Šéf spoločnosti SpaceX, ktorá ako prvá zo súkromných firiem začala tohto roku lietať s nákladnými loďami k medzinárodnej stanici ISS sa netají ambíciou lietať s pilotovanými misiami aj na Mars. Možno sa k červenej planéte chystá aj sám, keď raz povedal, že jeho snom je umrieť na Marse, no nie počas pristávacieho manévru.
Elon Musk so svojou nosnou raketou Falcon 9. Foto: SpaceX
Vieme, že v budúcnosti by chcel E. Musk na Mars dopravovať aj turistov, pričom cena letenky by sa mala pohybovať len na úrovni pol milióna USD. Ak sa vám to zdá stále drahé, tak ruská kozmická agentúra Roskosmos skasírovala od 1. vesmírneho turistu Dennisa Tita 20 miliónov USD za týždenný pobyt na ISS. Pravda, na dnešné pomery je 500 tisíc dolárov za spiatočnú letenku k Marsu cena neodôvodniteľne nízka. Pre porovnanie, aktuálna misia marsochodu Curiosity stála okolo 2 miliardy USD. Isteže, nemožno porovnávať vedecký experiment s vesmírnou turistikou, ale zabezpečenie ľudskej posádky len pred nástrahami kozmického žiarenia a slnečného vetra bude poriadne náročné.
Nezabúdajme však, že Elon Musk je podnikateľ – vizionár, ktorý už dokázal mnohé. Okrem iného rozvinul azda najkomplexnejší a svetovo najúspešnejší projekt komfortných elektromobilov v rámci Tesla Motors.
Tip: Sieť „supernabíjacích staníc“ Tesla Motors a jazdenie navždy zadarmo!
Tesla Model S sa v USA v 1. štvrťroku 2013 predával lepšie, než porovnateľné modely luxusných európskych značiek. Kým vozidiel Tesla Model S bolo zaregistrovaných 4750 kusov, Mercedesov triedy S len 3077, BMW rady 7 to bolo 2338 kusov a Audi A8 iba 1462 kusov, uviedol to server Hybrid.cz. Elon Musk sa kedysi vyjadril, že do dvadsiatich rokov bude väčšina automobilov na elektrický pohon. Kiež by sa nemýlil.
Jeho ambície však siahajú k nebesiam, aj keď nehovoríme len o kozmických letoch. Týkajú sa však dopravy. Musk sa pre magazín PandoMonthly vyjadril, že sa zaujíma aj o elektrické nadzvukové lietadlá pre civilnú dopravu. Tie by mali lietať vo výške až 24 km a okrem vysokej rýchlosti by mali byť aj super úsporné. Nie je síce celkom jasné, čo sa skrýva pod pojmom „elektrické lietadlo“ – na vrtuľový pohon vo výške 24 km môžeme pokojne zabudnúť a s tým by sme ani neprekonali rýchlosť zvuku – ale pravdepodobne by mohlo ísť o pohon s iónovými motormi. Tie sa už využívajú u niektorých medziplanetárnych sond. Prúd plazmy je v takýchto motoroch urýchľovaný elektromagnetickým poľom. Elon Musk pripúšťa, že „elektrické lietadlá“ ho veľmi zaujímajú a mohol by sa im časom aktívne venovať. Potrebné know-how by mali vlastniť už jeho firmy SpaceX a Tesla Motors.
Elon Musk ako šéf Tesla Motors pred elektrickým športiakom Tesla Roadster. Foto: Industry Tap
Nemenej ambicióznym projektom je však myšlienka superrýchlej dopravy na zemi. Pod označením Hyperloop (Hyperslučka) sa skrýva systém trakčnej dopravy, akýsi rýchlovlak pohybujúci sa v ochrannom tuneli umiestnenom na pylónoch vysoko nad zemou. Konštrukcia z prefabrikovaných dielov by mala niesť nad sebou dve nezávislé potrubia, takže takáto „dvojkoľajka“ by bola obojsmernou. S podobnou myšlienkou sa uvažuje u „trochu“ sci-fi koncepcie elektromagneticky urýchľovaného kozmického vlaku. Ten by sa však kvôli enormnej rýchlosti musel pohybovať vo vákuu, kým Hyperloop, ktorý nazval Musk piatou dimenziou dopravy, sa uspokojí s rýchlosťou „len“ 2x vyššou ako lietadlo. Trasu z Los Angeles do San Francisca by takýto dopravný prostriedok údajne urazil za 30 minút. Pri vzdialenosti 610 km to dáva priemernú rýchlosť vyše 1200 km/hod, čo znamená, že maximálna rýchlosť by bola podstatne vyššia, ďaleko za hranicou rýchlosti zvuku. Uvidíme, čo z toho vyklíči.
Tip: StarTram – vlakom na obežnú dráhu?
Avizovaná spolupráca so spoločnosťou Google sa však zrejme bude týkať automobilovej branže a bude teda hlavne parketou Tesla Motors. Podľa rozhovoru, ktorý Elon Musk poskytol televízii CNBC, by sa mala „dôležitá novinka“, ktorú oznámi o dva týždne, týkať robotických automobilov, alebo automobilov s autopilotom. Na túto tému už šéf Tesla Motors rokoval s vrcholnými predstaviteľmi Google Larry Pageom a Sergeyom Brinom. Aj keď medzi podnikateľmi zatiaľ nepanuje úplná zhoda v predstavách o inteligentných autách, ktoré budú schopné jazdiť samé, zdá sa, že nespočetné počítačovo a multisenzoricky podporované asistenčné systémy dostanú kvalitatívne nový level (pozri aj Nová trieda S ašpiruje na najlepšie auto).