Vyladiť schopnosti autonómnych áut správne reagovať v najrôznejších dopravných situáciách a pri rôznych vonkajších podmienkach nedokážu dokonale ani najlepší softvéroví inžinieri. Preto sa samojazdiace autá nezaobídu bez testovania na špeciálnych uzavretých okruhoch, ale najlepšie ich preverí „krst ohňom“ v reálnej premávke na verejných komunikáciách.
Vo viacerých štátoch už takéto testy na verejných cestách prebiehajú a medzi lídrov patrí Kalifornia, ktorá takéto testy povoľuje už niekoľko rokov.
Waymo je jednotkou
Kalifornské ministerstvo pre motorové vozidlá (California’s Department of Motor Vehicles, DMV) práve vydalo svoju výročnú správu o testovaní autonómnych vozidiel. V správe spoločnosti, ktoré aktívne testujú autá na kalifornských verejných komunikáciách, uvádzajú počet najazdených míľ a frekvenciu prípadov, kedy musel riadenie prevziať ľudský vodič.
Zo správy vyplýva, že lídrami v testovaní autonómnych áut v Kalifornii sú spoločnosti Waymo (firma založená v roku 2009 Google patrí do skupiny Alphabet) a General Motors (GM) prostredníctvom svojej divízie Cruise.
Tieto dve firmy majú na konte zhruba 96,5% všetkých najazdených autonómnych míľ (čo bolo 501 461 míľ) v Kalifornii za obdobie od decembra 2016 do novembra 2017.
Konkrétne autonómne autá Waymo najazdili po kalifornských cestách 352 545 míľ (567 366 km). Napriek prvenstvu je to prudký pokles oproti roku 2016, kedy autonómne autá Waymo v Kalifornii prešli až 635 868 míľ. Dôvodom je presun veľkej časti testovacej flotily Waymo do štátu Phoenix.
Testovacie vozidlá Waymo za sledované obdobie zaznamenali na cestách v Kalifornii 63 incidentov. Keďže však Waymo so svojimi autonómnymi autami najazdila viac než ktorákoľvek iná spoločnosť (na svojej stránke uvádza, že jej flotila má na konte vyše 4 miliónov autonómnych míľ), a testuje ich vo viac ako dvadsiatich amerických mestách, zdá sa že výsledky správy kalifornského DMV reprezentujú len časť ich testov. Autá Waymo údajne najazdia 25 000 autonómnych míľ za týždeň.
Konkurencia nelení
Mimochodom Uber, ako ďalší z hlavných hráčov v oblasti vývoja autonómnych systémov riadenia áut, v najnovších štatistikách DMV vôbec nefiguruje.
Uber po sporoch s administratívou DMV odmietol vlani požiadať o licenciu na testovanie svojich autonómnych vozidiel v Kalifornii a presunul svoju testovaciu flotilu do Arizony, kde sú benevolentnejšie predpisy. Spor vyvolala neochota Uberu poskytovať DMV údaje z testovania.
Uber síce nakoniec dostal povolenie na testovanie aj v Kalifornii, ale až od mája 2017. Spoločnosť preto nebola povinná predložiť štatistiku za minulý rok.
Cruise, divízia samojazdiacich áut spoločnosti GM, pre DMV uviedla, že jej autá bez vodiča najazdili v v roku 2017 131 676 míľ (211 912 km). Oproti roku 2016 ide o dramatický nárast 121 900 míľ. Hovorca spoločnosti zároveň potvrdil zámer dostať autonómne autá Cruise / GM na zdieľanie jázd v roku 2019 na trh.
Na cestách v Kalifornii mali autá Cruise / GM za minulý rok spolu 22 nehôd (a ďalšie dve od začiatku roku 2018), čo predstavuje v priemere jednu nehodu na 5 985 míľ (9 632 km). Ide o podobný výsledok ako pri autách Waymo (jedna nehoda na cca 9 005 km). Zdá sa, že vývojári budú musieť systémy ešte „trochu“ ladiť.
Žiadna iná spoločnosť v Kalifornii sa ani zďaleka nepribližuje k počtu najazdených míľ vedúceho tandemu Waymo a GM. Drive.ai najazdila so svojimi autami 6 127 míľ, Nissan 5 007 míľ, Zoox 2 244 míľ, Bosch 2 052 míľ a Aptiv 1 810 míľ.
Tesla a ďalší na to idú inak
Niekoľko významných automobiliek, ako Ford, BMW, Honda, alebo Volkswagen, uviedli, že na verejných cestách v Kalifornii s autonómnymi autami nejazdili vôbec. Neznamená to však, že na vývoj áut bez vodiča rezignovali. Niektoré z firiem testujú svoje vozidlá v iných štátoch USA, alebo v zahraničí, prípadne sa zameriavajú na testovacie polygóny mimo verejných ciest.
Tie môžu mať v určitých ohľadoch aj výhodu, lebo umožňujú podľa potreby simulovať aj niektoré zriedkavé situácie, ktoré by sa v bežnej premávke vyskytli až po najazdení obrovského počtu kilometrov.
https://www.youtube.com/watch?v=fbWeKhAPMig
V podobnom postavení je aj Tesla, ktorá už viackrát vyvolala rozruch v súvislosti so svojím autopilotom (alebo asistenčným systémom) dodávaným do komerčných vozidiel. Na kalifornských cestách vykázala nulu najazdených autonómnych míľ, čo je v súlade s realitou.
Jej komerčné autá stále nie sú autonómne, aj keď v určitých prípadoch dokážu jazdiť aj bez zásahu vodiča. Tesla tvrdí, že uskutočňuje testovanie „prostredníctvom simulácie, v laboratóriách, na skúšobných dráhach a na verejných komunikáciách na rôznych miestach po celom svete.“
Tesla uviedla, že zhromažďuje anonymizované údaje z flotily svojich komerčných vozidiel vo vlastníctve zákazníkov počas bežných jázd. Aj keď nejde o autonómne autá, Tesla tvrdí, že touto metódou môže dosiahnuť ich úplnú samostatnosť.
Vývoj autopilotov v každom prípade napreduje a autonómne autá 5. úrovne sú už za dverami. Už o niekoľko rokov môžu spustiť radikálne zmeny cestnej premávky, taxislužieb a automobilovej dopravy celkovo.