Žiadny systém autopilota nie je dokonalý a nemôže byť stopercentne spoľahlivý, hoci vo väčšine prípadov môže zvládať dopravné situácie s väčšou istotou ako skúsený vodič. Právna neistota je podľa mnohých tvorcov programového vybavenia pre autonómne autá najväčšou brzdou ich rýchleho zavádzania.
Časy sa však menia a vďaka dlhodobému vývoju a testovaniu vozidiel s vyšším stupňom automatizovanej jazdy sa autonómne autá pomaly začínajú objavovať v niektorých krajinách v reálnej premávke. Na Slovensku ich zatiaľ nestretneme, ale aj to by sa malo čoskoro zmeniť.
Ministerstvo dopravy a výstavby (MDV) SR totiž predložilo do medzirezortného pripomienkového konania návrh zákona, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s rozvojom automatizovaných vozidiel.
Zákon by mal zaviesť na Slovensku podmienky skúšobnej prevádzky „automatizovaných a plne automatizovaných vozidiel“. Pripomienkové konanie by sa malo skončiť 22. februára, ako vplýva z informácií zverejnených na legislatívno-právnom portáli Slov-lex.
Zákon navrhuje rozšírenie existujúcej definície pojmu vodič aj o osobu, ktorá vykonáva dohľad nad vozidlom, ktoré využíva automatizovaný jazdný systém. Môže ísť teda o vzdialeného operátora, alebo o vodiča v kabíne auta využívajúceho nižší stupeň autonómie ako 5. Takéto vozidlo môže jazdiť v automatickom režime len v určitých situáciách, napríklad na diaľnici.
To by malo vylúčiť možnosť vyvodzovania zodpovednosti voči umelej inteligencii, respektíve voči samotnému automatizovanému jazdnému systému, alebo obdobnej entite. Za následky spôsobené prevádzkou automatizovaných vozidiel má byť zodpovedný vodič.
Osoba, ktorá vykonáva dohľad nad vozidlom s automatizovaným jazdným systémom, má byť povinná nepretržite sledovať situáciu v cestnej premávke a v prípade hrozby pre bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky okamžite prevziať kontrolu nad vedením vozidla, uvádza sa v návrhu zákona. To naznačuje, že Slovensko je psychologicky zatiaľ značne vzdialené od plošného zavádzania autonómnych áut na verejné komunikácie.
Ich predstava zahŕňa skôr pomaly sa pohybujúce automatické zásobovacie vozidlá, než samojazdiace SUV prevážajúce družne sa zabávajúcich pasažierov, alebo aspoň autonómne taxíky.
„Automatizované doručovacie vozidlo“ by mohlo jazdiť aj po chodníku a iných komunikáciách pre chodcov, ako aj po cyklistických cestách, s podmienkou, že by sa jeho rýchlosť jazdy prispôsobila týmto účastníkom premávky.
Revolúcia v oblasti takzvanej inteligentnej mobility sa na Slovensku zatiaľ, zdá sa, nekoná, ale pripravovaný zákon je nutnou, aj keď nie dostačujúcou podmienkou na jej postupnú realizáciu. Rezort dopravy navrhuje účinnosť zákona od 1. júla 2022.