Reklama

Autorádio ROLLS ROYCE - veterán, ktorý nejazdí, ale hrá

Zdroj | Mgr. art. Lukáš Jablonovský
Lukáš Jablonovský
Zdroj | Mgr. art. Lukáš Jablonovský
Zdroj | Mgr. art. Lukáš Jablonovský

Je celkom pochopiteľné, že mi učaruje pekne spracovaný model veterána. Ten sa páči asi každému nie len chlapcovi, či chlapovi. Zaujímavé je, že do toho padám už druhý krát.

Zdroj | Mgr. art. Lukáš Jablonovský

V neskorých 90. rokoch si kupujem tento hrajúci model, vystavujem si ho a za pár rokov ho predávam. Nejako mi nechýba až doby, kedy sa s ním opäť stretávam a znovu si ho nesiem domov. Ako predloha pre tento model je použitý ROLLS ROYCE Phantom II, z roku 1931. Výnimočným ho robí vstavaný tranzistorový AM prijímač.

Nikde na krabici, predtým a ani teraz, nenachádzam zreteľne označeného výrobcu. A tak sa naivne domnievam, že výrobcom je všade uvedený SOLID STATE. Pôvod krabice, návodu a aj modelu je Hong Kong. Existuje viacero modelov, čo sa farebnosti a prevedenia týka.

Zdroj | Mgr. art. Lukáš Jablonovský

Najväčšia zmena je u neskôr produkovaných modelov, kde už na krabici nie je hrdo uvádzané, že sa jedná o ROLLS ROYCE Phantom II, ale model sa volá „1931 Classic“. Z modelu tiež mizne legendárna Spirit of ecstasy a zdvojené písmená „R“. Model dlhý 25 cm je pomerne pekne spracovaný, nachádzam tu aj pár kovových častí.

Pochvalu si zaslúži pokovenie plastovej karosérie, ktorá naozaj pôsobí ako kovová. Pekné je aj spracovanie výpletov kolies a ich celkový vzhľad. Interiér má dokonca na dverách a sedadlách drapériu. Najslabšou časťou, oproti vtedy bežne vyrábaným modelom, je určite podvozok.

Zdroj | Mgr. art. Lukáš Jablonovský

Ten je tvarovo a aj funkčne plne podriadený vstavanému prijímaču. Vôbec nepripomína podvozok veterána z roku 1931, ktorý by mal byť plný krásnych detailov. Najmä z tohoto dôvodu sa výrobcovi nepodarilo spraviť funkčné otočné kolesá.

Priečne umiestnenie šachty na 9V batériu je priamo v zadnej náprave, čo technicky takmer znemožňuje uchytenie aj statických kolies. Model nejazdí a ten kto o tom nevie, alebo jazdu od modelu tvrdohlavo očakáva bude následne vinníkom chúlostivého odlomenia zadných kolies. Model sa dá iba sunúť po hladkej dlažbe či parketoch, čo nestačí ani tak nenáročnému človeku ako som ja.

Zdroj | Mgr. art. Lukáš Jablonovský

Základné fungovanie AM prijímača je však v poriadku. Očami prebehnem jednoduchý obrazový návod. Vkladám batériu, za zmienku stojí, že tá pôvodná v minulosti bývala súčasťou balenia. Otáčaním pravým rezervným kolesom spínam prijímač a pridávam hlasitosť šumu. Následne sa mi darí stroho očíslovaným pravým kolesom naladiť niekoľko staníc.

Oba a zároveň jediné ovládacie prvky sa vďaka dezénu dobre držia, ale kníšu sa ako mliečne zuby. Neskôr ich doťahujem, ale zlepšenie je minimálne. Kvalita prímu je dosť podriadená natočeniu celého modelu, takže si ho neviem nainštalovať do poličky podľa svojich predstáv, tak ho vypínam.

Zdroj | Mgr. art. Lukáš Jablonovský

A pomaly si spomínam prečo som ho už raz predal. Do spodnej strany hrajúci reproduktor s uvedeným výkonom 0,25W hrá prekvapivo dobre a postačujúco. Skoro sa mi zdá, že nízko umiestnený reproduktor úmyselne využíva podložku, na ktorej stojí ako rezonátor, niečo z toho sa tiež pozitívne prenáša cez pevné kolesá. Je to taký polovtipný zvukový kompromis.

Zdroj | Mgr. art. Lukáš Jablonovský

Tento produkt je ťažké zhodnotiť, nakoľko nie je ani poriadnym modelom veterána a ani poriadnym AM prijímačom. Budem ho hodnotiť inak, ako nápaditú kombináciu dvoch produktov.

Viem si ho predstaviť napríklad ako vďačný darček pre aktívneho aj pasívneho nadšenca do veteránov a tých je naozaj požehnane. A môže vzniknúť kuriózna situácia, že sa v aute objaví toto auto rádio ako náhrada za autorádio.

Zdroj | Mgr. art. Lukáš Jablonovský

Sú aj zberatelia kuriozít a som tu dokonca aj ja, užívateľ, ktorému to nedalo a kúpil si tento produkt dokonca až dva krát. Model sa skladá z veľa častí a kto rád niečo rozoberá a čistí príde si určite na svoje.

Autor retro recenzie Mgr. art. Lukáš Jablonovský je zakladateľom TESLA Múzea.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.