Reklama

Avowed - RPG rozprávka púta dialógmi, vašimi rozhodnutiami i bojom

Zdroj | Steam
Michal Korec
Zdroj | Steam
Zdroj | Steam

Microsoft Game Studios sa tento rok chystajú na sľubnú úrodu. A ako prvý chod servírujú novú RPG od borcov z Obsidian Entertainment (Pillars of Eternity, The Outer Worlds, Pentiment) – ak sa ponoríte do tohto sveta, čaká vás pekný herný zážitok.

Zdroj | Steam

O stroskotanej lodi či zrade vlastných?

Obsah pokračuje pod reklamou

Intro vás zavedie do sveta Eora, ktorý má svojich bohov, ale aj problémy. Sužujú ho rôzne pliagy, bohovia zasahujú do životov, no platia tu isté pravidlá. Ale je tu aj priestor pre náhody, ako keď boh zasiahne do pôrodu nového človeka, čo je v tomto prípade váš hrdina. Nečaká ho ľahké detstvo či rané roky života, je skôr outsider, neskôr sa ho ujme dobrá rodina a po dovŕšení dospelého veku čaká vaša odysea.

Tvorba postavy je v RPG klasického typu jedna z najväčších devíz. A presne tomu sa venuje aj Obsidian, takže môže stráviť aj 15-20 minút piplaním avatara i výberu jeho pôvodu. Čaká vás voľba tváre, postavy, očí, účesu, ale napríklad aj masky zakrývajúcej tvár. To má svoj význam, ak ste sa ako vyvrheľ spoločnosti naučili žiť na okraji a iným spôsobom.

Zdroj | Steam

Nemenej dôležitý a pútavý je aj pôvod – kde ste strávili posledné roky a ako vás formovali? To sa priamo odzrkadlí na vašich štatistikách – či si zvolíte vyššiu schopnosť komunikácie alebo dáte prednosť lepšej sile a stavbe tela. Už sa dostanete na obrazovku tradičného rozdelenia bodov – hra vám v editore naroluje istý mix, ale môžete si ho zmeniť a pridať istý počet do sily, inteligencie, obratnosti a ďalších atribútov.

Keď sa vrátite späť k deju, objavíte dva zaujímavé momenty: prvým je, že svet vás vníma alebo kamoš aj promuje, že ste tzv. Godlike, bytosť dotknutá bohom. Ale neviete, ktorý boh za vami stojí, aké benefity z toho plynú a je to jedna z dejových súčastí. Vaša línia je nemenej dôležitá ako tá globálna – chcete sami seba spoznať, prekonať osud a nájsť aj cestu ďalej. A tou si razí druhá línia – ste vyslanec cisára, idete na ostrov Living Lands, kde má riadiť mor s názvom Dreamscourge a už cesta sem neprebieha slávne – vaša loď stroskotá po streľbe z kanónov a začínate s pomocníkom objavovať ostrov, oslobodiť väzňa, bojovať s nástrahmi a riešiť skazu.

Toľko rečí, možností a váš dopad

Avowed je ukecaná hra. O tom niet pochýb. Ale dialógy sú výborne napísané a systém vašich odpovedí, aj ďalších reakcií je famózny. Keď začne postava viesť dialóg, váš hrdina má neraz tri, aj päť foriem reakcií, pričom pri prvých vidíte, aká vlastnosť na ne vplýva, či v nej máte dosť bodov a odpoveď sa vydarí. Je na vás či ju zvolíte, ale keď som si raz zvolil istého diplomata, nebojím sa voliť jeho verzie odpovedí. Inak sa môžete sústrediť na kopec neutrálnych, ale aj sarkastických, nečakaných či iných foriem.

Zdroj | Steam

Preto sú dialógy dôležité i zábavne zároveň – niekto sa pri ich tvorbe náramne snažil a zaberajú. Cítiť to napríklad pri prvej konverzácii s novou členkou partie, ktorá je ešte za mrežami. Váš súputník jej neverí, ale vy ho môžete svojimi odpoveďami presvedčiť, že vyslobodenie nie je problém a veríte jej. Takto sa môže otočiť nejeden dialóg alebo ak zvolíte nevhodný sled, konsekvencie vás môžu naháňať aj hodiny.

V tom smere je svet výborne vybudovaný – vaša aktivita je v ňom zaznamenaná a má vplyv na udalosti, nie ste iba štatista. Prišli ste sem riešiť moru podobnú pliagu Dreamscourge a odhaľujete aký vplyv má na ľudí, no zároveň je vidieť, že symptómy nezachvátili iba ľudí, ale aj prírodu. Je tu súhra faktorov: nákaza, vzbura prírody a do toho ambície panovníkov, snaha dobývať územie Living Lands a riešiť ich osudy.

