Mercedes, Volvo, Tesla Motors, BMW, Google a mnohí ďalší sa angažujú vo vývoji bezpilotných vozidiel. Nebudú to len „prebujnelé“ asistenčné systémy, akési silnejšie verzie inteligentnej podpory riadenia a bezpečnosti, aké poznáme z dnešných automobilov od vyššej strednej triedy hore.
Symbolická jubilejná jazda
Nie, budú to robotické autá nadupané softvérom, komunikačnými systémami a prvkami umelej inteligencie, ktoré zvládnu spoľahlivo aj zložité a nebezpečné situácie v cestnej doprave. Aspoň pevne dúfam, pretože na cestách sa vyskytujú naozaj rozmanité situácie.
Neprehliadnite: Volvo zaparkuje samé – privoláte ho mobilom
Najnovším pokrokom v oblasti autonómnych vozidiel sa môže pochváliť Mercedes-Benz, keď testovací automobil triedy S ako prvý voz s autopilotom na svete prešiel vyše sto kilometrovú trasu medzi nemeckými mestami Mannheim a Pforzheim. Udalosť to bola symbolická, keďže pred 125 rokmi rovnakú trasu prešla Bertha Benz pri prvej diaľkovej jazde automobilom.
Tip: BMW i3 – elektromobil, ktorý myslí (za vás)
Ale v Mercedese Benz nešlo o prvú lastovičku. Prvým míľnikom bol výskumný projekt EUREKA-PROMETHEUS („PROgraMme for European Traffic with Highest Efficiency and Unprecedented Safety“), ktorého vznik inicioval Daimler-Benz v roku 1986. Skúšobné vozidlá v roku 1994 v normálnej prevádzke prešli približne 1 000 kilometrov do značnej miery autonómne na viacpruhovej diaľnici v aglomeračnom území Paríža a v roku 1995 išli z Mníchova do Kodane.
Na cestách s „učiteľom“
Vozidlo S 500 INTELLIGENT DRIVE jazdí samočinne pomocou podobnej techniky, aká je nasadená v novej triede E a S. Komplexné situácie so semaformi, s kruhovými objazdmi, chodcami, cyklistami, či električkami vozidlo zvláda bez extrémne drahej špeciálnej technológie. Navyše má však väčší počet snímačov, doplnený softvér a využíva tiež osobitne a detailne pripravenú 3D digitálnu mapu (vrátane vyznačenia semaforov).
Autopilot vo výskumnom vozidle musí zvládnuť rôznorodé výzvy na cestách a v mestskej premávke: kruhové objazdy, zúžené miesta v obciach s protiidúcimi vozidlami, cyklistov na ceste, odbočovacie manévre, vozidlá parkujúce napoly na vozovke alebo vozidlá parkujúce v druhom rade, červené semafory, pravidlo pravej ruky, križujúcich chodcov a križujúce električky. Nedá sa však spoľahnúť, že sa riešenie nových situácií naučí inteligentné auto samo – metódou pokusov a omylov. Mohlo by ho to vyjsť príliš draho a nielen jeho.
Na auto v rámci skúšania dohliadali vyškolení testovací vodiči, ktorí v prípade chybného rozhodnutia systému ihneď zasiahli a prevzali vedenie vozidla. Každé potrebné prevzatie kontroly bolo zdokumentované a vývojový tím tieto informácie vyhodnotil a na základe výsledkov rozšíril katalóg manévrov vozidla. Takýmto spôsobom si S 500 INTELLIGENT DRIVE dokázal poradiť so stále väčším počtom dopravných situácií.
„Ukázalo sa napríklad, že rozpoznávanie fáz semaforov v rôznych situáciách osvetlenia a správne priradenie jednotlivých semaforov k jednotlivým jazdným pruhom predstavuje veľkú výzvu“, vysvetľuje Prof. Ralf Herrtwich, iniciátor projektu autonómnej jazdy. „Nemáme ambíciu vyvinúť vozidlo, ktoré musí zvládnuť všetky situácie samostatne. Ak napríklad cestu blokuje auto na zber a odvoz odpadu, nechceme, aby ho vozidlo automaticky obehlo, už preto nie, lebo výhľad senzoriky vozidla je vtedy obmedzený. V takýchto situáciách vozidlo vráti kontrolu vodičovi.“
Výskum je náročnejší, než sme dúfali
„Ďalšou výzvou je správna lokalizácia vozidla na ceste, alebo dohoda a interakcia s inými účastníkmi premávky. Dohodnúť sa s protiidúcim vozidlom na tom, ktoré auto má ako prvé prejsť cez zúžený úsek, si vyžaduje maximálnu mieru analýzy situácie. Tam, kde by človek už dávno odvážne vyrazil do voľnej medzery, sa naše autonómne vozidlo správa skôr zdržanlivo“, hovorí Herrtwich. „Niekedy to potom vedie ku komickým situáciám, napríklad ak vozidlo zastane pred priechodom pre chodcov, chodci však signalizujú, aby prešlo – a naše auto pokojne čaká, pretože v programe sme jednoducho nepočítali s toľkou zdvorilosťou.“ Vo vývoji autonómnych vozidiel čaká ešte veľa práce nielen automobilky, ale aj právnikov, odborníkov na informačné technológie, vývojárov inteligentnej dopravnej infraštruktúry a mnohých ďalších.
„Je jasné, že autonómna jazda sa nestane skutočnosťou z večera do rána, ale v postupne zavádzaných krokoch. Touto jazdou sme spravili ďalší dôležitý krok do budúcnosti“ povedal Dr. Thomas Weber, šéf vývoja koncernu Daimler.
Hlavné výhody autonómnej jazdy sú rýchlo, bezpečne a uvoľnene doraziť do cieľa. Najmä v prípade rutinných jázd, v zápche, na plnej diaľnici s obmedzením rýchlosti a na nehodových úsekoch môže autonómne vozidlo pomôcť vodičovi a prevziať nepohodlné rutinné úlohy. Vodiči však nemajú stratiť zážitok z jazdy a potešenie môcť vozidlo viesť sami.
Tip: Nová trieda S ašpiruje na najlepšie auto
Foto: Mercedes-Benz