Azda všetky významné automobilky už intenzívne pracujú na automobiloch s autopilotom, mnohé takéto vozidlá testujú a niektoré, ako napríklad Tesla Motors, už ponúkajú funkčnú betaverziu autonómneho riadenia.
Podľa Elona Muska, generálneho riaditeľa Tesly Motors, budú mať výrobcovia čoskoro plné sklady vozidiel, schopných autonómnej jazdy, no trh a legislatíva zaostávajú.
Musk si myslí, že plne robotické autá budú k dispozícii už na prelome rokov 2017 a 2018 a jedným z nich bude pravdepodobne aj pripravovaná Tesla Model 3, ktorej sériová výroba by sa mala rozbehnúť koncom budúceho roka.
Plná autonómnosť pritom môže v určitých situáciách predstavovať problém, aj keď vo všeobecnosti je autopilot bezpečnejší vodič, ako človek. Isté je, že priebežne sa budú schopnosti robotických áut zlepšovať, lebo obsahujú samoučiaci sa systém na báze umelej inteligencie. A minimálne v rámci jednej značky budú schopné poučiť sa aj z chýb a kolíznych situácií ostatných vozidiel.
Takéto kolektívne vedomie využíva aj poloautonómny autopilot, ktorý Tesla sprístupnila pre Model S a Model X.
IHS Automotive vo svojej analýze predpokladá, že záujem o autonómne autá budú mať workoholici, starší ľudia a biznismeni, ktorí dnes využívajú služby šoférov. Pomocou autonómneho riadenia ušetria čas, aj peniaze a získajú vyššiu bezpečnosť.
Napriek mnohým pozitívnym očakávaniam však nástup samojazdiacich vozidiel bude pomerne pomalý. Podľa IHS ich bude po celom svete jazdiť v roku 2035 len 21 miliónov, pričom ročný predaj v tom čase má činiť 600 000 vozidiel. To zodpovedá počtu predaných kusov Chevrolet Silverado na americkom trhu za predchádzajúci rok.
Strmý rast predaja autonómnych vozidiel má prísť až po roku 2025. Spojená medziročná miera rastu predaja medzi rokmi 2025 a 2035 má podľa prognózy dosiahnuť 43 percent.
Tesla Model 3 bude s veľkou pravdepodobnosťou vedieť jazdiť aj bez vodiča. Ak si ju zarezervujete dnes, máte reálnu šancu dostať sa k nej až v roku 2020.
IHS predpokladá, že trh v USA sa rozvinie „z niekoľkých tisíc“ autonómnych vozidiel v roku 2020 na 4,5 milióna v roku 2035, čo bude predstavovať podiel na svetovom trhu vo výške 21,4%.
Najväčším trhom pre autonómne autá však bude v tom čase Čína, pre ktorú odhady hovoria o 5,7 milióna vozidiel. Ďalšími pokročilými trhmi budú EÚ, Japonsko a Južná Kórea. V západnej Európe má brázdiť cesty vyše 3 milióny robotických vozidiel a ďalších 1,2 milióna nájde majiteľa vo východnej Európe. Nie je však vylúčené, že analytici sa, ako už toľkokrát, mýlia a realita „uletí“ úplne inde.
Ak vezmeme do úvahy, že len Tesla chce v roku 2020 vyrábať asi 500 000 elektromobilov ročne a tie budú pravdepodobne rutinne vybavené autopilotom, môžu byť reálne čísla robotických áut v nasledujúcich dvoch dekádach podstatne vyššie.