Ak si spojíte fakt, že váš božský pôvod vzbudzuje tiež obavy, netreba sa diviť, že na vás nepozerajú tunajší obyvatelia s veľkou nádejou. Spomínaný dopad na osudy je skĺbený s vašimi odpoveďami v dialógoch, aj aktivitou – niekedy môže byť aj pasivita istý problém a čo ma dostalo najviac… ani hranie na kompromis nemusí byť vždy záruka úspechu. Chcete byť dobre so všetkými? No v konflikte to ide dosť ťažko…

Zdroj | Steam

S tým súvisí fakt, že je dobré brať a hrať nielen hlavné, ale aj vedľajšie úlohy, lebo tie vás dostanú k iným postavám a od nich sa veľa dozviete. A zároveň platí, že aj hlavná línia vám dáva občas rôzne odbočky či možnosti. Môžete vyslobodiť väzňa, ale nemusíte. Ale určite sa musíte dostať k bodom v hlavnom deji, lebo toto je predsa len príbehová hra s vytýčenými regiónmi a nie iba jeden veľký svet, do ktorého sa hneď rozbehnete po hodine ako napríklad v Skyrime.

Boj môže byť riadne tuhý

Pochod po krajinách je okorenený zberom všakovakých predmetov – rastlinky, fľašky so zdravím, výbava pre vášho bojovníka či samotné peniažky, je tu toho dosť. Ale rýchlo zistíte (po naučení sa ako skákať, krčiť sa či niekam vyliezť), že svet je plný nebezpečných bytostí a tie sú pomerne agresívne, vybehnú po vás prakticky okamžite.

Obsah pokračuje pod reklamou

Boj prebieha rôznym spôsobom. Striedate bežné údery, môžete využiť aj silnejšie (tie sa postupne nabíjajú) a aj kritické zásahy (len musíte mať dobrú štatistiku). Mávanie zbraňou však žerie staminu, takže musíte taktizovať, čo kedy použiť. Ovládanie je však šikovné a naučíte sa rýchlo. Kľúčové je striedanie celého arzenálu – môžete mať dve zostavy a medzi nimi sa prepnete jedným tlačidlom.

Zdroj | Steam

Ako prvú si vyskúšate kombináciu meč+štít, ktorá vám môže sadnúť, i keď nie je extrarýchla. Bežných oponentov zmastíte rýchlo. Neskôr môžete prejsť na dve zbrane, v každej ruke jedna a samostatne ich aj ovládate (pomalý meč, rýchla dýka). Onedlho sa dostane ku slovu aj forma vzdialenej zbrane (luky, rôzne šípy) a aj mágia, kde môžete striedať rôzne kúzla: ľadové, ohnivé, rozličné kombinácie sa cenia.

Hra má viaceré obtiažnosti a každý stupeň riadne cítiť v boji. A fakt je, že za tempo či nastavenie môže aj nastavenie vášho bojovníka. Ak máte pocit, že nie ste dostatočne svižní, mrknite koľko bodov máte pri obratnosti. Kritické útoky sa hodia na bossov a silnejších nepriateľov, ktorí majú veľa zdravia a ak sa vám nedarí, je na zváženie skontrolovať výbavu, či máte všetko na aktuálne najvyššom stupni.

Putovať a boovať nebudete sami. Hlási sa tu kvarteto spoločníkov: Yatzli je užitočná, lebo donesie veľa mágie a razí cestu vpred cez prekážky. Giatta je spoľahlivá liečiteľka, Marius zase úžasný lukostrelec a Kai je kvalitný búchač s mečom i ohňom. Extra vlastnosti sa vám zídu do boja i mimo neho, práve na otváranie ciest či prácu s prostredím.

Zdroj | Steam

Objavovanie sveta a získavanie aj malých skúseností je veľkou satisfakciou. Raz nájdete kopu predmetov, inokedy sa dostanete do zdanlivo nedostupnej veže a keď budete chodiť podľa mapy k pokladom, ešte viac vám srdce poskočí. Práca s výbavou sa cení, v menu si ju môžete piplať aj hodiny.

A hodiny ľahko plynú v Avowed

Nová značka Avowed má potenciál. Prináša nás do známeho sveta Eora, ale oceníte ho aj ako nováčikovia. Ako fungujú rasy, prečo sa dejú udalosti, vaša misia, to všetko autori dobre spracovali vrátane boja, objavovania i možností. A vôbec nevadí, že Avowed má obsahu cca na 30 hodín a nie je mamutia RPG, o to skôr ju mnohí dotiahnu do konca.

Avowed vyšla 18. februára 2025 na Xbox Series a PC. Je zahrnutá aj v mesačnom predplatnom PC GamePass či Xbox GamePass Ultimate.

85 %
Šikovne poskladaná akčná RPG s nádychom rozprávky i ťažších tém, kde boj i rozhodnutia majú dosah na ďalší vývoj hry.

Výhody

  • zaujímavý svet i pôvod hrdinov
  • prepracované dialógy a systém odpovedí
  • rozhodnutia hrdinu majú dopad na svet a reakcie
  • pekné miesta, lokality a využívanie výšky i hĺbky sveta
  • vedľajšie misie neraz lepšie ako hlavné fázy deja, vhodné rozšírenia
  • dobrý boj a veľa zbraní

Nevýhody

  • málo druhov nepriateľov
  • spoločníci sa po dobrom štarte strácajú v deji
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.