Slovensko zavádza podmienky rámcujúce skúšobnú prevádzku automatizovaných a plne automatizovaných vozidiel. Rezort dopravy pripravil zmeny zákonov, ktoré umožnia využívanie autonómnych vozidiel aj na slovenských cestách. Návrh zákona včera schválila vláda.
Návrh mení a dopĺňa s tým súvisiace zákony, upravuje napríklad kompetencie národného koordinátora inteligentnej mobility a rozširuje kompetencie orgánu schvaľovania v oblasti vydávania povolenia na skúšobnú prevádzku.
Legislatíva chce nastaviť jednoznačný podklad na aplikáciu inteligentnej mobility v podmienkach Slovenskej republiky. Okrem iného sa vymedzia nové kategórie priestupkov na úseku dopravy, pretože je jasné, že budú sprievodným javom zavádzania smart mobility do praxe.
Zákon presne popisuje a definuje pojmy ako je automatizované vozidlo, plne automatizované vozidlo, automatizovaný systém riadenia a automatizované doručovacie vozidlo.
V návrhu zákona sa nachádza všeobecná povinnosť vedenia akéhokoľvek pohybujúceho sa vozidla a jazdnej súpravy vodičom. Rozšíri sa súčasna definícia pojmu vodič aj o „osobu vykonávajúcu dohľad nad vozidlom, ktoré využíva automatizovaný systém riadenia“. Táto osoba bude povinná sledovať situáciu v cestnej premávke. V prípade hrozby pre bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky bude povinná okamžite prevziať kontrolu nad vedením vozidla.
Novinkou je, že autonómne doručovacie vozidlo bude mať povolené jazdiť po chodníkoch, na cyklistických komunikáciách, či peších zónach. Na týchto trasách bude, podľa druhu komunikácie, obmedzená jeho rýchlosť.
Ministerstvo dopravy a výstavby navrhuje účinnosť zákona na 1. decembra 2022. Predtým ho však musí schváliť parlament.