- #Autá
- 3 min.
- 18.2.2025
Autonómne riadenie už nie je luxus, BYD ho prináša aj do áut v cene Tesla FSD
Čínska automobilka BYD predstavila „Božie oko“, nový systém autonómneho riadenia, ktorý bude implementovaný aj do tých najlacnejších elektromobilov značky.
Spoločnosť rozdelila systém do troch úrovní, v najdrahších modeloch využije aj technológiu LiDAR, zatiaľ čo v tých najlacnejších sa bude spoliehať výhradne na kamery a senzory.
„Vstupujeme do éry, kde je autonómne riadenie pre každého,“ uviedol zakladateľ spoločnosti BYD, Wang Chuanfu. Vedenie spoločnosti razí filozofiu, že „dobré technológie by mali byť prístupné každému“. Odpovedá tomu aj cenová politika BYD.
Systém nazývaný Božie oko, bude vo verzii A (tiež známej ako DiPilot 600) využívať na snímanie okolia tri LiDAR senzory. Tento typ snímania okolia ponúka vysokú presnosť, no je pomerne drahý a vyžaduje si aj dostupnosť výkonného výpočtového hardvéru na spracovanie dát. Tento model systému sa preto objaví len v prémiovej značke BYD – Yangwang.
Stredná verzia Božieho oka B (DiPilot 300) bude využívať len jednu LiDAR jednotku, vďaka čomu sa už objaví nielen v prémiových modeloch BYD, ale aj vo vozidlách strednej triedy značky Denza, ktorá taktiež patrí do portfólia výrobcu a primárne vyrába plug-in hybridné modely.
Z ekonomického hľadiska najzaujímavejší bude variant C, známy ako DiPilot 100, ktorý tvorí dvanásť kamier (tri vpredu, päť panoramatických a štyri vzadu), päť snímačov milimetrových vĺn a dvanásť ultrazvukových radarových senzorov. Aj keď táto zostava pôsobí zložito, aspoň v úvode bude pripravená len na diaľnice. Automobilka však sľubuje, že tento variant bude postupne vylepšovať a neskôr bude aspoň v určitých situáciách vhodný aj pre autonómne jazdy v meste.
DiPilot 100 plánuje BYD implementovať do všetkých modelov, ktoré nebudú disponovať vyššími variantmi Božieho oka. Znamená to teda, že implementovaný bude aj do cenovo najdostupnejšieho elektromobilu značky, BYD Seagull, ktorý je v prepočte dostupný za cenu od 8 900 eur.
Len pre porovnanie, najvyšší stupeň systému plne autonómneho riadenia Full Self-Driving (FSD) ponúka Tesla ako doplnkový balík v susednom Rakúsku za príplatok 7 500 eur, teda v cene, za ktorú už skoro môžete mať nový čínsky elektromobil. Európske krajiny však zatiaľ nie sú legislatívne plne autonómnym vozidlám tak otvorené, ako Čína a USA.
Automobilka BYD popri predstavení nového systému autonómneho riadenia taktiež oznámila, že do všetkých svojich vozidiel implementuje aj čínsky model umelej inteligencie DeepSeek. Vodiči tak budú môcť počas jazdy konverzovať s umelou inteligenciou a pravdepodobne ju aj využívať na ovládanie niektorých súčastí vozidla.