Reklama

Autonómne kamióny Uber rozvážajú zásielky v Arizone

Zdroj | Uber
Juraj Procházka
Zdroj | Uber
Zdroj | Uber

Uber sa už dávno neorientuje len na zdieľanie áut pri preprave osôb. V máji 2017 spustil aplikáciu Freight, ktorá spája vodičov kamiónov a prepravné spoločnosti s nákladmi určenými na prepravu.

V obchodnom modeli podobnom službe zdieľaných jázd Uber nerealizuje dodávky, ale funguje v pozadí trhu pre prepravcov a dodávateľov ako špeditér.

Pozrite si

Uber začína v San Franciscu požičiavať elektrobicykle

Jedným z hlavných cieľov Uberu je však vývoj flotily autonómnych vozidiel, a to na zemi, aj vo vzduchu. Najnovšie sa do tohto zoznamu dostávajú aj kamióny.

Začalo to rozvozom piva

Viac ako pred rokom samojazdiace kamióny Uber uskutočnili prvú komerčnú prepravu, keď previezli 2000 kartónov piva Budweiser na 120-míľovom úseku z Fort Collins v Colorade do Colorado Springs. Teraz firma tvrdí, že už pár mesiacov testuje autonómne kamióny na arizonských diaľniciach.

Samohybné vozidlá Uber tu začali prepravovať náklady, Uber však tvrdí, že tieto kamióny nie sú pripravené nahradiť vodičov. Odborové zväzy vodičov v nákladnej doprave by sa však takýmto tvrdením nemali nechať oklamať. Dôvody, prečo tomu tak je, sú totiž len dočasné.

https://www.youtube.com/watch?v=FqwtibdHSZM

Faktom je, že v súčasnosti sa v kabíne kamiónu nachádza aj kvalifikovaný vodič, ktorý dozerá na bezproblémovú jazdu a v prípade potreby môže do riadenia vozidla zasiahnuť. Uber uviedol, že pracuje z dvoch primárnych prekladacích uzlov v Arizone – jeden je v Sanders, v blízkosti hraníc s Novým Mexikom, druhý sa nachádza v Topocku pri kalifornskej hranici.

Pozrite si

Delphi posilňuje ťah na autonómne autá. Kupuje nuTonomy

Filozofia nasadenia autonómnych kamiónov na diaľkových trasách vychádza z myšlienky, že diaľnice medzi prekládkovými uzlami by brázdili kamióny riadené autopilotom, kým záverečný úsek doručenia nákladu ku konkrétnemu zákazníkovi by vykonával človek.

Vodiči by tak dostali na starosť komplikovanejšiu, ale krátku časť trasy v mestských uliciach.

Zamestnanosť neohrozia, tvrdí Uber

Pokiaľ ide o politicky a sociálne citlivú otázku, či autonómna technológia Uber nakoniec zoberie prácu vodičom kamiónovej dopravy, zostáva spoločnosť opatrná. Zrejme nechce vyprovokovať podobnú ofenzívu protestov, s akou sa stretáva zo strany taxikárov.

Pozrite si

Uber berie lietajúce autá vážne, má posilu z NASA

Uber momentálne verí, že zavedenie samoriadených nákladných automobilov prinesie v skutočnosti viac, nie menej pracovných miest. Čiastočne ich má podporiť väčší dopyt po doprave, pretože náklady na ňu poklesnú.

Zdroj | Uber

Povaha práce kamionistu sa však zrejme zmení. Namiesto vodiča na diaľkových trasách sa z neho stane kuriér dopravujúci zásielky z miestneho zberného strediska do lokálnych destinácií.

Autopiloti na diaľniciach

Hoci autonómne systémy jedného dňa zvládnu všetko, čo dokáže vodič kamiónu, Uber tvrdí, že sa nezameriava na úplnú automatizáciu nákladnej dopravy. Zatiaľ nemá záujem riešiť posledné úseky prepravnej trasy, prebiehajúce v rušných uliciach miest a priemyselných oblastí.

Uber sa rozhodol zamerať na autonómnu jazdu kamiónov po diaľniciach, uviedol Alden Woodrow, produktový manažér divízie autonómnych áut Uber.

Pozrite si

Waymo vs Uber: autonómne autá zažívajú zemetrasenie

Samojazdiace vozidlá Uber sú výsledkom akvizície firmy Otto v roku 2016, ktorá viedla k veľkému právnemu sporu so spoločnosťou Waymo, spojenou s Google. Spory sa však údajne podarilo vyriešiť, keď Uber a Waymo súhlasili minulý mesiac s urovnaním.

Zdroj | Tesla

Dobrou správou pre rozvoj odvetvia je, že obe spoločnosti, patriace k lídrom na poli vývoja samojazdiacich áut, teraz uvažujú o spolupráci. V oblasti samojazdiacich kamiónov však Uber bude musieť čeliť aj konkurencii. Okrem spomínanej spoločnosti Waymo z rodiny Alphabet, je v hre aj Tesla, alebo noví hráči ako Embark.

Sociálne istoty vodičov kamiónov, o ktorých Uber momentálne tvrdí, že nebudú autonómnymi kamiónmi ohrozené, preto treba brať s istou rezervou. Neexistujú totiž žiadne záruky, že iné firmy nepôjdu so zamestnávateľmi, alebo živnostníkmi do konfiktu, Okrem autonómnych kamiónov totiž vstúpia do hry aj autonómne pick-upy a menšie nákladné autá. A tie pokojne zvládnu doručovanie nákladov až na miesto určenia.

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.