Médiá o vývoji autopilotov a autonómnych áut – taxíky nevynímajúc – referujú najčastejšie v súvislosti so spoločnosťami ako Uber, Waymo, alebo Tesla. Vieme tak pomerne presne, ako prebieha testovanie a príprava legislatívy v amerických štátoch, alebo, že Kalifornia za prísnych a zložitých podmienok povolí autonómne taxíky.
Veci sa však odohrávajú hlavne za Veľkým čínskym múrom. Čoskoro by tu mohli pasažieri nastúpiť do úplne prázdneho samojazdiaceho taxíka. Spoločnosť AutoX sa stala prvou firmou, ktorá uviedla do čínskych ulíc flotilu vozidiel úplne bez vodičov. Momentálne jazdia v priemyselnej metropole so štatútom špeciálnej ekonomickej zóny Šen-čen (Shenzhen).
Šen-čen je známy svojím progresívnym prístupom k riešeniu dopravy v meste. Už v roku 2017 tam elektrifikovali všetky autobusy verejnej dopravy, čo predstavovalo 16 359 vozidiel. Dnes tam jazdia výlučne elektrifikované aj taxíky. O takomto pokroku môžu v USA, alebo v EÚ zatiaľ len teoretizovať a snívať.
Pozitívny postoj k autonómnym taxíkom preto nie je v tomto čínskom veľkomeste takým prekvapením. Robotické taxíky ešte nie sú k dispozícii verejnosti, ale zrejme sa tak stane čoskoro.
AutoX tvrdí, že to umožní autopilot „5. generácie“ (podľa zaužívanej kategorizácie zrejme ide o autonómiu úrovne 4), vybavený dvojicu LiDAR-ov po stranách vozidla, radarovými senzormi „4D“ (ktovie, či si pod týmto pojmom predstavujú časopriestor, alebo ide o inú marketingovú vatu) a dôkladné snímanie mŕtveho uhla. Robotické taxíky dokážu reagovať aj na menšie objekty v okolí a bezpečne jazdiť aj pomedzi nelegálne parkujúce autá, či cez neprehľadné zákruty.
Vozidlá boli testované v rôznych mestách, vrátane Kalifornie, ale Čína je vďaka veľkej hustote cestnej premávky vhodným prostredím na zdokonaľovanie technológií autonómnej jazdy.
Predpisy v USA a mnohých ďalších krajinách stále hľadajú vhodnú formu a znenie, aby pokryli široké spektrum nových situácií, ktoré zavedenie autonómnych áut prinesie.
A podmienkam sa musí prispôsobiť aj výbava samotných aut, ktoré potrebujú nielen sofistikovaný softvér s prvkami umelej inteligencie, ale aj špeciálny a nie práve lacný hardvér. Jedným z najdrahších komponentov sú LiDAR-ové senzory. Tesla aj preto tvrdí, že sa pri autonómnej jazde dokáže obísť aj bez nich a nahradí ich lacnejšími kamerami.
Uvedenie flotily robotických taxíkov AutoX v Číne je dôležitým míľnikom, ktorý signalizuje, že nie je ďaleko čas, kedy sa nedôveru úradov, aj používateľov podarí prelomiť aj inde vo svete.