Zdá sa, že palubné počítače, senzory a s nimi spojené asistenčné systémy začínajú v moderných automobiloch postupne, no neúprosne prerastať do autonómnych systémov riadenia. Inak povedané, autá začínajú čoraz viac jazdiť samé.
Robotických automobilov, alebo automobilov s autopilotom sa má týkať aj spolupráca Google so spoločnosťou Tesla Motors. Podľa rozhovoru, ktorý Elon Musk poskytol televízii CNBC, šéf Tesla Motors rokoval o spolupráci v tejto oblasti s vrcholnými predstaviteľmi Google Larry Pageom a Sergeyom Brinom.
Tip: Elon Musk chystá spoločný projekt s Google. Bude to Hyperloop?
Podobné koncepty sú však budúcnosťou automobilizmu, preto sa im venuje viacero svetových automobiliek. Zaujímavý koncept systému pre autonómne parkovanie predstavilo Volvo. Auto pomocou neho samo vyhľadá voľné pracovné miesto a následne na ňom aj bez zásahu vodiča zaparkuje. Stačí, keď vodič na vjazde do parkoviska vystúpi z auta a pomocou aplikácie v smartfóne mu odošle príkaz na zaparkovanie. Háčik je v tom, že parkovisko musí byť vybavené špeciálnou infraštruktúrou, pomocou ktorej je vozidlo informované o polohe voľného miesta na parkovanie. O dostupnosti autonómneho parkovanie informuje vodiča systém Vehicle 2 Infrastructure tvorený vysielačmi v cestnej infraštruktúre.
Ovládanie „bezpilotného“ parkovania odštartujete aplikáciou v mobile. Foto: Volvo/Auto.cz (2x)
Na takto vybavenom parkovisku však auto samo bezpečne zájde na parkovacie miesto a bezpečne tam zaparkuje. Pri odchode z parkoviska je postup rovnaký, ale odohrá sa v opačnom poradí. Vodičovi stačí prísť na vstupnú zónu parkoviska a zo smartfónu odošle vozidlu príkaz na odchod z parkovacieho miesta. Vozidlo neviditeľný lokaj pristaví priamo pri vodičovi.
Automobil vďaka senzorom a riadiacemu systému dokáže plynulou rýchlosťou prechádzať uličkami parkoviska, brzdiť v prípade výskytu chodcov a nepredvídaných prekážok a úspešne sa im vyhýbať.
„Autonómne riadenie je fundamentálnou súčasťou našej stratégie bezpečnosti. Ide tiež o kľúčovú technológiu, ktorá by mala naplniť našu víziu roku 2020. Vtedy by sa už v autách značky Volvo nemalo udiať žiadne úmrtie alebo fatálne zranenie, “ povedal Toscan Bennet, viceprezident produktového plánovania spoločnosti Volvo.
Tip: Už v roku 2014 budú Volvá šoférovať za vás!
Volvo chce dosiahnuť v oblasti autonómneho riadenia vedúcu pozíciu a vývoj doviesť do komerčnej fázy. Autonómne parkovanie je jedným z projektov, ktorým sa švédska automobilka v tejto oblasti venuje. Volvo chce ako prvá automobilka na svete ponúknuť auto, ktoré dokáže samo zaparkovať a pri odchode sa zas samé dostaví k svojmu majiteľovi. Hoci dostupné informácie zatiaľ chýbajú, systém sa s najväčšou pravdepodobnosťou nezaobíde bez asistencie mobilnej dátovej siete.
Už na budúci rok prestaví automobilka produktovú architektúru „SPA“, ktorá je prispôsobená autonómnemu riadenie áut. Autonómne robotické ovládanie má byť k dispozícii už v modeli Volvo XC90 pre rok 2014 .