Bezdrôtové nabíjanie elektromobilov môže výrazne zjednodušiť, aj skrátiť nabíjací proces. Môžeme odrátať čas potrebný na manipuláciu s káblom a nabíjanie môže prebiehať akoby samovoľne priamo na parkovacom mieste. Tento luxus však do istej miery poškodzujú straty pri bezdrôtovom prenose elektriny. Straty sú však relatívnou položkou, ktorú môžeme za istých okolností pokojne odpísať.
Elektrobus s indukčným nabíjaním v meste Gomi Foto: KAIST
V J. Kórei teraz otvorili nový level bezdrôtovo nabíjaných elektromobilov, keď vybudovali v cestnej infraštruktúre rovno elektrickú trakciu. Podobný projekt v dohľadnej dobe pripravujú aj v kalifornskom meste Long Beach, alebo v nemeckom Mannheime, ale Kórejci sú o celú konskú dĺžku vpredu. Zatiaľ v pilotnom projekte v juhokórejským meste Gomi vypustli do ulíc dva elektrobusy, ktoré čerpajú elektrinu pomocou indukcie z nabíjacej infraštruktúry v ceste.
Princíp infraštruktúry indukčného nabíjania KAIST-OLEV. Obr.: KAIST
V poslednej dobe sa často uvažuje o výstavbe bezdrôtového nabíjania na linkách MHD, kde by sa mohli nabíjať prechádzajúce alebo stojace elektrobusy. Kórejský inštitút pokročilých technológií a vedy ( KAIST, Korea Advanced Institute of Science and Technology) skúša v živej premávke vlastný indukčný dobíjací systém OLEVI (On-Line Electric Vehicle). Tvorí ho séria dobíjacích elektród uložených v telese cesty, pričom induktívne nabíjacie spoty nemusia byť po celej trase, ale len na niektorých miestach, kde sa busy zdržujú dlhšiu dobu – na zastávkach, v depe a pod.
Reportáž juhokórejskej televízie o začatí prevádzky elektrobusov OLEV
Elektródy pre induktívny prenos sú ukryté priamo vo vozovke, pričom vzdialenosť medzi podvozkom a vysielacou elektródou je 17 cm. Maximálny nabíjací výkon je podľa KAIST 100 kW a účinnosť prenosu pri danej vzdialenosti asi 85 percent. Hoci straty vyzerajú bolestivo a pri používaných výkonoch sa nejedná o málo energie, kompenzujú ich nižšie náklady na samotné elektrobusy, ktoré môžu mať menšie batérie. Takáto forma elektrickej trakcie má výhodu aj oproti klasickým trolejbusovým trasám. Ukladanie nabíjacej infraštruktúry do asfaltu nevyžaduje stožiare, siete sú viac chránené proti mechanickému poškodeniu a odolné voči vplyvom počasie. Vzhľadom na neobmedzovaný prejazdný profil je aj lacnejšie budovanie podjazdov a tunelov.
Tip: Bezdrôtové nabíjanie elektromobilov „na dlhé lakte“
Hoci by elektrická indukcia mohla byť potenciálne nebezpečnou pre náhodných účastníkov cestnej premávky (na rozdiel od magnetickej rezonancie, ktorú pre bezdrôtové nabíjanie/napájanie presadzuje WiTricity), infraštruktúra vysiela elektromagnetické pole len vtedy, keď sa na konkrétnom mieste nachádza elektrobus, takže chodci ohrození nie sú. Ak testy dopadnú dobre, plánuje Gomi do roku 2015 nakúpiť desať elektrobusov a rozšíriť trate s indukčným nabíjaním.