Vlečúce sa kolóny na príjazdových cestách väčších miest a prepchaté ulice nie sú len dôsledkom nedostatku koordinácie a jazdných zručností vodičov. Iste, do určitej miery k nim prispievajú, a nebodaj, aby sa na niektorom úseku stala dopravná nehoda, ale hlavnou príčinou je čosi iné.
Beh na dlhú trať
Je ňou vysoká intenzita dopravy a nízka vyťaženosť osobných vozidiel. Keď sa pozriete na prechádzajúcu kolónu, uvidíte, že vo väčšine áut sa vezie len jedna, maximálne dve osoby. Názor, že autonómne autá kvôli svojim rýchlym reakciám a optimálnej jazde zažehnajú dopravné zápchy je pravdivý, ale ich dopad bude pomerne malý. Ak sa nezmenia aj ďalšie súvislosti.
Na akcii Charged, na ktorej automobilka odhalila svoj elektromobil E-Tron, Audi zverejnila aj výsledky svojej štúdie „25th Hour-Flow“. Audi v nej spolu s Technologickým inštitútom v Karlsruhe a mníchovskou spoločnosťou MobilityPartners analyzuje dopady autonómnej jazdy na šetrenie prepravných časov a kapacít.
V rámci výskumu Audi sledovala dopravný tok v nemeckom Ingolstadte, kde zároveň sídli. Štúdia pracovala s niekoľkými scenármi vývoja, vrátane alternatívy, že sa zachová status quo bez autonómnych áut.
Analytici zistili, že ak by v meste jazdilo 100% autonómnych áut, prepravné časy by sa znížili o tretinu a to napriek tomu, že počet vozidiel na cestách by narástol o viac ako 10 percent. Z pohľadu súčasnosti a strednodobého horizontu však hovoríme o fikcii.
Penetrácia autonómnych áut (potom, keď budú legislatívne vypustené „z košiara“) bude narastať postupne a od ich dominancie na cestách nás možno delí aj niekoľko desaťročí, myslí si Audi. V skutočnosti vývoj môže pod tlakom skúseností nabrať aj podstatne rýchlejšiu akceleráciu, ale to je rovnica s príliš veľkým počtom neznámych.
Zdieľané autá a jazdy sú kľúčom
Podľa Melanie Goldmann, šéfky komunikácie v Audi, nemožno podmienky v jednotlivých mestách paušalizovať. Tím analytikov si vybral Ingolstadt nielen preto, že tu sídli centrála Audi, ale hlavne preto, že je to mesto priemernej veľkosti, bez veľkej siete verejnej dopravy. Výsledky analýzy dopravy v jednom meste síce nemožno zovšeobecňovať, jedna záležitosť však platí všade, a tou je zvýšenie obsadenosti automobilov..
Podľa výskumu spoločnosti Audi, s nárastom počtu osôb na vozidlo zo súčasných 1,1 na 1,3, pričom by podiel autonómnych áut činil len 20%, by sa čas prepravy v meste skrátil až o 12%. Počet prepravovaných osôb by pritom zároveň narástol o 4%.
„Autonómne riadenie samotný problém nevyrieši,“ povedal Martin Margreiter, dopravný expert dopravy a zakladateľ spoločnosti MobilityPartners. Samotné mestá musia podniknúť kroky na zlepšenie dopravnej situácie. Zahŕňa to podporu mestskej hromadnej dopravy, aj zdieľanie dát medzi výrobcami automobilov.
Ťažiskom je však zmena našich návykov a spôsobu života. Ak budú ľudia ochotní využívať zdieľané jazdy a vo väčšej miere MHD, bude to dobrým základom pre spriechodnenie ciest a mestských ulíc. Ak okrem toho zatlačia na vlády a komunálnych úradníkov, aby investovali do inteligentnej cestnej infraštruktúry, príchod autonómnych áut môže situáciu na cestách oproti dnešnej realite citeľne zlepšiť.