Európska únia všetkými silami tlačí automobilky i samotných spotrebiteľov k elektrifikácii osobnej prepravy. Mnohí si však kúpu nového auta s čiastočne či plne elektrickým pohonom nemôžu dovoliť.
Dôvodom pritom často nie je ani tak celková cenová nedostupnosť áut ako takých, ale skôr nevyváženosť portfólia elektromobilov. Automobilky sa totiž aktuálne sústredia iba na vozidlá strednej a vyššej triedy.
Na problém upozorňuje najmä nemecké automobilky technický riaditeľ všeobecného nemeckého automobilového klubu (ADAC).
Je zarážajúce, že nemeckí výrobcovia vyraďujú zo svojho sortimentu mnoho základných modelov s nižšou motorizáciou a chudobnejšou výbavou a namiesto toho sa spoliehajú na drahšie a lepšie vybavené varianty. Okrem toho je hľadanie nemeckého elektrického malého auta takmer márne: Nemeckí výrobcovia automobilov sa takmer úplne stiahli zo segmentu a v súčasnosti ho nechávajú na európskych a čoraz viac čínskych výrobcov.
Karsten Schulze pre Welt am Sonntag
Tohto fenoménu si je vedomý aj generálny riaditeľ koncernu Stellantis Carlos Tavares, ktorý navrhuje uvaliť na dovoz čínskych automobilov špeciálne clo. Obava zo zahltenia trhu lacnými čínskymi elektromobilmi podľa všetkého trápi viaceré európske automobilky.
Schulze v príspevku kritizuje aj politikov, ktorí podľa neho podkopávajú záujem spotrebiteľov o nákup elektromobilov absenciou akejkoľvek dlhodobej stratégie pre jej rozvoj. Niektoré európske štáty poskytujú spotrebiteľom príspevok na nákup elektromobilov, čím iba kompenzujú ich vysoké ceny. Ak tieto ceny prirodzene neklesnú, dopyt po elektromobilov v dohľadnej dobe výrazne poklesne.
Lacné ako spaľováky? Tak skoro nie
Pesimisticky k rozvoju elektromobility sa minulý týždeň postavil aj generálny riaditeľ automobilky Renault Luca de Meo, ktorý neverí, že elektrické vozidlá sa v dohľadnej dobe dostanú cenou na úroveň modelov so spaľovacími modelmi.
Dôvodom majú byť vysoké náklady na výrobu batérií, ktorých cena namiesto prirodzeného poklesu v posledných mesiacoch výrazne stúpla. Pred ôsmimi rokmi trh očakával, že cena za jednú kilowatthodinu do piatich rokov klesne pod hranicu 100 dolárov. Zatiaľ sa tak však nestalo.
Môžeme prísť s lepšou chémiou batérií a lepšou pohonnou elektronikou, ale čo z toho, keď cena kobaltu len za posledných šesť mesiacov zdražie na dvojnásobok.
Luca de Meo
Cena surových materiálov aktuálne tvorí zhruba 80 % celkovej ceny batérie. Jediným riešením, ako znížiť cenu batérií a teda aj elektromobilov, je zníženie ich kapacity. To by však Európa musela disponovať dostatočnou infraštruktúrou nabíjačiek, aby sa spotrebitelia uspokojili aj s kratším dojazdom svojich nových áut.