie lítium-iónových batérií pre automobily. Zásluhu na tom mala najmä Tesla Gigafactory (spoločný projekt spoločností Tesla a Panasonic), ktorá však vyrába aj záložné batérie pre zdroje Powerwall. V prípade USA však bolo 90% všetkých lítium-iónových článkov určených na použitie v automobilovom priemysle, za čo je takisto vo veľkej miere „zodpovedná“ Tesla.

Tesla aktuálne rozbieha výrobu už v tretej Gigafactory v čínskom Šanghaji, ale z výrobných liniek budú vychádzať len elektromobily (momentálne najžiadanejší Model 3). Batérie pre ne bude kupovať od kórejského výrobcu LG Chem, ktorý za týmto účelom spustil s veľkovýrobu bateriových článkov v čínskej továrni v Nankingu.

Európska únia, ktorá je automobilovou veľmocou, však vo výrobe Li-ion batérií v roku 2016 ťahala za veľmi krátky koniec – s ročnou produkciou 2 626 MWh batérií pokrývala len 1,4% svetovej výroby.

Pozrite si

Northvolt vybuduje vo Švédsku európsku gigafabriku na batérie

To už ale zrejme neplatí a aj vďaka iniciatíve odchádzajúceho slovenského podpredsedu EK Maroša Šefčoviča, ktorý bol pri založení Európskej aliancie pre batérie (EBA), sa rozbiehajú viaceré projekty v EU. Maroš Šefčovič by mal však ako budúci eurokomisár naďalej koordinovať aj agendu EBA, pokiaľ ho schváli europarlament.

Výrobný závod na výrobu Li-ion batérií má vzniknúť aj na Slovensku. Pri existencii štyroch automobiliek to dáva zmysel, keďže elektromobily a hybridy do zásuvky u nich budú čoskoro tvoriť veľkú časť výrobného portfólia.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.